گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • اخبار گروه فناوری پرند
  • مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در بانک ملی چگونه است؟

وبلاگ گروه فناوری پرند

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در بانک ملی چگونه است؟

توسط علی هاشمی / پنجشنبه, 11 بهمن 1397 / منتشر شده در اخبار گروه فناوری پرند
بانک ملی ایران زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

حدود 18 ماه است که خدمات فناوری اطلاعات بانک ملی ایران بر بستر راهکار POB مدیریت می شود. در طول این مدت، همکاران زیادی در گروه فناوری پرند و اداره عملیات بانکداری بانک ملی ایران تلاش کرده اند تا این راهکار به بهترین شیوه ممکن پیاده سازی و بهره برداری شود. تجربه ای که امروز یکی از افتخارات گروه فناوری پرند است.

اکنون، رسانه اینترنتی راه پرداخت در مصاحبه ای با جناب آقای حبیب الله خالصی، مدیرعامل اداره کل عملیات بانکداری بانک ملی ایران، به بررسی استقرار این سامانه و چالش هایی که از بانک رخت بر بسته اند، پرداخته است.

 

دلایل مهاجرت تان به ابزار جدید چه بود؟

ابزار پیشین ابزار تخصصی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات نبود و به منظور دیگری طراحی شده بود و برای ITIL آن را تغییر داده بودند، هر چقدر ما به سمت فرایندهای بالغ تر رفتیم یا خواستیم شدت پیاده سازی را افزایش دهیم، بیشتر با مشکل مواجه شدیم و تصمیم گرفتیم برای این کار به سراغ یک ابزار تخصصی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات برویم که بر اساس ITIL طراحی شده باشد.

آیا مشکلات بانک ملی، با ابزار جدید حل شد؟

هم مشکلات مان حل شد و هم زمینه های جدیدی برای بهبود شناسایی کردیم. برای مثال در ابزار پیشین ما توقف های طولانی داشتیم که نمی توانستیم تشخیص دهیم مشکل از کجاست. اما الان ریشه یابی مشکلات بسیار ساده شده، اكنون همکاران در قالب یک داشبورد از سلامت وب سرویس ها مطمئن هستند و می دانند کدام موارد به پیمانکار انتقال یافته است یا نه. یا تفاوت دیگری که برای ما بسیار ارزشمند بوده، کنترل وضعیت موارد است؛ الان همکاران ما در بانک ملی می توانند تا این حد از وضعیت یک مورد مطمئن شوند که آیا مورد دیده شده است یا خیر و مهم ترین مشکلی که با ابزار پیشین داشتیم، بحث گزارش ها بود. ما از سیستم قبلی نمی توانستیم گزارش هایی را که می خواستیم، بگیریم؛ اما در سیستم جدید همه گزارش هایمان را به صورت داشبورد درآورده ایم و این به همکاران کمک می کند تا لحظه وضعیت را مدیریت کنند.

فارغ از رفع مشکلاتتان، این مهاجرت چه مزایای دیگری داشت؟

مواردی که قبلا دستی انجام می شد، غالبا خودکار شده اند و این تجربه کاربری همکاران ما در بانک ملی را بسیار بهبود داده است. داده های سیستم برای ما قابل اتکاست و از صحت آن مطمئن هستیم و می توانیم به آن استناد کنیم و اکنون همه بر این باورند که این اطلاعات صحت دارند. در گذشته ما برای دستیابی به این اطلاعات به سایر واحدها و پیمانکاران وابسته بودیم، اما اکنون خودمان مرجع هستیم.

داشبوردها به تصمیم گیری ها و نظارت ما بر عملیات خیلی کمک می کنند و مزیت اصلی بحث مدیریت دارایی های ما و نقش آنها در خدمات بانک است. اکنون ما یک CMDB مطمئن داریم که مرحله به مرحله اطلاعات CI ها تکمیل می شود. مورد مهم دیگر موضوع یکپارچه سازی با سایر ابزارهای بانک بود، برای مثال این سیستم با سامانه منابع انسانی یکپارچه است و با تغییر احکام بدون هیچ نیازی به ورود اطلاعات توسط کاربر، مجوز دسترسی تغییر می کند یا با سامانه های پیمانکاران یکپارچه است و اکنون ما روی عملکرد آنها نظارت بهتری داریم.

ما در یک بازه زمانی یکساله پس از مهاجرت به ابزار جدید توانستیم زمان پاسخگویی به درخواست های پرتکرار را تا 95 درصد کاهش دهیم. یا یک مورد دیگر ظرفیت بررسی و پاسخگویی موارد است كه در ابزار پیشین به صورت میانگین روزانه 800 مورد بود، اما در این ابزار ما به صورت میانگین 4000 مورد را در روز مدیریت می کنیم و حتی 6000 مورد را نیز تجربه کرده ایم. همه اینها یعنی تاثیر مستقیم بر کیفیت خدمات بانک ملی ایران. اکنون ما می توانیم چرخه حیات خدمات فناوری اطلاعات بانک را به صورت کامل مدیریت کنیم.

 

برای مشاهده متن کامل این مصاحبه می توانید به رسانه اینترنتی راه پرداخت مراجعه کنید.

برچسب ها: ITSM

درباره علی هاشمی

زمینه اصلی فعالیت من، گرافیک و تبلیغات هست. علاقه مند به فناوری اطلاعات هستم و در طول سال های همکاری با گروه فناوری پرند، مطالعاتی در زمینه ITIL داشته ام و مقالات تدوین شده تیم تولید محتوا را ویرایش کرده و نشر می دهم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا