گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • مدیریت انتشار و استقرار (Release & Deployment) چیست؟

وبلاگ گروه فناوری پرند

مدیریت انتشار و استقرار (Release & Deployment) چیست؟

توسط hajisami / سه شنبه, 19 آذر 1398 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
الهام حاجی سامی زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

مدیریت انتشار و استقرار یکی از زیرفرآیندهای انتقال سرویس به‌شمار می‌رود که وظیفه آن انتقال خدمت از محیط آزمایشگاهی به محیط عملیاتی است.

مدیریت انتشار و استقرار شامل چهار مرحله است:

  • برنامه‌ریزی و توسعه؛
  • ساخت و تست پکیج انتشار؛
  • استقرار؛
  • پایش و خاتمه استقرار نرم‌افزار و سخت‌افزار جدید در محیط عملیاتی.

نکته مهم در این‌باره، حفظ یکپارچکی محیط عملیاتی با استقرار صحیح انتشار است. مسئولیت این فرآیند به عهده مدیر انتشار است. ازآنجاکه گاهی نقش مدیر انتشار، برای حفظ یکپارچگی در فرآیند، به مدیر تغییر تفویض می‌شود، در پیش‌فرض این مقاله هم، مدیر تغییر مسئول فرآیند مدیریت انتشار و استقرار است. مطلبی که قابل توجه می‌کند تفاوت‌ها و مرزبندی میان انتشار و استقرار است که گاهی نادیده گرفته می‌شود.

مراحل فرآیند انتشار و استقرار

تفاوت انتشار و استقرار

انتشار شامل آماده‌سازی محصول/خدمت (پکیج انتشار)، تا قبل از مرحله اجرا و پایش در استقرار است که معمولاً توسط تیم توسعه اجرا می‌شود. اما استقرار مرحله پیاده‌سازی محصول/خدمت (پکیج انتشار) در محیط عملیاتی است. مرحله تست و اعتبارسنجی در خلال مراحل انتشار و استقرار صورت می‌گیرد.

یک پکیج انتشار ممکن است شامل یک یا چند تغییر بر روی یک نرم‌افزار / خدمت باشد که با یکدیگر ساخته و تست می‌شوند و استقرار می‌یابند. ناگفته نماند که گاهی ممکن است یک پکیج انتشار یا یک انتشار خاص شامل تغییراتی برای سخت‌افزار، مستندسازی، فرآیندها و… باشد. این فرآیند ارتباط بسیار نزدیکی با مرحله تست و اعتبارسنجی و همچنین مدیریت دانش دارد. در ادامه، مراحل این فرآیند را گام به گام بررسی می‌کنیم.

مراحل فرآیند انتشار و استقرار

  • مرحله اول: برنامه‌ریزی و توسعه

در این مرحله، مدیر تغییر مجوز آغاز مرحله برنامه‌ریزی را صادر می‌کند و همه مستندات مربوط به دستورالعمل‌ها و فرآیندهایی که برای تهیه یک نسخه و چگونگی قرارگرفتن آن در محیط عملیاتی لازم است، گردآوری و مشخص می‌شود. خود این مرحله شامل چند گام است:

  • تدوین استراتژی و زمان‌بندیِ ساخت، تست (معیارهای شکست و موفقیت در هر مرحله) و استقرار (آزمایشی و عملیاتی)؛
  • بررسی ریسک‌های انتشار؛
  • بررسی تغییرات نسخه؛
  • بررسی مخاطبان انتشار (کاربران، مشتریان و سازمان‌های مخاطب)؛
  • بررسی چگونگی تأثیر انتشار بر فعالیت‌های مخاطبان.

در واقع، برنامه‌ریزی و توسعه نسخه بخشی از فرآیند مدیریت تغییر به‌شمار می‌آید.

  • مرحله دوم: تست و ساخت پکیج انتشار

پس از آنکه مرحله برنامه‌ریزی و توسعه به تأیید مدیر تغییر رسید، تیم‌های توسعه‌دهنده نسخه جدیدی را ایجاد کرده و کلیه موارد مشخص شده در استراتژی را تست و صحه‌گذاری می‌کنند. در آغاز این مرحله، مستنداتی تهیه می‌شود تا تیم‌های توسعه‌دهنده بتوانند از دقت و کارآمدی این نسخه‌ها اطمینان حاصل کنند.

این مستندات، در طی فرآیند، به‌روزرسانی و نگهداری می‌شوند تا در صورت نیاز، بتوان فرآیند ایجاد نسخه را تکرار کرد. مراحل تست، از پیکربندی گرفته تا اجرای آزمایشی نسخه، انجام می‌شود. البته، در اجرای این مرحله، روش‌های سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد که قالب‌های استانداردی برای ساخت پکیج کامل نسخه در نظر می‌گیرد.

  • مرحله سوم: استقرار

در این مرحله، مدیر تغییر مجوز تحویل نسخه به محیط عملیاتی را صادر کرده و برای نصب پکیج کامل نسخه در محیط عملیاتی، فرد مسئول استقرار را منتقل می‌کند. این مرحله با استقرار پکیج و پشتیبانی اولیه پایان می‌پذیرد. پیش از تحویل نسخه، برنامه‌ریزی و آماده‌سازی، از جمله شناسایی و تلاش برای کاهش هرگونه ریسک یا اختلال بالقوه و ترتیب ارائه اجزای نسخه، به صورت کامل مشخص شده است. باید پس از انتشار نسخه، در مورد درستی کارکرد خدمت، از همه ذی‌نفعان تأییدیه دریافت کنید.

در صورت بروز مشکل در نسخه جدید، تیم استقرار موظف است که درصدد رفع آن برآید و چنانچه نتواند راه‌حلی برای آن مشکل بیاید، باید به نسخه قبل بازگشته و یا پکیج را مجدداً منتشر کند. ITIL ما را ملزم به اجرای دو اطلاعیه در این گام می‌کند:

  1. صدور اطلاعیه رسمی از قرار گرفتن نسخه در محیط عملیاتی،
  2. صدور اطلاعیه مبنی بر کارکرد کامل در محیط عملیاتی و اجرایی بودن موافقت‌نامه سطح خدمات (SLA).
  • مرحله چهارم: پایش و خاتمه استقرار

پس از پایان تحویل نسخه، کل فرآیند باید پایش و همه اطلاعات آن گردآوری شود. همچنین، باید پروژه براساس اهداف و نتایج حاصل، ارزیابی شود. به بیان دیگر، باید مطمئن شویم که انتقال دانش به‌صورت کامل انجام شده، آموزش‌های لازم داده شده و همه الزامات کیفی برآورده شده است.

ممکن است اجزای تغییریافته سازگاری لازم را با سیستم پیشین نداشته باشد که در این‌صورت، پس از استقرار، باید یکپارچگی سیستم محیط عملیاتی پایش شود. در این مرحله، لازم است انتقال دانش به مشتری به صورت موفق و کامل انجام شود، وگرنه ممکن است در برابر سرویس/خدمت ارائه‌شده مقاومت نشان داده شود.

برای نمونه، فرض کنید که مشتری تاکنون همه ارتباطات خود را از طریق سیستم صوتی انجام می‌داده و ما در سیستم جدید، قابلیت استفاده از ارتباط ویدیویی را برایش فراهم کرده‌ایم. حال اگر اطلاع‌رسانی درستی نشود و آموزش‌های لازم به او داده نشود، مشتری از این قابلیت بی‌بهره می‌ماند و این موضوع، در بلندمدت می‌تواند موجب بروز مشکلات تازه‌ای بشود.

 فرآیند استقرار زمانی پایان می‌یابد که نیروی پشتیبانی رسما وارد عمل شود.

ماتریس کلیه فعالیت‌های فرآیند مدیریت انتشار و استقرار
(RACI; Responsible, Accountable, Consultant, Informed)

  فعالیت‌ها مدیر انتشار و استقرار مدیر تغییر مدیر تست مدیر انتقال تیم‌های ساخت تیم‌های استقرار مدیریت ارتباط با مشتری
دریافت و به‌روزرسانی تیکت انتشار AR I I I I – –
برنامه‌ریزی توسعه AR CI CI CI CI CI –
ساخت پکیج انتشار A I I I RCI CI
آماده‌سازی و به‌روزرسانی مستندات AR RI RI RI R I I
اعتبارسنجی انتشار I A I RI I I CI
استقرار پکیج A I I I CI CR I
بازگشت به عقب در انتشار AR R I CI CI – –
اطلاعات انتشار AR I I I I – –
گزارش انتشار AR AR CI CI R – –

این یادداشت در رسانه اینترنتی راه پرداخت نیز منتشر شده است.

برای مطالعه سایر یادداشت های گروه فناوری پرند در رسانه اینترنتی راه پرداخت، اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: مدیریت انتشار و استقرار

درباره hajisami

مبحث فناوری اطلاعات در سال های اخیر جزء علایق اصلی من بوده و سعی می کنم همیشه در جریان تازه های این دنیای جذاب باشم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا