گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

وبلاگ گروه فناوری پرند

چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

توسط مدیر سایت / دوشنبه, 27 دی 1400 / منتشر شده در مقالات, مقاله کاربردی
چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

این مقاله توسط محمد رئیسی نسب، مدیر توسعه نرم افزار گروه فناوری پرند در رسانه اینترنتی راه پرداخت منتشر شده است.

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات یا ITSM بخش مهمی از کسب‌وکارهای مدرن امروز است. هدف اصلی ابزار ITSM کمک به مدیریت پیشخوان خدمات و رسیدگی به درخواست‌های دریافتی در سازمان است. در واقع راهکارهای ITSM در ساده‌سازی و کارآمدتر کردن فرایندهای فناوری اطلاعات، به سازمان کمک می‌کنند. راهکارهای متعددی وجود دارد که سازمان شما می‌تواند برای توسعه و بهبود کارایی عملیات کسب‌وکار از آنها استفاده کند. خدمات ITSM با سرعت بالایی در حال تحول هستند؛ بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که از بهترین ابزار موجود در بازار استفاده خواهید کرد. در این مقاله به ذکر نکاتی جهت انتخاب بهینه ابزار ITSM می‌پردازیم.

نرم‌افزار مدیریت خدمات آی‌تی، می‌تواند باعث موفقیت یا شکست پیشخوان خدمات فناوری اطلاعات باشد و به جای آنکه از خدمات آی‌تی پشتیبانی کند، به‌طور معکوس آن را تحت تأثیر قرار دهد. ولی عامل برتری یک نرم‌افزار ITSM چیست؟ چه چیزی غیر از قابلیت‌های ITSM می‌تواند در انتخاب شما و سرمایه‌گذاری روی ابزار ITSM نقش داشته باشد؟

ابزارهای ITSM از تنوع بالایی برخوردارند و انتخاب از میان آنها کار ساده‌ای نیست، اما چهار ویژگی مهم وجود دارد که دقت در آنها می‌تواند این تصمیم‌گیری را ساده‌تر کند.

عامل نخست؛ فروشنده معتبر نرم‌افزار

وقتی سازمان روی یک محصول ITSM سرمایه‌گذاری کرده و آن را خریداری می‌کند، در واقع روی فروشنده آن نیز سرمایه‌گذاری کرده است. این ارتباط یکسویه و یکباره نخواهد بود و با خرید نرم‌افزار به انتها نمی‌رسد.

بلکه یک همکاری طولانی‌مدت است، بنابراین شما به فروشنده‌ای نیاز دارید که:

  • معتبر و قابل اعتماد باشد؛
  • ترجیحاً در حال توسعه کار خود باشد (نه اینکه سهم بازار خود را از دست داده باشد)؛
  • مشتریان معتبری داشته باشد؛
  • قصد داشته باشد برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی در این حوزه فعالیت کند و درصدد ارائه نرم‌افزارهای توسعه‌یافته و پشتیبانی خدمات خود باشد.

در یک کلام، پیش از آنکه روی یک راهکار ITSM سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است بررسی کنید آیا فروشنده و محصول، ارزش زمان و پول شما را دارند.

عامل دوم؛ قدرت در پیاده‌سازی

مرحله پیاده‌سازی می‌تواند هم باعث توانمندسازی و هم باعث از بین‌ رفتن ITSM (و به تبع آن موفقیت یا شکست پیشخوان خدمت) شود.

رمز موفقیت، داشتن یک تیم پیاده‌سازی قوی است؛ تیمی که نه‌تنها بتواند ابزار را به نحوی اجرا کند که پاسخگوی نیازهای کسب‌وکار و فرایندها باشد، بلکه امکان یکپارچه‌سازی ابزار با سایر ابزارهای آی‌تی و کسب‌وکار را داشته باشد. امروزه سازمان‌ها نمی‌توانند به‌صورت مستقل و فقط با اتکا به ابزار ITSM به کار خود ادامه دهند؛ بنابراین قابلیت‌های پیاده‌سازی و موفقیت‌های فروشنده ابزار ITSM یا شرکای آنها را بررسی و ارزیابی کنید.

نهایتاً، اگر یک محصول ITSM دارای ویژگی‌های وسوسه‌کننده باشد، بدون داشتن دانش پیاده‌سازی و راه‌اندازی آن در سازمان، عملاً بی‌استفاده خواهد بود.

عامل سوم؛ کاربری آسان

کاربری آسان نرم‌افزار ITSM باعث استفاده مؤثر کارمندان از آن می‌شود. عاملی که باعث کاهش زمان آموزش و یادگیری مورد نیاز کاربران شده، همچنین با توجه به فرایند یادگیری مؤثر و سریع، میزان درماندگی کارکنان در کاربری نرم‌افزار را کم خواهد کرد. برای دستیابی به این هدف، نرم‌افزار باید امکان تطبیق با فرایندهای عملیاتی موجود را داشته باشد؛ ابزاری که به‌راحتی با سیستم موجود هماهنگ شود، باعث افزایش سرعت جذب کارکنان می‌شود و کاربران به‌راحتی با آن سازگار می‌شوند.

ولی مشکل اصلی عملیات روزانه است. اگر ابزار ITSM، کاربری دشواری داشته و یکپارچه‌سازی آن با فرایندهای موجود سخت باشد، باعث کاهش رغبت کارکنان شده و بهره‌وری را کاهش می‌دهد؛ زیرا به جای آنکه ابزار، کارکنان را توانمند سازد، کاربران برای به‌کارگیری آن دچار چالش می‌شوند و این مسئله در نهایت، باعث می‌شود سازمان هزینه زیادی بابت بی‌کفایتی کارکنان پرداخت کند که حتی از هزینه خود ابزار هم بیشتر خواهد بود.

عامل چهارم؛ انعطاف‌پذیری

این قابلیت شاید در ابتدا خیلی مشخص و واضح به نظر نرسد، ولی سطح انعطاف‌پذیری بسیار مهم است و باید متناسب با نیازهای کسب‌وکار باشد؛ زیرا اثرات آن دوسویه است و می‌تواند مانند یک موهبت یا یک نفرین عمل کند!

یک ابزار دارای انعطاف‌پذیری زیاد، قابلیت تطبیق بالایی نیز دارد و تا مقدار زیادی امکان سفارشی‌سازی آن فراهم است، ولی نکته منفی معمولاً اینجاست که استفاده از آن دشوارتر خواهد بود. از سوی دیگر، ابزار دارای انعطاف‌پذیری کمتر، چون سفارشی‌سازی نشده، معمولاً کاربری راحت‌تری هم دارد، ولی از سوی دیگر انطباق‌پذیری کمتری نیز خواهد داشت (با اینکه قابلیت‌های پیکربندی قوی‌‌ای دارد).

با همین استدلال، می‌توان نتیجه گرفت که یک ابزار دارای انعطاف‌پذیری بالا، با عملکردهای مشخص، می‌تواند بازگشت سرمایه (ROI) را تضمین کند، ولی با توجه به نیاز به ارتقای نرم‌افزارو به‌روزرسانی، می‌تواند باعث صرف هزینه و زمان زیادی در سازمان شود.

کلام آخر آنکه هنگامی‌ که یک ابزار ITSM را انتخاب می‌کنید، باید دقت شود تا به سطح مناسبی از انعطاف‌پذیری منطبق با نیازهای سازمان دست یابید. ابزاری که برای انجام دامنه نامحدودی از عملکردها مورد نیاز باشد، به سفارشی‌سازی بیشتری احتیاج دارد، ولی اگر سازمان شما فقط نیازمند بهین‌روش‌های معمول و رایج ITSM باشد، نیازمند سطح بالای انطباق‌پذیری نخواهد بود.

حرف آخر

با در نظر داشتن این چهار ویژگی، می‌توانید تا حدود زیادی از موفقیت ابزار ITSM خود اطمینان حاصل کنید. تهیه نرم‌افزار از یک فروشنده معتبر باعث امنیت خاطر شما در استفاده طولانی‌مدت از نرم‌افزار خواهد شد. پیاده‌سازی قوی باعث می‌شود از تمام قابلیت‌های ابزار و مزایای آن بهره‌برداری شود. کاربری آسان، کاربران را توانمند ساخته و با افزایش سرعت فرایند یادگیری، مسیر آموزش را هموار می‌کند و در نهایت، یک ابزار انعطاف‌پذیر، امکان پیکربندی و سفارشی‌سازی مناسب را در اختیار سازمان قرار می‌دهد، بدون آنکه باعث پیچیدگی ابزار شود.

اگر شما هم در مورد سایر ویژگی‌های یک ابزار ITSM تجربه و نظری دارید، حتماً با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها: ITSM, راه پرداخت

درباره مدیر سایت

گروه فناوری پرند ارائه دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و دارای بیشترین تجربه استقرار ITSM در ایران است. می توانید در صفحه «چرا پرند» بیشتر با ما آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

  • راهکار ITIL مناسب مدیریت خدمات

    انتخاب راهکار ITIL مناسب مدیریت خدمات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا