گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

وبلاگ گروه فناوری پرند

هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

توسط مدیر سایت / شنبه, 16 بهمن 1400 / منتشر شده در مقالات, مقاله کاربردی
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

این مقاله توسط محمد رئیسی نسب، مدیر توسعه نرم افزار گروه فناوری پرند در رسانه اینترنتی راه پرداخت منتشر شده است.

رهبران زیرساخت و عملیات همچنان در حال جست‌وجو برای یافتن ابزار مناسب ITSM هستند که هم بتواند پاسخگوی نیاز آنها باشد و هم از چارچوب‌های بهین‌روش موجود در این حوزه پیروی کند.

با توجه به سرعت حیرت‌انگیز تغییرات، تصور اینکه آینده چه فناوری‌ در آستین دارد، بسیار دشوار است و احتمال دارد یک فناوری جدید یک‌شبه معرفی شود! با وجود بیش از ۳۰۰ فروشنده ابزار ITSM در بازار جهانی، بسیار سخت است که بخواهید از این میان بهترین قابلیت‌های ابزار ITSM متناسب با سازمان خود را بیابید.

دقت کنید وقتی که در مورد انتخاب ابزار مناسب ITSM جست‌وجو می‌کنید، باید قابلیت‌هایی را که برای حل چالش‌های رایج رهبران زیرساخت و عملیات مؤثر هستند، در نظر داشته باشید که این چالش‌ها شامل افزایش چابکی، کاهش هزینه‌ها و اتوماسیون فرایندها می‌شود.

یک مانع بزرگ بر سر راه بخش فناوری اطلاعات سازمان‌ها، حفظ سرعت در مواجهه با این تغییرات عظیم و مهم‌تر از آن، جلو افتادن از سایر رقباست. برای بسیاری، این وضعیت به معنای جایگزینی راهکار ITSM فعلی سازمان خود با یک راهکار دیگر است که امکان برآورده‌ساختن اهداف مربوط به ارائه خدمات را داشته باشد. همان‌طور که می‌دانیم، اینکه روی ابزاری سرمایه‌گذاری کنید که فقط سازمان شما را برای امروز توانمند سازد، کافی نخواهد بود. فردا به‌زودی به واقعیت بدل می‌شود و انتخاب ابزار ITSM باید به نحوی انجام شود که دستیابی به نیازهای آینده شما را تسهیل کند.

در زمان انتخاب ابزار ITSM خود به قابلیت‌های زیر توجه کنید:

  1. پلتفرم یکپارچه ITSM
  2. اتوماسیون هوشمند
  3. هزینه کم مالکیت (TCO)
  4. ابزار گزارش‌گیری و تحلیل خدمات قدرتمند
  5. ارائه تجربه کاربری انعطاف‌پذیر
  6. مدیریت هوشمند دانش (فناوری کمک-به-خود)
  7. قابلیت‌های هوشمند و آگاه به محیط کاربری
  8. دیدگاه جهانی سازمانی

در اینجا به معرفی هشت قابلیت ابزار ITSM و ارزیابی راهکارهای مدیریت خدمات می‌پردازیم. با استفاده از این راهنما می‌توانید مطمئن شوید که باید به چه ویژگی‌هایی دقت کنید تا ابزاری که انتخاب می‌شود بر پایه و بنیانی قوی استوار باشد و سازمان شما بتواند با آن رشد همیشگی داشته باشد.

پلتفرم یکپارچه ITSM

یک پلتفرم ITSM یکپارچه شامل ملزومات پایه‌ای و اساسی ا‌ست که تضمین‌کننده اعتبار فروشنده پلتفرم است – بدین معنا که آنها با مشتریان جهانی تعامل دارند و سال‌هاست در حوزه ITSM در حال فعالیت هستند. این پلتفرم باید دارای ویژگی‌هایی مانند چرخه حیات فرایند یکپارچه ITIL باشد و پوشش فرایندهای مورد تأیید PinkVERIFY و روش‌های قدرتمند یکپارچه‌سازی شخص ثالث، پشتیبانی ‌شود. این راهکار باید به شما اجازه دهد پلتفرم را هم با ابزار drag-&-drop و بدون نیاز به کدنویسی و هم از طریق کدنویسی، مانند کوئری‌های SQL، پیکربندی کنید که این باعث می‌شود مدیریت پلتفرم انعطاف‌پذیر، ساده و کم‌هزینه باشد و بلوغ و کارایی آن نیز قربانی نشود.

اتوماسیون هوشمند

عملکرد اتوماسیون هوشمند باید به راحتی برای همه کاربران ITSM در دسترس باشد تا فرآیندهای پیچیده را تسهیل و آن‌ها را به اقدامات آسان خودکار تبدیل نماید. اگر بخواهیم به چند مورد اشاره ‌کنیم، می‌توان گفت: «وظایف تکرارشونده‌ای که معمولاً نیازمند طی چند مرحله به صورت دستی هستند، یا ایجاد قوانین برای کسب‌وکار و یا برنامه‌ریزی برای انجام وظایف در آینده.»

هزینه کم مالکیت (TCO)

یک ابزار ITSM که امکان پیاده‌سازی سریع را داشته و نیازمند تلاش اندکی برای مدیریت باشد، می‌تواند برای سازمان‌هایی که می‌خواهند قابلیت‌های ITSM جدیدی ارائه دهند مفید واقع شود، در عین حال که نیازمند صرف هزینه زیادی برای آن نیستند. اگر می‌خواهید یک ابزار ITSM انتخاب کنید و لزوماً نمی‌خواهید یک مجموعه فراگیر از محصولات را داشته باشید، به دنبال ابزاری باشید که هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری کمتری داشته باشد تا بتواند روی نرخ بازگشت سرمایه سازمان شما تأثیر بگذارد.

ابزار گزارش‌گیری و تحلیل خدمات قدرتمند

گزارش‌گیری و خدمات تحلیلی باید فراتر از گزارش‌های ساده پیشخوان خدمت باشد؛ باید داده‌های تاریخی گردآوری و به صورت بلندمدت ذخیره و از قابلیت‌های پیش‌فرض گزارش‌گیری استفاده شود تا بتوان جریان‌های موجود در کسب‌وکار را به صورت گزارش‌های دیداری و پیشرفته مشاهده کرد. این کار به شما کمک می‌کند در مقابل استراتژی ارائه خدمات سازمان خود کارآمدتر باشید و به سرعت اقدام کنید.

ارائه تجربه کاربری انعطاف‌پذیر

تجربه کاربری مدرن بسیار مهم است زیرا این ابزار فقط برای استفاده توسط کارکنان فعال در بخش کاربری ITSM در نظر گرفته نشده است. راهکار انتخابی باید به شما امکان دهد تا پرتال‌های پاسخگو و شهودی داشته باشید که پاسخگوی شخصیت‌های مختلف کاری در بخش‌های IT و کسب‌وکار باشد و این شامل خدمات سلف-سرویس برای کاربران نهایی، داشبوردها برای مدیران و اپلیکیشن‌ها برای کارکنان است. در واقع تجربه کاربران باید به پلتفرم‌های مختلف تعمیم داده شود، مانند موبایل. این روش‌های مدرن باید به قابلیت‌هایی مانند drag-&-drop مجهز بوده و حداقلِ نیاز به کد نویسی را داشته باشد.

سیستم مدیریت هوشمند دانش

زمانی‌که که در نظر داشته باشید قابلیت‌های خودکار جدیدی را توسعه دهید و یا چند قابلیت‌ را ادغام کنید، داشتن یک سیستم هوشمند مدیریت دانش از ضروریات خواهد بود و مزایای آن نه تنها کارکنان بخش فناوری اطلاعات، بلکه همه کارکنان و مشتریان را خرسند خواهد ساخت. با استفاده از مقالات دانش‌محور بر پایه جست‌وجوی آسان و دارای ویژگی‌های تعاملی و همچنین ارائه محتوایی که به راحتی در اپلیکیشن‌ها نشر داده می‌شود و به کاربران خود کمک کنید که با راهنمایی شما خودشان مشکلشان را حل کنند!

قابلیت‌های هوشمند و متناسب با محیط کاربری

یک ابزار ITSM با قابلیت‌های آگاهی به محیط کاربری، می‌تواند به چند روش برای سازمان شما سودمند باشد. بهره بردن از آگاهی محیطی، از کانال‌های مختلف مانند کارمندان مجازی و ربات‌های پاسخگو، می‌تواند تجربه کاربران را از دریافت اطلاعات مرتبط در زمانی‌که به آن نیاز دارند، افزایش دهد. یک رابط کاربری متناسب با محیط، برای مثال، می‌تواند به کارکنان پیشخوان خدمت IT سازمان شما کمک کند تا اطلاعات کاربران را مشخص کنند، سمتی را که دارند و تجهیزات خود را دوست داشته باشند تا بتوانند به سرعت راهکار ارائه دهند بدون آنکه سؤالات اضافه‌ای بپرسند.

فراموش نکنید! ابزار باید از نقطه‌نظر جهانی سازمانی آماده باشد!

یک راهکار جهانی و آمادگی-سازمانی، باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد مانند پشتیبانی از چند زبان، تفکیک داده‌ها و امنیت در سطح سازمانی تا بتواند نهایتاً از یک سازمان در مسیر بلوغ پشتیبانی کند.

برچسب ها: ITSM, راه پرداخت

درباره مدیر سایت

گروه فناوری پرند ارائه دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و دارای بیشترین تجربه استقرار ITSM در ایران است. می توانید در صفحه «چرا پرند» بیشتر با ما آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

  • راهکار ITIL مناسب مدیریت خدمات

    انتخاب راهکار ITIL مناسب مدیریت خدمات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا