گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • چرا به فرآیند انجام درخواست (Request Fulfillment) نیاز داریم؟

وبلاگ گروه فناوری پرند

چرا به فرآیند انجام درخواست (Request Fulfillment) نیاز داریم؟

توسط پروین اشرفی پور / چهارشنبه, 27 شهریور 1398 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
پروین اشرفی پور زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

روزانه درخواست‌های متنوعی برای واحد فناوری اطلاعات ارسال می‌شود و با توجه به تنوع سرویس‌های ارائه شده در سازمان‌ها و تفاوت بین انواع درخواست‌هایی که مشتریان در ارتباط با سرویس‌ها دارند، تبیین فرآیند انجام درخواست در سازمان‌های سرویس‌دهنده به منظور شناسایی و برآورده کردن نیازهای مشتریان، امری حیاتی است.

واژه‌ی  Fulfillment در ITIL   توصیفی کلی در باب رفع نیاز کاربران است و همچنین واژه Request  توصیفی از اعلام نیاز و درخواست‌های کاربران است که شامل دریافت اطلاعات، راهنمایی و مشاوره یا درخواست‌های کوچکی است که ریسک و هزینه کمی برای سازمان دارد. برای مثال درخواستی مبنی بر افزایش حجم ایمیل.

فرآیند انجام درخواست مشتمل بر پنج بخش است:

  • ایجاد کاتالوگ درخواست خدمات و پشتیبانی از ارائه خدمات جهت انجام درخواست‌ها به گونه‌ای اثربخش
  • دسته‌بندی درخواست‌ها، بررسی نیاز به دریافت تاییدیه از واحدهای مختلف از جمله مالی و تطابق آن با استانداردها و پارامترها و تعهدات قراردادی
  • چگونگی تکمیل درخواست پس از تأیید یا رد و نهایتاً اجرای مدل درخواست در زمان تعهد شده
  • نظارت بر مراحل انجام درخواست و ارجاعات آن
  • بستن درخواست پس از انجام آن و ارزیابی میزان رضایت کاربران

می‌توانیم برای سنجش کارآیی و اثربخشی این فرآیند شاخص‌های کلیدی مختلفی تعریف کنیم و با تجزیه و تحلیل KPIها تصویر دقیقی از فرآیند به دست آوریم.

برخی از این شاخص‌ها به شرح زیر است:

  • کاربران شما تا چه میزان از نحوه رسیدگی به درخواست‌هایشان رضایت دارند؟
  • رسیدگی به هر درخواست چقدر زمان می‌برد؟
  • میزان هزینه (به طور میانگین بر حسب نوع درخواست سرویس) چقدر است؟
  • چه تعداد درخواست‌ در چارچوب SLA انجام شده است؟
  • درخواست‌های تائید نشده چه تعدادی است؟

و شاخص‌های دیگری که بر حسب نوع درخواست‌های سازمان شما می‌تواند تعریف شود.

مرز باریک میان فرآیندها

باید در نظر داشت تمامی تماس‌هایی که با واحد فناوری اطلاعات برقرار می‌شود، از نوع درخواست نیستند! باید آن‌ها را بر اساس مدل‌های تعریف‌شده از هر فرآیند بررسی و سپس در قالب فرآیند متناظر پاسخ داد. لکن تشخیص اینکه در اساس کدام فرآیند باید بررسی و پاسخ داده شود، همیشه ساده نیست!

گاهی خرابی در سیستم گزارش می‌شود که باعث کاهش بیش از حد کیفیت سرویس یا توقف در ادامه کار سرویس می‌شود که در فرآیند مدیریت رخداد جای دارد.

البته زمانی که سرویس توسط سازمان سرویس دهنده برای انجام فعالیتی مشخص و در مدت زمانی از پیش تعیین شده قطع می‌شود، رخداد تلقی نمی‌شود.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله مدیریت رخداد (Incident Management) چیست؟ مراجعه کنید.

ضمناً باید در نظر داشت هر سازمانی درخواست‌های خاص خودش را دارد و این درخواست‌ها الزاما باعث قطعی سرویس و تغییرات اساسی نمی‌شود و صرفاً اقداماتی تعیین شده بر اساس برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد.

گاهاً ممکن است موردی در یک سازمان از جنس Request  و در سازمان دیگر Normal Change  باشد که باید در کمیته CAB بررسی شود.

این تفاوت‌ها ناشی از نحوه تعریف سطوح ریسک در سازمان‌ها می‌باشد که باعث می‌شود موردی در یک سازمان با ریسک کم تلقی و در فرآیند انجام درخواست بررسی شود و در سازمان دیگر ریسک بالایی داشته باشد و وارد فرآیند مدیریت تغییر شود.

برای درک این موضوع با ارائه یک مثال ادامه می‌دهیم:

کاربری درخواست جابجایی یک دستگاه را به میز خدمت ارسال می‌کند، در این شرایط ممکن است یک سازمان با توجه به شاخص‌های مطرح شده در دسته‌بندی ریسک‌ها، مورد فوق را با ریسک کمی در نظر بگیرد و در فرآیند انجام درخواست، آن را بررسی کند و در سازمان دیگر این مورد با قرار گرفتن در سطوح بالاتری از ریسک، به عنوان یک Normal Change در فرآیند مدیریت تغییر بررسی شود.

از فرآیند انجام درخواست چه انتظاری داریم؟ 

در فرآیند انجام درخواست ، میزان پیچیدگی و بروکراسی‌های ناشی از درخواست‌های کاربران به وسیله اعطای دسترسی به آنان کاهش می‌یابد و همچنین چگونگی تمرکز بر پاسخ‌دهی به درخواست‌های کاربران مشخص می‌شود. با توجه به ارتباط فرآیند انجام درخواست با فرآیند مدیریت مالی، با درک هزینه‌های سرویس و میزان منابع و حجم کاری که صرف تکمیل درخواست می‌شود، درنهایت سبب افزایش کارآیی و بررسی و کاهش هزینه می‌شود.

همچنین می‌توان با حذف برخی فرآیندهای ساده و تکرارشونده زمان پاسخگویی به مشتریان را کاهش دهیم. البته هدف نهایی فرآیند انجام درخواست رضایت کاربران است.

 

این یادداشت در رسانه اینترنتی راه پرداخت نیز منتشر شده است.

برای مطالعه سایر یادداشت های همکاران گروه فناوری پرند در رسانه اینترنتی راه پرداخت، اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: فرآیند انجام درخواست

درباره پروین اشرفی پور

من در رشته مهندسی فناوری اطلاعات تحصیل کردم و با توجه به علاقه ای که به مباحث مدیریت خدمات فناوری اطلاعات دارم، به کسب تجربه در این حوزه و ارتباط با مشتریان پرداختم و در حال حاضر در تیم توسعه بازار گروه فناوری پرند، مشغول فعالیت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok