گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • نقش مدیریت انتشار در دواپس

وبلاگ گروه فناوری پرند

نقش مدیریت انتشار در دواپس

توسط شیما فکار / یکشنبه, 13 مهر 1399 / منتشر شده در مقالات, مقاله کاربردی
مدیریت انتشار در دواپس زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

مدیریت انتشار از آن نقش‌هایی است که در پاسخ به دنیای دواپس تغییر کرده، اما حذف نشده است. در مقاله‌ی حاضر، به بررسی نقش مدیریت انتشار در دواپس و مزایای کار در محیط دواپس با ابزارهای خودکارسازی می‌پردازیم.

برای کسانی که پیش از این از تکنیک‌های جدیدی استفاده کرده‌اند که تمرکزشان بر افزایش بهره‌وری شرکت‌های نرم‌افزاری بوده‌، افزایش محبوبیت روش‌ها و ابزارهای دواپس (DevOps) موضوع عجیبی نیست.

دواپس مشابه همان مسیری را در پیش گرفت که چابک (Agile) از آن طریق توانست به‌سرعت قابلیت‌هایش را به اثبات برساند. دواپس با ادامه‌ی این مسیر، ابزارها و تکنیک‌هایی را خلق کرد که به سازمان‌ها کمک کند با سرعت بیشتری به سمت توسعه‌ای که مورد انتظار مشتریانشان است حرکت کنند. ازآنجاکه دواپس توسعه‌یافته‌ی متودولوژی چابک است، می‌خواهد از صورت اولیه‌اش هم فراتر برود و گسترش بیشتری پیدا کند.

دواپس چیست؟

هسته‌ی مفهوم دواپس در همکاری بین اعضای تیم توسعه (Developement) و عملیات (Operation) است که در یک محیط کار چابک کار می‌کنند. اما این‌ها مجموعه‌ای از ابزارها تحت عنوان دواپس هستند که توانایی‌های تیم شما را برای رسیدن به حداکثر بهره‌وری، افزایش سرعت توسعه و بهبود کیفیت محصولات افزایش می‌دهند.

دواپس هم مجموعه‌ای از ابزارها و روش‌هاست و هم ذهنیت همکاری و تعامل بیشتر. ابزارهای ساخته‌شده برای تیم‌های دواپس ابزارهایی هستند که برای ارتقای قابلیت‌های ارتباطی و بهبود قابلیت مشاهده‌ی اطلاعات در کل سازمان شما به کار می‌روند.

مدیریت انتشار در دواپس

یکی از کارهای ویژه‌ی دواپس افزایش دفعات به‌روزرسانی، با کاهش دامنه‌ی تغییرات ایجادشده است. از اهداف دواپس تمرکز روی وظایف کوچک‌تر در یک زمان مشخص است که به تیم‌ها اجازه می‌دهد واقعاً توجه‌شان را معطوف حل یک مسئله کنند یا مانع از این می‌شود که‎ همزمان درگیر چند کار شوند. همچنین، دواپس باعث تقویت قابلیت‌های عملکردی اعضای تیم می‌شود. این یعنی با روش‌های دواپس، سرعت به‌روزرسانی‌ها افزایش یافته و درنتیجه، موفقیت بیشتری حاصل می‌شود.

افزایش نرخ تغییر سبب بالا رفتن سطح رضایت مشتریان خواهد شد، چون مشتریان می‎توانند شاهد بهبود مستمر محصول در طی زمان باشند. به‌علاوه، باعث می‌شود تیم‌های دواپس برای ایجاد، تست و توسعه‎ی بهتر این تغییرات آموزش ببینند. با این فرمول جدید، طی گذر زمان، نرخ تغییرات سریع‌تر و کارآمدتر و قابل اطمینان‌تر می‌شود.

علاوه بر تکنیک‎ها و ابزارهای ایجادشده به واسطه‌ی دواپس، نقش‌ها و سامانه‌های قدیمی هم مجبور می‌شوند خود را با ساختارهای جدید هماهنگ کنند. مدیریت انتشار (Release Management) یکی از آن نقش‌هایی است که فهمیده در پاسخ به دنیای جدیدی که DevOps ایجاد کرده، باید تغییر کند.

در مورد دواپس بیشتر بخوانید

مدیریت انتشار چیست؟

به فرآیند نظارت بر طرح‌ریزی، برنامه‌ریزی زمانی و کنترل ساخت نرم‌افزار در هر مرحله از توسعه و در محیط‌های مختلف، فرآیند مدیریت انتشار گفته می‌شود. مدیریت انتشار معمولاً آزمایش و استقرار انتشار نسخه‌های نرم‌افزاری را هم شامل می‌‌شود. این فرآیند پیش از اینکه به عنوان مدیریت انتشار شناخته شود، نقش مهمی در چرخه‌ی حیات توسعه‌ی نرم‌افزار داشته است. حتی در آن ایامی که به‌روزرسانی‌ها روی دیسک‌های فلزی‌ای منتشر می‌شد که به ندرت و هرچند سال یک‌بار اتفاق می‌‌افتاد، باز هم تصمیم‌گیری در مورد زمان و چگونگی انتشار به‌روزرسانی‌ها همواره یکی از مشکلات ویژه‌ی مدیریت انتشار بوده است.

اکنون که بیشتر نرم‌افزارها از تاریخ انتشار سخت و سریع، به سمت مدل کسب‌وکاری «نرم‌افزار به مثابه خدمت» (SaaS) حرکت کرده‌اند، مدیریت انتشار به فرآیند ثابتی تبدیل شده که به موازات توسعه پیش می‌رود. این امر به‌ویژه در مورد کسب‌وکارهایی صادق است که با کاربست پایپ‌لاین‌های تحویل مستمری که شاهد انتشار نسخه‌های جدید با نرخ سرعت بسیار بالا هستند، تغییر کرده‌اند.

در حال حاضر، دواپس نقش مهمی در بسیاری از وظایفی برعهده دارد که از اساس به نحوی تنظیم شده‌اند که تحت عناوین نقش‌‌های مدیریت انتشار باشند؛ به هر حال، دواپس موجب منسوخ شدن مدیریت انتشار نشده است.

با انتقال به روش‌های دواپس، وظایف استقرار بر دوش تیم‌های دواپس افتاده است. این موضوع نیاز به مدیریت انتشار را مرتفع نکرده است؛ در عوض، نقاط داده‌ای را که برای عملکرد نقش جدید مدیریت انتشار مهم‌تر هستند، اصلاح می‌کند. مدیریت انتشار به منزله‌ی روشی برای پر کردن شکاف داده‌ها در دواپس عمل می‌کند. طرح‌ریزی برای استقرار و بازگشت ایمن شبکه‌ها بخشی از دنیای دواپس است، اما مدیریت انتشار همچنان باید تب‌های برنامه‌ها،‌ اجزای آن‌ها و  برنامه‌ی پیشرفت را به عنوان بخشی از دستورات تغییر نگه دارد. کلید مدیریت انتشار نسخه‌های نرم‌افزار ـ به نحوی که همگام با برنامه‌های استقرار دواپس باشد ـ در دست ابزارهای مدیریت خودکار است.

خودکارسازی و ابزارهای مدیریت انتشار

مدیران انتشار که با سامانه‌های پایپ‌لاینی تحویل مستمر کار می‌کنند ممکن است تحت فشار حجم کار مورد نیاز برای همگام شدن با برنامه‌های زمان‌بندی استقرار، به سرعت درهم بشکنند. این یعنی دو گزینه پیش روی سازمان‌هاست؛ یا باید کارکنان بیشتری را برای بخش مدیریت انتشار استخدام کنند یا سراغ ابزارهای مدیریت انتشار خودکار بروند. اما استخدام نیروی کار بیشتر از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه نیست. یادمان باشد که همیشه بهترین راه برای آماده کردن سریع‌تر غذا، اضافه کردن سرآشپز نیست! همیشه وقتی دستان بیشتری در کار باشند، احتمال ایجاد ارتباطات نادرست و افزایش پیچیدگی‌ها هم بیشتر است.

ابزارهای مدیریت انتشار خودکار امکان مشاهده‌ی پیوسته، به منظور رهگیری توسعه‌ی برنامه‌ها، تضمین کیفیت و تولید از یک هاب مرکزی را فراهم می‌کند. مدیران انتشار می‌توانند بر نحوه‌ی قرارگیری همه‌چیز در سیستم نظارت کنند که باعث می‌شود بینش عمیق‌تری از تغییرات ایجادشده و دلایل آن‌ تغییرات به‌دست بیاورند. این امر، با ارائه‌ی جزئیات به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار در چرخه‌ی حیات فعلی به همه‌ی افراد ـ که امکان بهبود مستمر فرآیندها را فراهم می‌کند ـ باعث تقویت همکاری می‌شود. قدرت ابزارهای مدیریت انتشار خودکار در قابلیت مشاهده و قابلیت استفاده‌ی آن‌هاست ـ از طریق پورتال‌های تحت وب می‌توان به بسیاری از آن‌ها دسترسی داشت.

ابزارهای قدرتمند مدیریت انتشار از خودکارسازی هوشمندی استفاده می‌کنند که ضامن یکپارچگی مستمر است که خودِ یکپارچگی مستمر به افزایش کارآیی پایپ‌لاین‌های تحویل مستمر کمک می‌کند. این امر امکان استقرار مداوم برنامه‌های پایدار و پیچیده را فراهم می‌کند. استفاده از رابط‌های بصری مبتنی بر وب، ابزاری برای مدیریت متمرکز و عیب‌یابی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد که به آن‌ها در برنامه‎ریزی و هماهنگی استقرار میان چندین تیم‌ و محیط‌ کمک می‌کند.

توانایی ایجاد یک بسته‌ی کاربردی واحد و استقرار آن از یک موقعیت در سرتاسر چندین محیط، سبب تسریع فرآیندهای مربوط به پایپ‌لاین‌های تحویل مستمر شده و کار مدیریت آن‌ها را بسیار ساده‎تر می‌کند.

چرا خودکارسازی برای دواپس حیاتی است؟

مزایای خودکارسازی در دواپس

اگر فکر می‌کنید دواپس همان چیزی است که سازمان شما به آن نیاز دارد و می‌خواهید برای نخستین بار آن را در سازمانتان به کار بگیرید، باید ابتدا قابلیت‌ها و مزایای آن را به درستی بشناسید تا بدانید که می‌خواهید چه انتظاری از آن داشته باشید. از مهم‌ترین مزایای خودکارسازی در دواپس افزایش نرخ سرعت استقرار محصولات شماست. در ادامه به برخی از مزایای اولیه‌ی خودکارسازی در دواپس اشاره می‌کنیم:

  • تحویل سریع‌تر خدمت: حفظ سرعت انتشار چابک، همگام با سرعت درخواست‌ها
  • قابلیت مشاهده‌ی داده‌ها: اطمینان از انطباق و درستیِ داده‌ها
  • خدمات مقرون‌به‌صرفه: افزایش کارآیی و عملکرد
  • برخورداری از متخصصان دواپس باتجربه: تجهیز شدن به ابزارهای لازم برای دستیابی به موفقیت
  • تبدیل یا ارتقا: مدرن‌سازی یکپارچه یا جایگزینی کامل

منبع: www.bmc.com

برچسب ها: دواپس, مدیریت انتشار و استقرار

درباره شیما فکار

فارغ‌التحصیل رشته‌‌ی طراحی صنعتی و علاقه‌مند به حوزه‌‌ی فناوری اطلاعات هستم و در حال حاضر، در سِمت کارشناس محتوا، با گروه فناوری پرند همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا