گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • مدیریت دسترس‌پذیری؛ حرکت به سمت بهبود خدمات

وبلاگ گروه فناوری پرند

مدیریت دسترس‌پذیری؛ حرکت به سمت بهبود خدمات

توسط گلنوش مسعودی / چهارشنبه, 27 آذر 1398 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
گلنوش مسعودی زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

گلنوش مسعودی، کارشناس پیاده‌سازی و استقرار گروه فناوری پرند / کارکرد فرآیند مدیریت دسترس‌پذیری خدمت در راستای اثربخشی و کارآمدی فرآیندها و خدمات فناوری اطلاعات است. هدف این فرآیند آموختن از پیروزی‌ها و شکست‌های گذشته و کاربست این تجربیات برای رسیدن به بهبود مستمر خدمت است. در این مسیر، از تجارب کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) و روش‌های مدیریت کیفیت خدمات فناوری اطلاعات (ISO 20000) استفاده می‌شود.

در طی مراحل فرآیند مدیریت دسترس‌پذیری، داده‌های کاربران، مشتریان، ذی‌نفعان و سایر منابع گردآوری و بازخوردهای آن‌ها ارزیابی می‌شود تا بتوان، با دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، نقاط ضعف و قوت خدمت را پیدا و پیش‌زمینه‌های لازم برای بهبود کیفیت خدمت را فراهم کرد.

از آنجا که گاهی یک خدمت باید در تمامی ساعات شبانه‌روز و روزهای هفته و سال (۳۶۵*۷*۲۴) در دسترس باشد، پس مسئله دردسترس بودن می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. بنابراین، در بعضی پروژه‌ها لازم است که، حتی پس از استقرار خدمت، اقدامات مربوط به میزان در دسترس بودن خدمت پایش شده و عواملی که سبب ایجاد وقفه در ارائه خدمت می‌شوند شناسایی شوند.

ضمناً، برای مقابله با عوامل ایجاد وقفه نیز باید راهکارهای لازم درنظر گرفته شود. بهترین و مؤثرترین راه حل برای برآورده شدن همه این مراحل و نیازهای برشمرده، اجرای فرآیند مدیریت دسترس‌پذیری است. به این ترتیب، خدمتی که سازمان شما ارائه می‌کند می‌تواند کارآمد و پاسخ‌گو باشد.

باید در نظر داشت که امروزه میان فرآیندهای کسب‌وکار و عملکرد واحدهای فناوری اطلاعات، وابستگی متقابلی وجود دارد. به گونه‌ای که اگر فناوری اطلاعات در سازمان یا کسب‌وکاری متوقف شود یا کارکردش را از دست بدهد، کل آن سازمان یا کسب‌وکارها متوقف خواهد شد.

از سوی دیگر، روزبه‌روز بر تقاضای مشتریان،‌ مبنی بر در دسترس بودن خدمات فناوری اطلاعات، افزوده می‌شود. از آنجاکه نمی‌توان مطمئن بود که مشتریان همیشه وفادار بمانند، قابلیت دسترس‌پذیری و اطمینان از فناوری اطلاعات، می‌تواند بر رضایت مشتریان و اعتبار کسب‌وکارمان تأثیر مستقیم بگذارد.

مقوله در دسترس بودن سطوح زیرساخت فناوری اطلاعات، ضامنی برای پشتیبانی از کارکردهای حیاتی هر کسب‌وکاری به‌شمار می‌رود.

چنانچه در مراحل اولیه، فاکتورهای لازم برای در دسترس بودن خدمات فناوری اطلاعات تعیین شود، می‌توان به راحتی میزان دسترس‌پذیری را طراحی، اجرا و مدیریت کرد.

بر اساس نوع و کارکرد سازمان، زیرفرآیندهای متفاوت و متنوعی برای فرآیند مدیریت دسترس‌پذیری در نظر گرفته می‌شود که، در ادامه، به چند مورد از آنها اشاره می‌شود:

  • ارزیابی فرآیند
  • بازبینی خدمت
  • ارائه طرحی مبتکرانه برای بهبود مستمر دسترس‌پذیری خدمت
  • ارزیابی طرح مبتکرانه برای بهبود مستمر دسترس‌پذیری خدمت

ارزیابی فرآیند

در این مرحله، فرآیندها به دقت و مستمرا ارزیابی و پایش می‌شوند تا بتوان بخش‌هایی را که با هدف‌گذاری فرآیندها همسو و تحقق‌پذیر نیستند، شناسایی کرد.

بازبینی خدمت

در این مرحله خدمات کسب‌وکار و خدمات زیرساختی به صورت منظم و مستمر بازبینی می‌شوند و چنانچه نیاز باشد، عملیات لازم برای بهبود خدمت انجام می‌شود. در این مرحله، تلاش می‌شود که راه‌های اقتصادی‌تر ارائه خدمت شناسایی شود.

ارائه طرحی مبتکرانه برای بهبود مستمر دسترس‌پذیری خدمت

این نوآوری‌ها، ابتکارات مشخص و خاصی هستند که به بهبود خدمت و فرآیندها کمک می‌کنند. برای این کار، از اطلاعات خروجی مرحله ارزیابی و بازبینی فرآیند استفاده می‌شود تا بر اساس نتایج به‌دست آمده، طرحی برای بهبود خدمت ارائه شود. طرح بهبود می‌تواند در قالب ابتکارات داخلی و یا ابتکاراتی باشد که نیازمند همکاری مشتریان است.

ارزیابی طرح مبتکرانه برای بهبود مستمر دسترس‌پذیری خدمت

در این مرحله، طرح‌های مبتکرانه راستی‌آزمایی و تصدیق می‌شوند تا بر مبنای برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، اجرا شوند و به بهبود خدمت بیانجامند. همچنین، در این مرحله، شاخص‌های اصلاحی مورد نیاز بررسی و شناسایی می‌شود.

در فرآیند مدیریت دسترس‌پذیری، پس از گردآوری داده‌ها، آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و با شناسایی و بررسی روندها و رویدادهای پیشین، پیشنهادهایی برای بهبود خدمت به مدیران سازمان ارائه می‌شود. پس از پذیرش این پیشنهادها، فرآیند پیاده‌سازی و ارزیابی اجرا می‌شود. در راستای بهبود این فرآیند، از مدل چرخه دِمینگ PDCA (Plan, Do, Check, Action) نیز استفاده می‌شود.

مزایای مدیریت دسترس‌پذیری خدمات

با توضیحاتی که در بالا بدان‌ها اشاره شد، تا حدی روشن شده که مدیریت دسترس‌پذیری می‌تواند مزایای بسیاری برای کسب‌وکارها داشته باشد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • در دسترس بودن یک فرد در نقش مالک فرآیند؛
  • طراحی نحوه ارائه خدمات فناوری اطلاعات، برای پاسخ‌گویی به نیاز دسترس‌پذیر بودن فناوری اطلاعات؛
  • تعیین سطح دسترس‌پذیری فناوری اطلاعات، از نظر هزینه؛
  • اندازه‌گیری و نظارت برای اجرای کامل سطح دسترسی مورد توافق،
  • شناسایی کمبودهای موجود برای تأمین میزان دسترس‌پذیری سرویس‌ها و شناسایی منابع مورد نیاز و انجام اقدامات اصلاحی مناسب؛
  • ایجاد چشم‌انداز مناسب برای کسب‌وکار و کاربر؛
  • اطمینان از بهینه بودن عملکرد سرویس‌ها برای دسترسی به کارایی مطلوب و سود حداکثری؛
  • کاهش مدت زمان خرابی سرویس‌های فناوری اطلاعات، در بازه‌های زمانی قابل اندازه‌گیری؛
  • تغییر ذهنیت سازمان پشتیبانی فناوری اطلاعات به سمت تمرکز بر بهبود خدمات، به جای تصحیح خطاها.

 

این یادداشت، در رسانه اینترنتی راه پرداخت نیز منتشر شده است.

برای مطالعه سایر یادداشت های گروه فناوری پرند در رسانه اینترنتی راه پرداخت، اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: مدیریت دسترس پذیری

درباره گلنوش مسعودی

در رشته سخت افزار تحصیل کردم و به حوزه پیاده سازی پروژه‌های خدمات IT علاقه دارم و از ایجاد نظم در سازمان ها لذت می برم. تسهیل کردن فرآیندها، جلوگیری از اتلاف زمان مشتریان و همچنین به کار گیری انرژی ذخیره شده در جهت پیشبرد اهداف سازمانی مشتریان پرند، وظیفه ما در بخش پیاده سازی و استقرار است.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا