گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • مدیریت پرداخت، راهی به سوی ارزش آفرینی برای مشتریان

وبلاگ گروه فناوری پرند

مدیریت پرداخت، راهی به سوی ارزش آفرینی برای مشتریان

توسط hajisami / یکشنبه, 10 شهریور 1398 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
الهام حاجی سامی زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

ارزش آفرینی برای مشتریان، مهم­ترین کمکِ مدیریت خدمات به ماست. بدین معنا که با ارائه ارزش برای مشتریان، می­‌توانیم ماندگاری خود در بازار را بیمه کنیم. به همین منظور، از دیدگاه ITIL و با توجه به مشخصه­‌های مدیریت خدمت همچون مشتری، رقابت و تفاوت در استراتژی، سه نوع ارائه­‌دهنده­ خدمت را با هم بررسی می­‌کنیم.

نوع I: ارائه‌دهنده خدمت داخلی

ارائه‌­دهنده خدمت داخلی، واحدی درون سازمانی مانند واحدهای مالی، منابع انسانی و IT است که مشتریان آن، همکاران واحدهای دیگرِ سازمان هستند. به بیانی دیگر ارائه‌دهندگان خدمت داخلی با مشتریان خود ادغام شده­ و هم­راستای کسب‌وکار فعالیت می­‌کنند.

نوع II: ارائه‌دهنده خدمت مشترک

ارائه­‌دهنده خدمت مشترک زمانی کارآمد است که به دنبال رقابت تجاری نباشیم. این گروه از ارائه‌­دهندگان خدمت، به صورت مشترک به واحدهای داخل سازمان و مشتریان خارجی خدمات ارائه می­‌کنند. مزیت این رویکرد، افزایش قابلیت سازمان در استفاده از فرصت­‌هاست بدین معنا که ریسک­‌ها و هزینه­‌ها­ در گستره بزرگتری از مشتریانمان تقسیم می­‌شوند.

نوع III: ارائه‌دهنده خدمت خارجی

ارائه­‌دهنده خدمت خارجی، می‌­تواند با کمترین هزینه، خدمت را ارائه دهد زیرا با ادغام تقاضاهای مشتریان باعث کاهش بهای ارائه خدمت می­‌شود. وقتی نمی­‌خواهیم خودمان مالک و اداره­‌کننده دارایی­‌های مورد نیاز در خدمتی خاص باشیم، از این­ نوع ارائه‌­دهنده خدمت کمک می­‌گیریم و به اصطلاح آن خدمت را برون­‌سپاری می­‌کنیم.

البته حتماً در نظر داشته باشیم که برای ارائه خدمت در سازمان و یا برون سپاری آن، می‌بایست به تمام زوایای آن خوب فکر کنیم.

فراموش نکنیم که به عنوان یک ارائه­‌دهنده خدمت، ایجاد یک زیرساخت قوی برای تداوم ارتباط با مشتریانمان (داخلی / خارجی) یکی از مهم­ترین عواملِ موفقیت کسب‌وکارمان محسوب می­‌شود.

ارتباط با مشتری، تنها یک بار ایجاد می‌­شود و اگر این ارتباط محکم بنا شده باشد، به احتمال زیاد مشتریان، به ما وفادار می‌­مانند. البته در این میان، باید مراقب تعهد دادن به مشتریانمان باشیم.

ایجاد ارزش برای مشتریان

ارزش یک خدمت از ترکیب مشخصه‌­ها (مانند پشتیبانی عملکرد و از بین بردن محدودیت­‌ها) و ضمانت (شامل ضمانت در دسترس بودن، ظرفیت، تداوم و امنیت در خدمت) حاصل می‌شود. مشخصه‌­ها به عنوان کارکردِ خدمت، برای دستیابی مشتری به انتظاراتش به­ حساب می‌آیند و ضمانت خدمت، بر ­عهده گرفتن مسئولیت قطع خدمت، عنوان می­‌شود.

توجه داشته باشیم، همه افراد درون سازمان، بدون توجه به نقششان، در ارائه خدمت به مشتریان، ذی­نفع مدیریت خدمت به ­شمار می‌­آیند و در ارائه جریانِ ارزش به مشتریان، مسئول خواهند بود. اجزای تشکیل دهنده زنجیره ارزش، در شکل زیر نمایش داده شده ­است.

اجزای تشکیل دهنده زنجیره ارزش

برای کسب اطمینان از متفاوت بودن خدمت ارائه شده­، وجود برنامه­‌ریزی استراتژیک ضروری است و این همان نکته مهمی است که ITIL از آن نشأت گرفته است و با درک ثابتی از کلیت کسب‌وکار، خروجی­‌های مطلوب، ارزش­‌ها و علت مطلوبیتِ ارزش برای مشتریانمان، به این مهم دست می­‌یابیم.

اگر تفاوتی در خدمتی که ارائه می­‌کنیم ایجاد نکنیم، به احتمال زیاد، مشتریانمان ما را با یکی از رقبایمان جایگزین خواهند کرد.

 

این یادداشت در رسانه اینترنتی راه پرداخت نیز منتشر شده است.

برای مطالعه سایر یادداشت های گروه فناوری پرند در رسانه اینترنتی راه پرداخت، اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: مدیریت پرداخت

درباره hajisami

مبحث فناوری اطلاعات در سال های اخیر جزء علایق اصلی من بوده و سعی می کنم همیشه در جریان تازه های این دنیای جذاب باشم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا