گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • کتابچه استراتژی خدمت (Service Strategy) ـ فصل دوم: عملکرد مدیریت خدمات

وبلاگ گروه فناوری پرند

کتابچه استراتژی خدمت (Service Strategy) ـ فصل دوم: عملکرد مدیریت خدمات

توسط hajisami / سه شنبه, 08 مرداد 1398 / منتشر شده در مقالات, مقاله کاربردی
استراتژی خدمات زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

در فصل اول کتابچه استراتژی خدمت، مقدمات و تعاریف استراتژی خدمت را بررسی کردیم. در این بخش به تعریف برخی از پایه‌‌ای‌‌ترین مفاهیم فناوری اطلاعات در استراتژی خدمت و عملکرد مدیریت خدمات می‌پردازیم. برخی از مفاهیم کلیدی‌‌ که برای کسب موفقیت در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) ضروری هستند عبارت‌‌اند از:

  • ارزش‌‌آفرینی
  • اهمیت سازمان‌‌دهی برای مدیریت خدمات
  • چرخه حیات خدمت

انواع ارائه‌دهندگان خدمات از منظر استراتژی خدمت ITIL

از منظر استراتژی خدمت ITIL، ارائه‌‌‌‌دهندگان خدمات به سه دسته تقسیم می‌‌شوند. مشخصه‌‌های مدیریت خدمت همچون مشتری، رقابت و تفاوت در استراتژی، منحصر به نوع خاصی از ارائه‌‌دهندگان هستند. در ادامه، به بررسی هر یک از انواع ارائه‌‌دهندگان خدمات می‌‌پردازیم.

دسته‌ی اول: ارائه‌دهندگان خدمات داخلی (Internal Service Providers)

ارائه‌‌دهندگان خدمات داخلی به بخشی از واحدهای درون‌‌سازمانی مانند واحدهای مالی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات (IT) گفته می‌شود. به بیان دیگر، ارائه‌‌دهندگان خدمات داخلی با مشتریان خود ادغام شده و فعالیت‌‌هایشان هم‌‌سو با خط مشی کسب و کار مورد نظر است. رقابت از طرف ارائه‌‌دهندگانی است که در بیرون از این واحدهای تجاری هستند. این دسته از ارائه‌‌دهندگان خدمات بیشتر برای زمانی مناسب‌‌اند که عملکردشان برای ایجاد مزیت رقابتی حیاتی و نیازمند کنترل دقیق باشد.

دسته‌ی دوم: ارائه‌دهندگان خدمات مشترک (Shared Service Providers)

یک ارائه‌‌دهنده‌‌ی خدمات مشترک برای زمانی مناسب هستند که یک عملکرد، از نظر مزایای رقابتی، خیلی حیاتی نباشد. در این حالت، می‌‌توانید عملکردهای مشترک را با واحد خدمات مشترک ادغام کنید. هزینه‌‌‌‌ها و ریسک‌‌ها هم می‌‌‌‌توانند در زمینه‌‌ی وسیع‌‌تری پخش و تقسیم شوند. همچنین، می‌‌توانید خدمات را با قیمتی پایین‌‌تر از ارائه‌‌دهندگان خارجی ارائه کنید. به عنوان یک ارائه‌‌دهنده‌‌ی‌‌ خدمت مشترک، رقیب شما ارائه‌‌دهندگان خدمات خارجی هستند.

دسته‌ی سوم: ارائه‌دهندگان خدمات خارجی (External Service Providers)

ارائه‌‌دهندگان خدمات خارجی می‌‌‌‌توانند با کمترین هزینه، خدمات را ارائه دهند. زیرا در این نوع از ارائه خدمت، می‌‌شود تقاضاها را درهم ادغام کرد که این باعث کاهش بهای واحد می‌‌شود. وقتی سازمان‌‌ها نمی‌‌خواهند خودشان مالک و اداره‌‌کننده‌‌ی دارایی‌‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات خاص باشند، از این نوع ارائه خدمات استفاده می‌‌کنند. مشتریان از وسعت و عمق خدماتی که ارائه‌‌‌‌دهندگان خدمات خارجی می‌‌توانند در اختیارشان بگذارند ابراز خرسندی می‌‌کنند. گاهی مشتریان فقط بر سر یک ارائه‌‌دهنده‌‌ی خدمات خارجی با هم رقابت می‌‌کنند. این موضوع ممکن است مزایای رقابتی آن خدمات را کاهش دهد.

در کتابچه‌‌ استراتژی خدمت، پرسش‌‌هایی را مطرح می‌‌کنیم که بر مبنای آن‌‌ها، می‌‌توانید تحلیل کنید که آیا باید خدماتتان را همچنان در خانه ارائه کنید یا منطقی‌‌تر این است که آن‌‌‌‌ها را برون‌‌سپاری کنید. در یک نگاه کلی، باید بگوییم اگر این کار برای کسب و کار شما راهبردی است یا به صلاحتان است، پیش از آنکه برون‌‌سپاری کنید، حسابی وقت بگذارید و درباره‌‌اش فکر کنید.

وقتی یک بار توانسته باشید با مشتری ارتباط برقرار کنید، مشتریان شما به احتمال زیاد، با توجه به هزینه‌‌های تغییر،  برایشان راحت‌‌تر است که با شما بمانند، به جای اینکه سراغ یک ارائه‌‌دهنده‌ی دیگر بروند.

اگر با مشتریان خود روابط کاری پایداری برقرار کرده باشید، آن‌ها به این راحتی‌ها سراغ یک ارائه‌‌دهنده خدمت دیگر نخواهند رفت. با این حال، همواره قدر روابطتان با مشتریان را بدانید و وجود مشتریان را مسلم فرض نکنید!

در نقش یک ارائه‌دهنده خدمت، یادتان باشد که باید تمرکزتان بر ایجاد زیرساختی قوی برای تداوم ارتباط با مشتریان بگذارید.

ذی‌نفعان

همه‌‌ی کسانی که در یک سازمان فناوری اطلاعات (IT) فعالیت می‌‌کنند، جزو ذی‌‌نفعان مدیریت خدمت به‌‌شمار می‌‌آیند. همه، جدایِ از نقششان در ارسال خدمات به مشتریان، مسئول خدمت هستند. مشتریان، کاربران و تأمین‌‌‌‌کنندگان هم ذی‌‌نفعان خارج از سازمان هستند. همه‌‌ی ذی‌‌نفعان پشتیبانِ شبکه‌‌ی ارزشی هستند که خدمات، در آن شبکه، ارائه و مصرف می‎شوند.

راهبرد خدمت (Utility of Service)

از آنجا که مشتریان می‌‌‌‌خواهند به خدمتی دست یابند که با اهداف کسب‌وکارشان همسو باشد، باید راهبردهای خدمت موردنظر هم پشتیبان عملکرد مشتریان باشند و هم محدودیت‌‌ها را از بین ببرند. خدمتی که مناسب کسب‌وکار مشتریان باشد، اما برای استفاده‌‌ی آن‌‌ها ضمانت کافی نداشته باشد، مشتریان را ناامید می‌‌کند.

ضمانت خدمت (Warranty of Service)

ضمانت خدمت یعنی تعهداتی که در قبال دسترس‌‌پذیری، ظرفیت، تداوم و امنیت استفاده از خدمات به مشتریان می‌دهید.

  • دسترس‌‌پذیری (Availability): دسترس‌‌پذیری یعنی مشتریان می‌‌توانند از خدمات شما، تحت شرایط و ضوابطی که هر دو در موردش توافق کرده‌‌اید، استفاده کنند.
  • ظرفیت (Capacity): ظرفیت به مشتری اطمینان می‌‌‌‌دهد که قادر خواهد بود از خدمت، در سطح مشخصی از فعالیت‌‌های کسب‌وکار، استفاده کند یا درخواستش در سطح کیفیِ مشخصی برآورده خواهد شد.
  • تداوم (Continuity): ضمانت می‌‌‌‌کند که مشتری قادر خواهد بود از خدمت استفاده کند، حتی اگر با اختلال جدی و مهمی‌‌ (یا رویدادی غیرمنتظره) مواجه شود.
  • امنیت (Security): بدین معنی که در صورت استفاده‌‌ی مشتری از خدمت موردنظر، هیچ ریسک خاصی او را تهدید نخواهد کرد.

بسیاری از خدمات فناوری اطلاعات از جنس کالا هستند. از آنجا که ارائه‌‌دهندگان خدمت به‌صورت پیوسته دارند با دیگر ارائه‌‌دهندگان رقابت می‌‌کنند، برای ایجاد تمایز، باید پیوسته گزاره‌‌ی ارزشی خود را بهبود بخشید. برای این کار، باید از یک یا چند فرآیند مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) استفاده کنید.

از ایجاد ارزش تا تحقق ارزش برای مشتریان

ارزشِ یک خدمت ترکیبی است از استراتژی خدمت و ضمانت خدمت. به استراتژی خدمت همچون ابزاری نگاه کنید که یک خدمت، برای رفع نیازمندی‌‌های مشخصی، ارائه می‌‌دهد. و به ضمانت خدمت همچون مؤلفه‌‌هایی که در غیاب خدمت، استفاده از آن را بدیهی و مسلم می‌‌پندارید.

دارایی خدمت (Service Asset)

براساس ITIL، منابع و قابلیت‌‌ها از انواع دارایی‌‌هایی هستند که سازمان‌‌ها استفاده می‌‌کنند تا برای مشتریانشان ارزش‌‌آفرینی کنند. منابع، ورودی‌‌‌‌های مستقیم تولید یک خدمت هستند، در حالی‌‌که توانایی‌‌ها، قابلیت سازمان برای استفاده از منابع در راستای ارزش‌‌آفرینی به حساب می‌‌‌‌آیند. می‌‌‌‌توانید با توسعه‌‌ی قابلیت‌‌های مشخصی که تولید بدیل آن‌‌ها برای رقبا سخت است، تمایز ایجاد کرده و مشتریانتان را حفظ کنید.

فرآیند

نتایج اولیه‌‌ی فرآیندها، در قالب خدمت، به مشتریان ارائه می‌‌شود. برای در نظر گرفتن همه‌‌ی جوانب یک فرآیند، آن حرکت باید ورودی یا عامل شروع‌‌کننده و همچنین، خروجی یا نتایج مشخصی داشته باشد.

برای اینکه هر خدمتی به‌‌طور مؤثر ارائه و پشتیبانی شود، فرآیندهای مرتبط با آن، باید همکاری و یکپارچگیِ مناسبی با یکدیگر داشته باشند. به گونه‌‌ای که خروجی یک فرآیند در حکم ورودی ضروری برای فرآیند بعدی باشد. فرآیندها برای پشتیبانی از خدمات، باید کارآمد، مؤثر و مقرون‌‌به‌‌صرفه باشند.

نتیجه‌گیری فصل‌

تا بدین‌‌جا، به مفاهیم و اطلاعات پایه‌‌ای در مورد مؤلفه‌‌های خدمت و چرخه حیات خدمت پرداختیم. در نقش رهبران فناوری اطلاعات (IT)، تنها در صورتی می‌‌توانیم در کسب‌وکارمان ارزش‌‌آفرینی کنیم که دیدگاهی استراتژیک ـ بر اساس درک ثابتی از نتایج کسب‌وکار و چگونگی تأثیر IT بر آن‌‌ها ـ داشته باشیم.

خلق ارزش ترکیبی است از تعامل مشتری و کسب‌وکارهایی که توسط فناوری اطلاعات (IT) ارائه و پشتیبانی می‌‌‌‌شوند. اگر قصد دارید دست به ابتکار عمل بزنید، به ارزش‌‌های آن کار از منظر کسب‌وکارتان نگاه کنید و مطمئن شوید که توانایی و منابع لازم برای آن کار را در اختیار دارید. شما صرفاً ارائه‌‌دهنده‌‌ی یک برنامه‌‌‌‌ی کاربردی نیستید، بلکه تسهیل‌‌کننده‌‌ی یک خدمت برای آن کسب‌وکار هستید.

 

پ. ن: کتابچه‌ استراتژی خدمت ترجمه‌ی مقاله‌ی Best Practice Insights است که شرکت BMC آن را در 9 فصل منتشر کرده و تیم تولید محتوای گروه فناوری پرند آن را برای علاقه‌مندان ترجمه و در 9 بخش ارائه کرده است که برای مطالعه‌ی هر فصل می‌توانید به‌ لینک مربوطه در برچسب استراتژی خدمت مراجعه کنید.

برچسب ها: استراتژی خدمت

درباره hajisami

مبحث فناوری اطلاعات در سال های اخیر جزء علایق اصلی من بوده و سعی می کنم همیشه در جریان تازه های این دنیای جذاب باشم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok