گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مدیریت دارایی سازمانی (EAM) چیست؟

وبلاگ گروه فناوری پرند

مدیریت دارایی سازمانی (EAM) چیست؟

توسط شیما فکار / دوشنبه, 03 خرداد 1400 / منتشر شده در مقالات, مقاله کاربردی
مدیریت دارایی سازمانی چیست زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

برای تعیین ارزش سازمان‌تان، باید از چیزهایی که متعلق به شماست شروع کنید. دارایی‌ها معیار اصلی ارزیابی هر سازمانی هستند. بنابراین، شما به روشی جامع برای مدیریت آن‌ها نیاز دارید. این امر نیازمند مدیریت دارایی سازمانی (Enterprise Asset Management) است. آی بی ام مدیریت دارایی سازمانی را روشی برای مدیریت چرخه حیات دارایی تعریف می‌کند که از دارایی‌های سازمان، از زمان تملک تا حذف کالا از چرخه حیات، پشتیبانی می‌کند. هدف EAM بهره‌برداری از دارایی‌ها و بهینه‌سازی دارایی در طول چرخه حیات دارایی، از طریق سیاست‌ها، فرآیندها و منابعی است که دارایی‌ها و تجهیزات آماده‌ی بهره‌برداری را نگهداری و کنترل می‌کنند.

بدون چنین چارچوبی، شما در معرض خطر از دست دادن دارایی‌ها، هزینه‌های اضافی، استفاده‌ی ناکارآمد از دارایی‌ها و حتی تهدیدهای امنیتی هستید.

بنابراین، بیایید نگاهی به EAM بیاندازیم.

دارایی چیست؟

استاندارد ایزو 55000، برای مدیریت دارایی، دارایی را یک قلم، شیء یا موجودیتی تعریف می‌کند که دارای ارزش بالقوه یا واقعی برای سازمان باشد. ارزش عمدتاً از نظر مالی در نظر گرفته می‌شود (چیزی که می‌توانیم از طریق آن درآمد کسب کنیم، یعنی ROI). اما سایر جنبه‌های غیرمالی، مانند برند تجاری، راحتی، سهولت استفاده و مزیت رقابتی هم مهم هستند.

این استاندارد همچنین دارایی‌ها را در دو گروه اصلی طبقه‌بندی می‌کند:

  • دارایی‌های فیزیکی: دارایی‌هایی که می‌توانند لمس شوند، مانند تجهیزات، فهرست اموال، موجودی‌ها و املاک.
  • دارایی‌های نامشهود: دارایی‌های غیرمادی مانند اجاره‌نامه، برند‌های تجاری، دارایی‌های دیجیتالی، حق استفاده، مجوزها، حقوق مالکیت معنوی، شهرت و توافق‌نامه‌ها.

شاید از خودتان بپرسید «افراد» چطور؟ آیا جملات زیادی مانند «افراد دارایی‌های یک سازمان هستند» نمی‌شنویم؟ افراد در کدام دسته قرار می‌گیرند؟

خب، بله. ارزش افراد برای هر سازمانی بسیار زیاد است و بدون آن‌ها، یک سازمان احتمالاً شکست و ضرر زیادی را متحمل می‌شود. با این حال، در چشم‌انداز مدیریت دارایی، برای افراد این گروه جایی در نظر گرفته نمی‌شود. در عوض، تمرکز EAM روی هر شیء فاقد حیاتی است که بتوان آن را، طی کارهای معمول کسب‌وکار، خریداری و استفاده کرد، فروخت یا حذف کرد.

مدیریت دارایی سازمانی چیست؟

ایزو 55000 مدیریت دارایی را فعالیت هماهنگ یک سازمان برای تحقق ارزش از دارایی‌ها تعریف می‌کند. فعالیت در این حوزه بسیار گسترده است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رویکرد
  • طرح‌ریزی
  • طرح‌ها و اجرای آن‌ها

بنابراین، EAM صرفاً به داشتن یک موجودی‌ای که متعلق به شماست، خلاصه نمی‌شود. یک تعریف بهتر برای مدیریت دارایی سازمانی می‌تواند این باشد:

مدیریت دارایی سازمانی دانش دقیق و جامعی است که به نحوه‌ی رهگیری، ارزیابی، مدیریت و بهینه‌سازی کیفیت و قابلیت اطمینان دارایی رسیدگی می‌کند.

چرخه حیات مدیریت دارایی سازمانی

سفر یک دارایی در چرخه حیات مدیریت دارایی سازمانی باید در هر مرحله مدیریت شود تا اطمینان حاصل شود که از طریق آن دارایی، ارزشی به دست می‌آید یا ارزش آن دارایی حفظ می‌شود. بیایید مراحل اصلی چرخه حیات مدیریت دارایی سازمانی را که در ITIL 4 شرح داده شده، با هم بررسی کنیم:

چرخه حیات مدیریت دارایی سازمانی

1. طرح‌ریزی و بودجه‌بندی (Planning & Budgeting)

این مرحله مستلزم این است که استراتژی سازمانی‌تان را درک کرده باشید، درک اینکه کدام دارایی‌ها برای دستیابی به اهداف شما مورد نیاز است. طرح‌ریزی همچنین شامل موارد زیر است:

  • برنامه‌ریزی دقیق جدول زمانی
  • تخصیص بودجه

2. کسب دارایی (Acquisition)

در اینجا، کسب دارایی چیزی مابین خرید کامل یا اجاره است. به محض تحویل دارایی به شرکت و انبار کردن آن به شکلی ایمن در انتظار استقرار، فرآیندهای خرید سازمان وارد مرحله‌ی اجرایی می‌شوند. برای دارایی‌های فیزیکی، آن‌ها باید در سیستم‌های مورد استفاده برای رهگیری وارد شده و با برچسب‌های شناساییِ مشخص، برچسب‌گذاری شوند.

قراردادهای خرید معمولاً تعیین‌کننده‌ی مسئولیت‌های تأمین‌کننده، از جمله نگهداری، خواهند بود.

3. واگذاری (Assignment)

واگذاری یا با درخواست یک کاربر یا جدول زمانی پروژه انجام می‌شود. سیاست‌های مربوط به واگذاری و استفاده از آن‌ها، با برخی واگذاری‌هایی که نیاز به تأیید یا تعهد مالی دارند، اجرایی خواهند شد. در صورت لزوم، سوابق فردی که دارایی به او واگذار می‌شود، در سیستم‌های رهگیری و ثبت دارایی‌های ثابت، ثبت می‌شود.

  • برای برخی دارایی‌های خاص، کاربران کارآموز (Training Users) بخشی از فرآیند واگذاری خواهند بود.
  • دارایی‌های دیجیتال ممکن است در مراحل واگذاری، به پیکربندی، سفارشی‌سازی و ایمن‌سازی نیاز داشته باشند.

4. استفاده و بهینه‌سازی (Utilization & Optimization)

در این مرحله، برای دستیابی به اهداف استراتژیک، از دارایی استفاده می‌شود تا ارزش واقعی آن ارائه شود. وقتی دارایی وارد مرحله‌ی استفاده می‌شود، فعالیت‌های منظمی مانند کارهای زیر انجام می‌شوند:

  • نظارت بر استفاده از دارایی (و سوءاستفاده) از طریق ابزارهای مناسب، مانند سیستم‌های فناوری و حسابرسی.
  • حسابرسی امور مالی به‌صورت سالانه، برای پیگیری ارزش دارایی‌های مبتنی بر ارزش خریداری‌شده‌ی دارایی‌ که در طی زمان از ارزش‌شان کاسته شده است.

بهینه‌سازی می‌تواند شامل تعمیرات، سرویس‌دهی و به‌روزرسانی باشد تا اطمینان حاصل شود که دارایی‌ها برای بیشترین زمان ممکن، به شرکت خدمت می‌کنند.

5. از رده خارج کردن (Decommissioning)

این مرحله، معکوس مرحله‌ی واگذاری دارایی است ـ حذف کردن دارایی از استفاده. مراحل از رده خارج کردن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پایان دوره‌ی اجاره
  • استهلاک
  • منسوخ شدن
  • از کار افتادگی تا حدی که بعید به نظر می‌رسد تعمیر آن ارزشی ایجاد کند

هنگام از رده خارج کردن، این فعالیت‌ها را انجام خواهید داد:

  • سوابق دارایی را به‌روز کنید
  • ارزش مالی نهایی را ارزیابی کنید
  • دارایی را به منطقه‌ای امن منتقل کنید تا در آنجا منتظر از رده خارج شدن یا عودت داده شدن بماند

برای دارایی‌های دیجیتال، هر اطلاعاتی را منتقل یا بایگانی می‌کنید و سپس، برای تأیید، بررسی‌های امنیتی را انجام می‌دهید.

6. حذف دارایی (Disposal)

نحوه‌ی حذف یک داراییِ از رده خارج شده کلاً متأثر از سیاست‌های شرکت است.

  • برخی از دارایی‌ها را می‌توان برای سود مالی، به یک شخصِ علاقه‌مند فروخت.
  • دارایی‌های دیگر را می‌توان به خیریه اهدا کرد، از بین بُرد یا دور انداخت، و در نهایت، در محل دفن زباله‌ها قرار داد.
  • در صورتی که در قرارداد اجاره تعریف شده باشد، دارایی‌های اجاره‌شده به صاحب آن‌ها بازگردانده می‌شوند.

راهکارهای مدیریت دارایی سازمانی

در عصر دیجیتال امروز، فعالیت‌های دستی (Manual) مدیریت دارایی سازمانی فقط در شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک امکان‌پذیر هستند. بنگاه‌های اقتصادی متوسط و بزرگ به راهکارهای جدی نیاز دارند که بتوانند اگر نه میلیون‌ها، هزاران دارایی را رهگیری و کنترل کنند؛ به ویژه در عصر اینترنت اشیا و دستگاه‌های تلفن همراه در مقیاس جهانی. از این‌رو، P&S Intelligence تخمین می‌زند که بازار راهکارهای EAM شاهد 17 درصد نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) خواهد بود و از 5/5 میلیارد دلار در سال 2019، به 9/25 میلیارد دلار در سال 2030 افزایش خواهد یافت.

راهکارهای مدرن مدیریت دارایی سازمانی معمولاً مبتنی بر اَبر هستند و قابلیت خودکارسازی را در کل چرخه حیات فراهم می‌کنند و شرکت شما را قادر می‌سازند تا:

  • دید 360 درجه‌ای از دارایی‌های‌تان داشته باشید
  • هزینه‌ی کل مالکیت (TCO) در طول حیات هر دارایی را بیشینه کنید

راهکارهای مدیریت دارایی سازمانی یکپارچگی جامعی در زمینه‌های مختلف کسب‌وکار، مانند امور مالی، خرید، تسهیلات، بهداشت و ایمنی، IT، تدارکات و موارد دیگر فراهم می‌کند.

هنگام انتخاب یک راهکار EAM، حتماً مطمئن شوید راهکاری را که دارای دو ویژگی کلیدی زیر باشد، انتخاب کنید:

  • قابلیت تجزیه و تحلیلی که بینشی برای درک میزان استفاده و وضعیت دارایی فراهم کند و رهگیری، حسابرسی و گزارش‌گیری را تسهیل کند.
  • خودکارسازی برای قابلیت‌های ارزشمندی مانند محرک‌های فعالانه (proactive triggers) برای نگهداری، تمدید یا اقدامات امنیتی.

منبع

www.bmc.com

برچسب ها: مدیریت دارایی و پیکربندی

درباره شیما فکار

فارغ‌التحصیل رشته‌‌ی طراحی صنعتی و علاقه‌مند به حوزه‌‌ی فناوری اطلاعات هستم و در حال حاضر، در سِمت کارشناس محتوا، با گروه فناوری پرند همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا