حدود 18 ماه است که خدمات فناوری اطلاعات بانک ملی ایران بر بستر راهکار POB مدیریت می شود. در طول این مدت، همکاران زیادی در گروه فناوری پرند و اداره عملیات بانکداری بانک ملی ایران تلاش کرده اند تا این راهکار به بهترین شیوه ممکن پیاده سازی و بهره برداری شود. تجربه ای که امروز یکی از افتخارات گروه فناوری پرند است.
اکنون، رسانه اینترنتی راه پرداخت در مصاحبه ای با جناب آقای حبیب الله خالصی، مدیرعامل اداره کل عملیات بانکداری بانک ملی ایران، به بررسی استقرار این سامانه و چالش هایی که از بانک رخت بر بسته اند، پرداخته است.
دلایل مهاجرت تان به ابزار جدید چه بود؟
ابزار پیشین ابزار تخصصی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات نبود و به منظور دیگری طراحی شده بود و برای ITIL آن را تغییر داده بودند، هر چقدر ما به سمت فرایندهای بالغ تر رفتیم یا خواستیم شدت پیاده سازی را افزایش دهیم، بیشتر با مشکل مواجه شدیم و تصمیم گرفتیم برای این کار به سراغ یک ابزار تخصصی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات برویم که بر اساس ITIL طراحی شده باشد.
آیا مشکلات بانک ملی، با ابزار جدید حل شد؟
هم مشکلات مان حل شد و هم زمینه های جدیدی برای بهبود شناسایی کردیم. برای مثال در ابزار پیشین ما توقف های طولانی داشتیم که نمی توانستیم تشخیص دهیم مشکل از کجاست. اما الان ریشه یابی مشکلات بسیار ساده شده، اكنون همکاران در قالب یک داشبورد از سلامت وب سرویس ها مطمئن هستند و می دانند کدام موارد به پیمانکار انتقال یافته است یا نه. یا تفاوت دیگری که برای ما بسیار ارزشمند بوده، کنترل وضعیت موارد است؛ الان همکاران ما در بانک ملی می توانند تا این حد از وضعیت یک مورد مطمئن شوند که آیا مورد دیده شده است یا خیر و مهم ترین مشکلی که با ابزار پیشین داشتیم، بحث گزارش ها بود. ما از سیستم قبلی نمی توانستیم گزارش هایی را که می خواستیم، بگیریم؛ اما در سیستم جدید همه گزارش هایمان را به صورت داشبورد درآورده ایم و این به همکاران کمک می کند تا لحظه وضعیت را مدیریت کنند.
فارغ از رفع مشکلاتتان، این مهاجرت چه مزایای دیگری داشت؟
مواردی که قبلا دستی انجام می شد، غالبا خودکار شده اند و این تجربه کاربری همکاران ما در بانک ملی را بسیار بهبود داده است. داده های سیستم برای ما قابل اتکاست و از صحت آن مطمئن هستیم و می توانیم به آن استناد کنیم و اکنون همه بر این باورند که این اطلاعات صحت دارند. در گذشته ما برای دستیابی به این اطلاعات به سایر واحدها و پیمانکاران وابسته بودیم، اما اکنون خودمان مرجع هستیم.
داشبوردها به تصمیم گیری ها و نظارت ما بر عملیات خیلی کمک می کنند و مزیت اصلی بحث مدیریت دارایی های ما و نقش آنها در خدمات بانک است. اکنون ما یک CMDB مطمئن داریم که مرحله به مرحله اطلاعات CI ها تکمیل می شود. مورد مهم دیگر موضوع یکپارچه سازی با سایر ابزارهای بانک بود، برای مثال این سیستم با سامانه منابع انسانی یکپارچه است و با تغییر احکام بدون هیچ نیازی به ورود اطلاعات توسط کاربر، مجوز دسترسی تغییر می کند یا با سامانه های پیمانکاران یکپارچه است و اکنون ما روی عملکرد آنها نظارت بهتری داریم.
ما در یک بازه زمانی یکساله پس از مهاجرت به ابزار جدید توانستیم زمان پاسخگویی به درخواست های پرتکرار را تا 95 درصد کاهش دهیم. یا یک مورد دیگر ظرفیت بررسی و پاسخگویی موارد است كه در ابزار پیشین به صورت میانگین روزانه 800 مورد بود، اما در این ابزار ما به صورت میانگین 4000 مورد را در روز مدیریت می کنیم و حتی 6000 مورد را نیز تجربه کرده ایم. همه اینها یعنی تاثیر مستقیم بر کیفیت خدمات بانک ملی ایران. اکنون ما می توانیم چرخه حیات خدمات فناوری اطلاعات بانک را به صورت کامل مدیریت کنیم.
برای مشاهده متن کامل این مصاحبه می توانید به رسانه اینترنتی راه پرداخت مراجعه کنید.