مدیریت انتشار از آن نقشهایی است که در پاسخ به دنیای دواپس تغییر کرده، اما حذف نشده است. در مقالهی حاضر، به بررسی نقش مدیریت انتشار در دواپس و مزایای کار در محیط دواپس با ابزارهای خودکارسازی میپردازیم.
برای کسانی که پیش از این از تکنیکهای جدیدی استفاده کردهاند که تمرکزشان بر افزایش بهرهوری شرکتهای نرمافزاری بوده، افزایش محبوبیت روشها و ابزارهای دواپس (DevOps) موضوع عجیبی نیست.
دواپس مشابه همان مسیری را در پیش گرفت که چابک (Agile) از آن طریق توانست بهسرعت قابلیتهایش را به اثبات برساند. دواپس با ادامهی این مسیر، ابزارها و تکنیکهایی را خلق کرد که به سازمانها کمک کند با سرعت بیشتری به سمت توسعهای که مورد انتظار مشتریانشان است حرکت کنند. ازآنجاکه دواپس توسعهیافتهی متودولوژی چابک است، میخواهد از صورت اولیهاش هم فراتر برود و گسترش بیشتری پیدا کند.
دواپس چیست؟
هستهی مفهوم دواپس در همکاری بین اعضای تیم توسعه (Developement) و عملیات (Operation) است که در یک محیط کار چابک کار میکنند. اما اینها مجموعهای از ابزارها تحت عنوان دواپس هستند که تواناییهای تیم شما را برای رسیدن به حداکثر بهرهوری، افزایش سرعت توسعه و بهبود کیفیت محصولات افزایش میدهند.
دواپس هم مجموعهای از ابزارها و روشهاست و هم ذهنیت همکاری و تعامل بیشتر. ابزارهای ساختهشده برای تیمهای دواپس ابزارهایی هستند که برای ارتقای قابلیتهای ارتباطی و بهبود قابلیت مشاهدهی اطلاعات در کل سازمان شما به کار میروند.
مدیریت انتشار در دواپس
یکی از کارهای ویژهی دواپس افزایش دفعات بهروزرسانی، با کاهش دامنهی تغییرات ایجادشده است. از اهداف دواپس تمرکز روی وظایف کوچکتر در یک زمان مشخص است که به تیمها اجازه میدهد واقعاً توجهشان را معطوف حل یک مسئله کنند یا مانع از این میشود که همزمان درگیر چند کار شوند. همچنین، دواپس باعث تقویت قابلیتهای عملکردی اعضای تیم میشود. این یعنی با روشهای دواپس، سرعت بهروزرسانیها افزایش یافته و درنتیجه، موفقیت بیشتری حاصل میشود.
افزایش نرخ تغییر سبب بالا رفتن سطح رضایت مشتریان خواهد شد، چون مشتریان میتوانند شاهد بهبود مستمر محصول در طی زمان باشند. بهعلاوه، باعث میشود تیمهای دواپس برای ایجاد، تست و توسعهی بهتر این تغییرات آموزش ببینند. با این فرمول جدید، طی گذر زمان، نرخ تغییرات سریعتر و کارآمدتر و قابل اطمینانتر میشود.
علاوه بر تکنیکها و ابزارهای ایجادشده به واسطهی دواپس، نقشها و سامانههای قدیمی هم مجبور میشوند خود را با ساختارهای جدید هماهنگ کنند. مدیریت انتشار (Release Management) یکی از آن نقشهایی است که فهمیده در پاسخ به دنیای جدیدی که DevOps ایجاد کرده، باید تغییر کند.
در مورد دواپس بیشتر بخوانید
مدیریت انتشار چیست؟
به فرآیند نظارت بر طرحریزی، برنامهریزی زمانی و کنترل ساخت نرمافزار در هر مرحله از توسعه و در محیطهای مختلف، فرآیند مدیریت انتشار گفته میشود. مدیریت انتشار معمولاً آزمایش و استقرار انتشار نسخههای نرمافزاری را هم شامل میشود. این فرآیند پیش از اینکه به عنوان مدیریت انتشار شناخته شود، نقش مهمی در چرخهی حیات توسعهی نرمافزار داشته است. حتی در آن ایامی که بهروزرسانیها روی دیسکهای فلزیای منتشر میشد که به ندرت و هرچند سال یکبار اتفاق میافتاد، باز هم تصمیمگیری در مورد زمان و چگونگی انتشار بهروزرسانیها همواره یکی از مشکلات ویژهی مدیریت انتشار بوده است.
اکنون که بیشتر نرمافزارها از تاریخ انتشار سخت و سریع، به سمت مدل کسبوکاری «نرمافزار به مثابه خدمت» (SaaS) حرکت کردهاند، مدیریت انتشار به فرآیند ثابتی تبدیل شده که به موازات توسعه پیش میرود. این امر بهویژه در مورد کسبوکارهایی صادق است که با کاربست پایپلاینهای تحویل مستمری که شاهد انتشار نسخههای جدید با نرخ سرعت بسیار بالا هستند، تغییر کردهاند.
در حال حاضر، دواپس نقش مهمی در بسیاری از وظایفی برعهده دارد که از اساس به نحوی تنظیم شدهاند که تحت عناوین نقشهای مدیریت انتشار باشند؛ به هر حال، دواپس موجب منسوخ شدن مدیریت انتشار نشده است.
با انتقال به روشهای دواپس، وظایف استقرار بر دوش تیمهای دواپس افتاده است. این موضوع نیاز به مدیریت انتشار را مرتفع نکرده است؛ در عوض، نقاط دادهای را که برای عملکرد نقش جدید مدیریت انتشار مهمتر هستند، اصلاح میکند. مدیریت انتشار به منزلهی روشی برای پر کردن شکاف دادهها در دواپس عمل میکند. طرحریزی برای استقرار و بازگشت ایمن شبکهها بخشی از دنیای دواپس است، اما مدیریت انتشار همچنان باید تبهای برنامهها، اجزای آنها و برنامهی پیشرفت را به عنوان بخشی از دستورات تغییر نگه دارد. کلید مدیریت انتشار نسخههای نرمافزار ـ به نحوی که همگام با برنامههای استقرار دواپس باشد ـ در دست ابزارهای مدیریت خودکار است.
خودکارسازی و ابزارهای مدیریت انتشار
مدیران انتشار که با سامانههای پایپلاینی تحویل مستمر کار میکنند ممکن است تحت فشار حجم کار مورد نیاز برای همگام شدن با برنامههای زمانبندی استقرار، به سرعت درهم بشکنند. این یعنی دو گزینه پیش روی سازمانهاست؛ یا باید کارکنان بیشتری را برای بخش مدیریت انتشار استخدام کنند یا سراغ ابزارهای مدیریت انتشار خودکار بروند. اما استخدام نیروی کار بیشتر از نظر هزینه مقرونبهصرفه نیست. یادمان باشد که همیشه بهترین راه برای آماده کردن سریعتر غذا، اضافه کردن سرآشپز نیست! همیشه وقتی دستان بیشتری در کار باشند، احتمال ایجاد ارتباطات نادرست و افزایش پیچیدگیها هم بیشتر است.
ابزارهای مدیریت انتشار خودکار امکان مشاهدهی پیوسته، به منظور رهگیری توسعهی برنامهها، تضمین کیفیت و تولید از یک هاب مرکزی را فراهم میکند. مدیران انتشار میتوانند بر نحوهی قرارگیری همهچیز در سیستم نظارت کنند که باعث میشود بینش عمیقتری از تغییرات ایجادشده و دلایل آن تغییرات بهدست بیاورند. این امر، با ارائهی جزئیات بهروزرسانیهای نرمافزار در چرخهی حیات فعلی به همهی افراد ـ که امکان بهبود مستمر فرآیندها را فراهم میکند ـ باعث تقویت همکاری میشود. قدرت ابزارهای مدیریت انتشار خودکار در قابلیت مشاهده و قابلیت استفادهی آنهاست ـ از طریق پورتالهای تحت وب میتوان به بسیاری از آنها دسترسی داشت.
ابزارهای قدرتمند مدیریت انتشار از خودکارسازی هوشمندی استفاده میکنند که ضامن یکپارچگی مستمر است که خودِ یکپارچگی مستمر به افزایش کارآیی پایپلاینهای تحویل مستمر کمک میکند. این امر امکان استقرار مداوم برنامههای پایدار و پیچیده را فراهم میکند. استفاده از رابطهای بصری مبتنی بر وب، ابزاری برای مدیریت متمرکز و عیبیابی در اختیار شرکتها قرار میدهد که به آنها در برنامهریزی و هماهنگی استقرار میان چندین تیم و محیط کمک میکند.
توانایی ایجاد یک بستهی کاربردی واحد و استقرار آن از یک موقعیت در سرتاسر چندین محیط، سبب تسریع فرآیندهای مربوط به پایپلاینهای تحویل مستمر شده و کار مدیریت آنها را بسیار سادهتر میکند.
چرا خودکارسازی برای دواپس حیاتی است؟
مزایای خودکارسازی در دواپس
اگر فکر میکنید دواپس همان چیزی است که سازمان شما به آن نیاز دارد و میخواهید برای نخستین بار آن را در سازمانتان به کار بگیرید، باید ابتدا قابلیتها و مزایای آن را به درستی بشناسید تا بدانید که میخواهید چه انتظاری از آن داشته باشید. از مهمترین مزایای خودکارسازی در دواپس افزایش نرخ سرعت استقرار محصولات شماست. در ادامه به برخی از مزایای اولیهی خودکارسازی در دواپس اشاره میکنیم:
- تحویل سریعتر خدمت: حفظ سرعت انتشار چابک، همگام با سرعت درخواستها
- قابلیت مشاهدهی دادهها: اطمینان از انطباق و درستیِ دادهها
- خدمات مقرونبهصرفه: افزایش کارآیی و عملکرد
- برخورداری از متخصصان دواپس باتجربه: تجهیز شدن به ابزارهای لازم برای دستیابی به موفقیت
- تبدیل یا ارتقا: مدرنسازی یکپارچه یا جایگزینی کامل
منبع: www.bmc.com