گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • فرآیند مدیریت تغییر (Change Management) چیست؟

وبلاگ گروه فناوری پرند

فرآیند مدیریت تغییر (Change Management) چیست؟

توسط علی هاشمی / پنجشنبه, 01 شهریور 1397 / منتشر شده در مقالات, مقاله مرجع
مدیریت تغییر چیست زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

تعریف فرآیند مدیریت تغییر در ITIL

براساس تعریف ITIL، فرآیند مدیریت تغییر (Change Management) به فرآیند ردیابی و مدیریت یک تغییر در کل چرخه حیات آن، با هدف به حداقل رساندن ریسک، گفته می‌شود. فرآیند مدیریت تغییر برای کمک به کنترل چرخه حیات تغییرات استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی خدمات IT، از طریق روش‌های استاندارد، طراحی شده است. تنظیم یک فرآیند مدیریت تغییر سیستماتیک به سازمان شما کمک می‌کند که تغییرات را بدون رخداد، و در بالاترین سطح موفقیت، پیاده‌سازی کنید.

هدف فرآیند مدیریت تغییر

از اهداف فرآیند مدیریت تغییر، می‌توان به کسب اطمینان از بهره­‌گیری از روش‌ها و رویه­‌های استاندارد، به منظور مدیریت کارآمد و سریع تمام تغییرات، ثبت تمام تغییرات مربوط به اقلام پیکربندی و دارایی (Asset and Configuration Items) در پایگاه داده مدیریت پیکربندی و بهینه‌­سازی ریسک­‌های کلی کسب­‌وکار اشاره کرد. همچنین، از دیگر اهداف فرآیند مدیریت تغییر پاسخ­گویی به تغییرات نیازمندی‌های کسب‌­وکاری مشتریان، ضمن به حداقل رساندن هزینه‌­ها، رخدادها، اختلالات و انجام مجدد امور، و نیز، پاسخ‌­دهی به درخواست‌های­ تغییر (Request for Change (RFC)) مرتبط با فناوری اطلاعات و کسب­وکار  است.

هفت گناه کبیره در فرآیند مدیریت تغییر

قابلیت اعتماد (Reliability) و تداوم کسب‌­وکار (Business Continuity) برای موفقیت و بقای هر سازمانی ضروری است. اعمال تغییرات در خدمات و زیرساخت، در صورت ایجاد اختلال و تأخیر در شناسایی نیازمندی‌­های کسب­‌وکار، می­‌تواند تأثیرات منفی بر کسب‌­وکار داشته باشد. این در حالی است که مدیریت تغییر باید با در اختیار گذاشتن قابلیت‌های زیر، امکان ارزش‌آفرینی را برای ارائه‌دهندگان خدمات فراهم کند.

  • اولویت­‌دهی و پاسخ‌­دهی به طرح­‌های پیشنهادی تغییر مرتبط با واحدهای کسب­‌وکار و مشتریان
  • پیاده‌­سازی تغییراتی که به تحقق نیازمندی­‌های مشتریان می‌انجامند
  • تسهیل تحقق الزامات حاکمیتی، حقوقی، قراردادی و قانون­گذار ی
  • کاهش تغییرات ناموفق و به تبع آن، کاهش اختلال خدمت، نقص و دوباره‌کاری
  • تحویل سریع تغییرات اعمال شده، به منظور تحقق زمان­‌بندی مورد انتظار واحد کسب­‌وکار
  • پیگیری تغییرات در چرخه حیات خدمت و مرتبط با دارایی‌های در اختیار مشتری
  • مشارکت به منظور تخمین بهتر کیفیت، زمان و هزینه‌های تغییر
  • ارزیابی ریسک‌­های مربوط به انتقال خدمت (تأیید یا رَد)
  • افزایش بهره­‌وری کارکنان با به­ حداقل رساندن اختلالات ناشی از تغییرات برنامه‌ریزی‌نشده‌ی سطح بالا یا تغییرات اضطراری‌ و در نهایت، به حداکثر رساندن دسترس‌پذیری خدمت (Service Availability)
  • کاهش میانگین زمان بازیابی خدمت (Mean Time to Restore :MTRS)، همراه با تسریع و افزایش موفقیت در تغییرات اصلاحی (Corrective Changes)
  • همبستگی با فرآیند تغییر کسب‌وکار، به منظور شناسایی فرصت‌های بهبود کسب‌وکار

سیاست‌های پشتیبان فرآیند مدیریت تغییر

سیاست‌هایی که از فرآیند مدیریت تغییر پشتیبانی می‌کنند عبارت‌اند از:

  • ایجاد فرهنگ مدیریت تغییر در سرتاسر سازمان که در آن احتمال پذیرش تغییرات غیرمجاز صفر است
  • هم­سویی فرآیند مدیریت تغییرات خدمت با فرآیند مدیریت تغییرات کسب‌­وکار، پروژه و ذی­نفعان
  • اولویت‌­بندی تغییرات، برای مثال نوآوری در تغییر پیشگیرانه در مقابل تغییر اکتشافی و اصلاحی
  • تفویض مسئولیت و مشخص کردن نقاط پاسخگویی در مورد تغییر، طی چرخه حیات خدمت
  • تفکیک کنترل وظایف
  • ایجاد کانون متمرکز واحد برای تصمیم‌گیری در مورد تغییرات، به منظور کمین‌ه­سازی احتمال وقوع تغییرات متناقض و اختلالات بالقوه در محیط تولید
  • جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز به اعمال تغییرات در محیط تولید
  • یکپارچگی با سایر فرآیندهای مدیریت خدمت به منظور امکان رهگیری تغییرات، شناسایی تغییرات غیرمجاز و شناسایی رخدادهای مرتبط
  • چگونگی اجرای پنجره‌های تغییر و مجوزها
  • ارزیابی ریسک و عملکرد تمام تغییراتِ مؤثر بر قابلیت خدمت
  • شاخص­‌های عملکرد برای فرآیند، برای مثال کارآمدی و اثربخشی

هفت پرسش کلیدی در فرآیند مدیریت تغییر

هفت پرسش حیاتی در فرآیند مدیریت تغییر وجود دارد که باید در مورد هر تغییری، ابتدا به پرسش‌های زیر پاسخ داده شود. بدون این اطلاعات، هم نمی‌توان تأثیر تغییر را به درستی ارزیابی کرد و هم تعادل میان ریسک و فواید اعمال تغییر بر محیط خدمت به درستی برایمان روشن نمی‌شود. بنابراین، ممکن است اعمال تغییر به منتفع شدن از مزایای احتمالی تغییر ختم نشود یا حتی ممکن است به خدمت عملیاتی خسارتی وارد کند یا تأثیرات مخربی روی آن بگذارد. چیزی که این احتمال را به حداقل می‌رساند پاسخگویی به هفت پرسش کلیدی زیر است:

  1. درخواست‌­کننده‌ی تغییر چه کسی است؟
  2. علت تغییر چیست؟
  3. انتظارات از این تغییر چیست؟
  4. اعمال این تغییر چه ریسک‌هایی دارد؟
  5. چه منابعی برای ارائه‌ی این تغییر مورد نیاز است؟
  6. چه افرادی مسئول ساخت، تست و استقرار تغییر هستند؟
  7. چه ارتباطی میان این تغییر با سایر تغییرات وجود دارد؟

درخواست تغییر (Request For Change)

به فرآیند شروع یک تغییر، با یک دلیل موجه، درخواست تغییر می‌گویند. درخواست تغییر (RFC) یک منبع اطلاعات کلیدی و تسهیل‌گر فعالیت‌های فرآیند مدیریت تغییر است که آن‌ها را می‌توان در گام‌های زیر خلاصه کرد:

  1. ایجاد و ثبت
  2. مرور اولیه
  3. ارزیابی اولیه و نهایی
  4. تصویب
  5. طرح‌­ریزی
  6. هماهنگی
  7. بازبینی
  8. خاتمه

مدل‌های تغییر (Change Model)

مدل­‌های تغییر جریان­‌های فرآیندی از پیش تعریف‌شده‌­ای هستند که بیانگر گام‌­های ضروری انواع تغییرات و سطح مجوز مورد نیاز، به منظور ارزیابی درست ریسک و تأثیر، هستند. هر درخواست تغییر از یک مدل تغییر (با توجه به ماهیت و نوع تغییر)، پیروی می‌کند. سه مدل پایه برای تغییرات در مرحله‌ی انتقال خدمت (Service Transition) وجود دارد که می‌توان آن‌ها را متناسب با شرایط و نیازمندی‌های خاص هر سازمان تطبیق داد.

۱. مدل تغییر استاندارد (Standard Change Model)

این مدل برای تغییراتی استفاده می‌شود که از پیش تصویب‌شده، تکراری، با ریسک کم و آزمایش شده هستند. از این مدل بیشتر برای تغییرات مرتبط با عملیات نگهداری خدمت استفاده می‌­شود.

۲. مدل تغییر نرمال (Normal Change Model)

این مدل برای تغییراتی استفاده می‌شود که مستلزم ارزیابی و مجوز هستند. تغییرات نرمال باید پیش از پیاده­‌سازی، از سوی هیئت مشاوره تغییر (CAB) تأیید شوند. در شکل زیر، می‌توانید کلیات یک گردش کار را برای تغییر نرمال مشاهده کنید.

۳. مدل تغییر اضطراری (Emergency Change Model)

این مدل صرفاً برای تغییرات بسیار بحرانی استفاده می‌شود که هدف آن بازیابی افت شدید دسترس‌پذیری و اختلال گسترده‌ی خدمت یا جلوگیری از اختلالات مشابه خرابی‌های به‌وجود آمده است.

مدل تغییر نرمال در فرآیند مدیریت تغییر

هیئت مشاوره تغییر (Change Advisory Board)

ساختار هیئت مشاوره تغییر (CAB) که در واقع کمیته‌ی تصمیم‌­گیری و بررسی تغییر است، به منظور پشتیبانی از اعطای مجوز تغییر به‌وجود آمده و به مدیر تغییر در ارزیابی و اولویت‌بندی تغییرات کمک می‌کند. هنگام تشکیل هیئت مشاوره تغییر، مهم است که افراد حاضر در کمیته‌ی تصمیم‌گیری به گونه­‌ای انتخاب شوند که صلاحیت فنی و کسب‌وکاری لازم برای ارزیابی تغییر را داشته باشند.

ممکن است از هیئت مشاوره تغییر درخواست شود که مشاوره‌ها و ملاحظاتی را به سطوح مختلف صدور مجوز تغییر، در خصوص تأیید یا رد تغییرات، ارائه دهد یا تصمیم‌گیری در مورد برخی تغییرات را به سطوح دیگر تصمیم‌گیری ارجاع نماید. برای این کار، هیئت مشاوره تغییر باید متشکل از افرادی باشد که درک درست و دقیقی از دامنه‌ی نیازمندی‌های ذینفعان دارند.

مدیر تغییر معمولاً ریاست هیئت مشاوره تغییر را بر عهده دارد و سایر اعضا می‌توانند از گروه‌های زیر انتخاب شوند:

  • مشتریان
  • مدیران کاربران
  • نماینده(های) گروه کاربران
  • توسعه‌دهندگان/ مسئولان نگهداری از برنامه­‌های کاربردی
  • متخصصان/ مشاوران فنی
  • کارکنان عملیات و خدمات (برای مثال پیشخوان خدمت، مدیر تست تغییر، مدیر تداوم خدمات فناوری اطلاعات (ITSCM)، مدیر امنیت فناوری اطلاعات یا مدیر ظرفیت)
  • کارکنان خدمات اداری/ رفاهی (در مواردی که تغییر ممکن است بر جابه‌جایی یا تدارکات اثرگذار باشد و برعکس).
  • نمایندگان پیمانکاران یا شرکت­‌های ثالث (برای مثال، در موارد برون‌سپاری شده).

ابزارهایی که فرآیند مدیریت تغییر را مطابق ITIL پوشش می‌دهند، چه ویژگی‌هایی دارند؟

اگر قصد دارید فرآیند مدیریت تغییر را در قالب یک ابزار در سازمانتان پیاده‌سازی کنید، پیش از پیاده‌سازی، باید بدانید که ابزار مورد نظر شما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا فرآیند مدیریت تغییر را به صورت تمام و کمال و مبتنی بر ITIL، پوشش دهد. PINK elephant که نهاد ارزیابی ابزارهای ITIL در سرتاسر دنیاست، شما را در این مسیر راهنمایی کرده و اصلی‌ترین ویژگی‌های یک ابزار کارآمد ITSM برای پوشش‌دهی فرآیند مدیریت تغییر براساس ITIL را برشمرده است. در ادامه، این ویژگی‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

  • انطباق کامل با اصطلاحات ITIL 2011 و سازگار با گردش کار (Workflow) و یکپارچگی‌های فرآیند مدیریت تغییر، منطبق بر ITIL 2011؛
  • کنترل‌های امنیتی بر روی دسترسی افراد بر اساس نقش، به منظور مشاهده‌ی تغییرات و ثبت، ویرایش و بستن آن‌ها بر اساس مجوزهای از پیش تعیین‌شده؛
  • پشتیبانی از طراحی فیلدهای اجباری و اختیاری؛
  • پشتیبانی از گزارش‌های فرآیند مدیریت تغییر، بر اساس ITIL؛
  • قابلیت تولید گزارش‌های خاص و حسب مورد (Ad Hoc)؛
  • قابلیت تولید گزارش‌های مدیریتی از داده‌های تاریخچه‌ای؛
  • قابلیت صحت‌سنجی رکوردها و به‌روزرسانی‌های انجام‌گرفته بر روی آن‌ها؛
  • قابلیت اطلاع و ارجاع خودکار (کاربران و IT)به منظور اطلاع‌رسانی در مورد درخواست‌ها و پیشرفت‌های فرآیند؛
  • قابلیت نگهداری در پایگاه داده و دسترسی به تغییرات بسته‌شده؛
  • تولید خودکار شناسه‌ی متمایز، برای درخواست‌های تغییر (RFC) و رکوردهای تغییر؛
  • ثبت زمان و تاریخ درخواست‌های تغییر و به‌روزرسانی خودکار آن‌ها و نگهداری لاگ رکوردهای تغییر، طی کل چرخه‌ی حیات درخواست؛
  • قابلیت شناسایی وضعیت و امکان نظارت و ردگیری رکوردهای تغییر، طی چرخه‌ی حیاتشان؛
  • قابلیت شناسایی تغییرات بر اساس نوع (برای نمونه: استاندارد، نرمال و اضطراری) و تعریف گردش‌های کار متفاوت برای هر کدام؛
  • قابلیت تمییز دادن بین انواع تغییرات نرمال (مانند کوچک، متوسط و بزرگ)؛
  • قابلیت تعریف روال‌ها و قواعد تصمیم‌گیری و تأیید، در مورد تغییرات نرمال؛
  • قابلیت تعریف نقش‌های مُجاز، به منظور رَد یک تغییر؛
  • قابلیت ارجاع مسئولیت‌های هیئت مشاوره تغییر به نقش‌های مدیریت تغییر؛
  • قابلیت ثبت تأثیر، فوریت و اولویت تغییر توسط کاربران مجاز؛
  • مشخص بودن وضعیت تأیید انجام تغییر؛
  • قابلیت مشاهده و ارزیابی تأثیرات تغییر در فرآیند تصمیم‌گیری، در مورد صدور مجوز تغییر؛
  • قابلیت برنامه‌ریزی تغییر و مشاهده‌ی آن توسط کاربران مجاز؛
  • امکان هماهنگی تولید و توزیع قطعی برنامه‌ریزی‌شده‌ی خدمت (PSO) به منظور مشاهده و برنامه‌ریزی؛
  • امکان ثبت برنامه‌های بازگشت، رویه‌ها و تست‌ها در رکوردهای تغییر؛
  • تسهیل برنامه‌ریزی مرور پس از استقرار، به منظور تغییرات پیاده‌سازی‌شده پس از تعریف فواصل زمانی؛
  • قابلیت تعیین وضعیت رکوردهای تغییر بسته‌شده‌ی متمایز از تغییرات پیاده‌سازی‌شده و وضعیت مرور تغییر؛
  • قابلیت ایجاد و استفاده از مدل‌های تغییر؛
  • پشتیبانی از گردش‌های کاری تغییرات استاندارد؛
  • قابلیت نمایش تغییرات استاندارد در برنامه‌ی تغییرات؛
  • قابلیت پیشنهاد تغییر و تعریف گردش‌های کاری متناظر با آن؛
  • پیوند بین تغییر و مستند مورد کسب‌وکار، ریسک و نیازمندی‌ها؛
  • تسهیل دسترسی و ارتباط با تأثیرات تغییر با ارجاع به سیستم مدیریت پیکربندی، توافقنامه‌های سطح خدمت و امثال آن؛
  • پشتییبانی از جلسات CAB و eCAB و سازگاری با روال‌های کاری قبل و بعد از جلسات؛
  • قابلیت یکپارچه شدن با فرآیند مدیریت رخداد، به منظور مشاهده‌ی سریع تغییرات مرتبط با رخدادها و ایجاد و نگهداری ارتباط بین رخداد و تغییرات مرتبط با آن؛
  • تسهیل ارتباط با پیشخوان خدمت با توزیع اطلاعات تغییرات و برنامه‌های آن با گروه‌های پشتیبانی و مرتبط با مشتریان؛
  • قابلیت یکپارچه شدن با فرآیند مدیریت مشکلات، به منظور مشاهده‌ی سریع تغییرات مرتبط با مشکلات و ایجاد و نگهداری ارتباط بین مشکلات و خطاهای شناسایی‌شده و تغییرات مرتبط با آن‌ها؛
  • قابلیت یکپارچه شدن با پایگاه داده‌ی مدیریت پیکربندی (CMDB) به منظور دسترسی سریع به اقلام پیکربندی مرتبط با تغییر، جزئیات آن و روابط اقلام و تسهیل ارزیابی تغییر و دریافت مجوزهای مرتبط با آن؛
  • قابلیت یکپارچه شدن با فرآیند مدیریت انتشار و استقرار، به منظور مشاهده‌ی سریع تغییرات مرتبط با نسخ جدید در سطح گردش‌های کار و تسهیل فعالیت‌ها و سطوح مشترک بین تغییر و نسخ.

منابع

www.cherwell.com

www.manageengine.com

www.academia.edu

برچسب ها: مدیریت تغییر

درباره علی هاشمی

زمینه اصلی فعالیت من، گرافیک و تبلیغات هست. علاقه مند به فناوری اطلاعات هستم و در طول سال های همکاری با گروه فناوری پرند، مطالعاتی در زمینه ITIL داشته ام و مقالات تدوین شده تیم تولید محتوا را ویرایش کرده و نشر می دهم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا