گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • چگونه فرآیند مدیریت تغییر را آسان تر کنید؟

وبلاگ گروه فناوری پرند

چگونه فرآیند مدیریت تغییر را آسان تر کنید؟

توسط مدیر سایت / چهارشنبه, 26 خرداد 1400 / منتشر شده در مقالات, مقاله کاربردی
مدیریت تغییر زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

فرآیند مدیریت تغییر گاهی بسیار پیچیده می‌شود. وقتی بیش‌ازحد درگیر فرآیند تغییر می‌شوید، فراموش می‌کنید که ذی‌نفعان و کاربران نهایی خود را در نظر بگیرید. پس چه کاری می‌توانید بکنید که فرآیند مدیریت تغییر برای همه آسان‌تر شود؟

من در نقش یک مشاور، اغلب در فرآیندهای مدیریت تغییر به مشتریان کمک می‌کنم. ما قبلاً در همین وبلاگ، در مورد اینکه چند تا از این فرآیندها بی‌دلیل پیچیده هستند، صحبت کرده بودیم. این پیچیدگی‌ها روی نتیجه‌ی نهایی و میزان رضایت ذی‌نفعان و کاربران نهایی شما از فرآیند تأثیر می‌گذارد. اما خوشبختانه، این مسئله حل‌شدنی است.

فرآیند مدیریت تغییر را آسان کنید.

تجربه‌ی من نشان داده بسیاری از فرآیندهای تغییر در مدت زمان کوتاهی، پیش از اینکه اساساً شروع بشوند، متوقف می‌شوند، فقط به این علت که شروع کار سخت است! و جالب‌ترین نشانه‌ی این وضعیت در ارزیابی بیش‌ازحد این مسئله است که کاربران نهایی چه چیزی را متوجه می‌شوند و چه چیزی را متوجه نمی‌شوند.

به خاطر داشته باشید که کاربران نهایی شما گواهی‌نامه‌ی ITIL ندارند و از اینکه دارند درخواست یک تغییر می‌دهند آگاه نیستند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های جذب کردن، پنهان نگه داشتن هرگونه پیچیدگی از کاربران نهایی است. اگر براساس فرآیند جدید شما، تغییر دادن متن روی صفحه‌ی اینترنت نیاز به تغییر دارد، فرض کنید کاربر شما این را نمی‌داند. فقط یک دگمه‌ی واضح و قابل فهم مانند «درخواست تغییر در محتوای اینترنت» را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

از کاغذبازی بیش‌ازحد اجتناب کنید.

ایده‌ی فرم پر کردن پیش از انجام هر کاری، فکر خوبی است. این کار راه خوبی است برای اینکه هر آنچه را که برای شروع کار نیاز دارید، به دست بیاورید تا وقت‌تان را هدر ندهید. اما اگر انتظار دارید کسی یک سند پنج صفحه‌ای را پُر کند (13 صفحه بدترین حالتی بوده که شخصاً تا حالا دیده‌ام) و برای درخواست یک کار معمولی، در دو جلسه شرکت کند، یک جای کار می‌لنگد.

هنگام تنظیم اسناد و تشریفات اداری، برای هر مؤلفه از خودتان بپرسید: این در چه سناریویی، در طول تغییر یا بعد از تغییر، قابل استفاده خواهد بود؟

در نهایت، مهم‌ترین نکته این است که از خودتان بپرسید: آیا این بخش از فرآیند به درد کسی که کارهای بسیار زیاد دیگری دارد که باید انجام شوند، می‌خورد؟ آگاهانه تلاش کنید که کاربران نهایی‌تان را بابت درخواست چیزهایی که به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند تغییرتان را در مسیر درست ـ به سمت سادگی ـ هدایت کنید، مجازات نکنید.

ارتباط مؤثر برقرار کنید، نه خیلی زیاد.

طی ساده‌ترین فرآیند مدیریت تغییر موارد بسیاری وجود دارد که باید آن‌ها را ردیابی کنید. اما حتی پس از اینکه تیم شما موفق شده باشد در مورد چگونگی اجرای فرآیند مدیریت تغییر به نتیجه برسد، یک خطای رایج این است که انتظار داشته باشید ذی‌نفعان‌تان هم هر آنچه را که شما می‌دانید، بدانند. گرچه در بیشتر مواقع، معمولاً این کار را نمی‌کنند. شما مشخص کرده‌اید که ذی‌نفعان‌تان چه کسانی هستند، بنابراین مطمئن شوید که آن‌ها را در طی فرآیند، به‌روز نگه می‌دارید، اما به روشی که آن‌ها متوجه شوند چه اتفاقی دارد می‌افتد (یعنی بدون استفاده از اصطلاحات تخصصی زیاد). اما خیلی مشتاق نشوید. ذی‌نفعان خود را فقط در صورت به‌روزرسانی واقعی، به‌روز کنید و به آن‌ها بفهمانید که وقتی خبری نیست، یعنی همه‌چیز روبه‌راه است.

همچنین، از اینکه مرتکب اشتباه شده یا تأخیر داشته‌اید، خجالت نکشید. پنهان کردن مسائل از شفافیت به دور است و خود منجر به تجربه‌ی بدتری می‌شود.

اجازه بدهید همه بدانند چه چیزی تغییر کرده است.

وقتی تغییر تمام شده ـ یا در آستانه‌ی اتمام است ـ آیا ارتباط مؤثری برقرار می‌کنید؟ به خاطر داشته باشید که فقط نزدیک‌ترین ذی‌نفعان نیستند که باید در مورد تغییر بدانند. همه‌ی کسانی هم که تحت‌تأثیر این تغییر قرار گرفته‌اند، باید در جریان این موضوع قرار بگیرند.

البته، هرچه تأثیر این تغییر بیشتر باشد، اطلاعات و روند انتشار باید رسمیت بیشتری داشته باشد. اما چگونه؟ مجدداً این موضوع به داشتن ارتباطات روشن و مدیریت انتظارات برمی‌گردد. ذی‌نفعان و همراهان شما از یک ایمیل یا هر نوع راه ارتباطی دیگر، با دستورالعمل‌های مفید و پاسخ‌های واضح به پرسش‌های «چرا این کار را کردیم» و «چگونه این کار را کردیم؟» بسیار استقبال و تمجید می‌کنند. ضمناً این کار برای شما به منزله‌ی یک امتیاز هم است. چرا که از ایجاد برخی پرسش‌ها و انتقادات احتمالی جلوگیری می‌کند.

مشتریان‌تان را در اولویت قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که حتی خارج از فرآیند مدیریت تغییر، شما همیشه باید کاربران نهایی‌تان را در اولویت قرار دهید.

منبع

blog.topdesk.com

برچسب ها: مدیریت تغییر

درباره مدیر سایت

گروه فناوری پرند ارائه دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و دارای بیشترین تجربه استقرار ITSM در ایران است. می توانید در صفحه «چرا پرند» بیشتر با ما آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا