در این ویدئو قصد داریم به موضوع مدیریت رخداد بپردازیم.
در کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) به هر اختلال یا وقفهای که سبب اختلال در خدمت یا افت کیفیت آن بشود، رخداد میگویند. حتی خطاها یا خرابیهایی هم که ممکن است در آینده سبب بروز اختلال در خدمت شوند یک رخداد به شمار میآیند.
در دنیای فناوری اطلاعات میشود رخدادها را، پیش از وقوع، پیشبینی و ثبت کرد و درصدد حل و فصل آنها برآمد. همهی افرادی که به نوعی با خدمت در ارتباط هستند ـ مانند کاربران، مشتریان، متخصصان فنی، عوامل پیشخوان خدمت ـ میتوانند این رخدادها را ثبت و اعلام کنند.
هدف از مدیریت رخداد این است که، در صورت وقوع رخداد، بتوان سیستم یا خدمت را هرچه سریعتر به روال معمول خود برگرداند، به صورتی که آن رخداد کمترین تأثیر را بر کسب و کار داشته باشد. اهمیت این موضوع در رخدادهای دامنهدار دوچندان است.
مدیریت رخداد رویکردی فرآیندمحور دارد که میتوانیم فرآیندهای آن را در نُه مرحله خلاصه کنیم:
- شناسایی رخداد
- ثبت رخداد
- دستهبندی رخداد
- اولویتبندی رخداد
- تشخیص اولیه
- ارجاع به سطوح بعدی
- بررسی و تشخیص
- حل و فصل رخداد
- خاتمه
استقرار فرآیند مدیریت رخداد در سازمان یا شرکتهایی که خدمتی را ارائه میدهند، خیلی زود از طرف فضای کسبوکار و مشتریان درک میشود و اصطلاحاً به چشم میآید. بنابراین، ارزش مدیریت رخداد برای کسب وکارها انکارنشدنی است، چرا که تأثیر آن در واحدهای کسب و کار، در مقایسه سایر حوزههای عملیات خدمت، سادهتر و سریعتر نمود پیدا میکند. به همین علت است که اغلب پروژههای استقرار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) با این فرآیند آغاز میشوند.
امروزه بسیاری از ابزارهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در حال حرکت به سمتی هستند که بتوان همهی فرآیندهای مدیریت رخداد را خودکارسازی کرد.
راهکار wendia POB را میتوان در خودکارسازی فرآیند مدیریت رخداد پیشرو دانست. این راهکار کمک میکند که بتوانید از کانالهای مختلفی مانند تلفن، وبسایت، ایمیل و … رخدادها را ثبت و آنها را مدیریت کنید.
راهکار POB شرکت وندیا میتواند با ابزارهای مانیتورینگ شما یکپارچه بشود. این یکپارچگی کمک میکند که هر واقعهای، پیش از تبدیل شدن به رخداد، کشف و اعلان شده و برای حل و فصل آن سریعاً اقدام بشود.
همچنین، راهکار POB به شما اجازه میدهد که در فرآیند مدیریت رخداد، میزان اهمیت و اولویت و تأثیرگذاری هر رخداد را بسنجید و تصمیم بگیرید که اول سراغ کدام رخداد بروید. از سوی دیگر، میتوانید رخدادها را در این ابزار دستهبندی کنید و هر بخش را به گروه مربوطه بسپارید. ضمناً، در راهکار POB قادر خواهید بود که نتیجهی حل و فصل هر رخداد را در پایگاه دانش ثبت کنید تا در صورت تکرار آن رخداد، لازم نباشد همهی مراحل را از ابتدا طی کنید و سریعتر به راهحل دسترسی پیدا کنید.
گروه فناوری پرند، نماینده انحصاری وندیا در خاورمیانه، به پشتوانهی بیشترین تجربهی استقرار ابزارهای مدیریت خدمات در ایران، میتواند به شما تضمین بدهد که با استقرار راهکار POB در سازمانتان، بتوانید رخدادها را به حداقل برسانید، اثرات مخربشان را کاهش بدهید، سریعتر حلوفصلشان کنید و از همه مهمتر، از تکرار رخدادها تا حد ممکن پیشگیری کنید.