گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • چرا مدیران فناوری اطلاعات هرگز به فرآیند مدیریت رخداد نه نمی‌گویند؟

وبلاگ گروه فناوری پرند

چرا مدیران فناوری اطلاعات هرگز به فرآیند مدیریت رخداد نه نمی‌گویند؟

توسط پروین اشرفی پور / شنبه, 02 آذر 1398 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
پروین اشرفی پور زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

مهم نیست که چقدر در پیش‌بینی وقایع خوب باشید، یک رخداد هنوز هم می‌تواند رخ دهد.

رخدادها اختلالات یا وقفه‌هایی هستند که در عملکرد خدمت رخ می‌دهند و ممکن است موجب اختلال در خدمت یا افت کیفیت آن شود و عدم وجود یک فرآیند مؤثر و ساده در سازمان‌ها برای حل و فصل این رخدادها یکی از چالش‌های پیش روی مدیران فناوری اطلاعات در سازمان‌ها است.

غالباً هم در چنین سازمان‌هایی کاربران موارد خود را از طریق تلفن یا ایمیل مطرح می‌کنند و کارشناسان را با انبوه مواردی روبه‌رو می‌کنند که هیچ اولویتی برای پاسخ‌دهی به آن‌ها تعریف نشده است.

در این بین ممکن است کارشناسان زمان و تلاش زیادی را صرف رسیدگی به رخدادهای تکراری کنند. رخدادهایی که شاید توسط کاربران قابل حل باشد.

چرا فرآیند مدیریت رخداد برای مدیران فناوری اطلاعات اهمیت دارد؟

همانطور که می‌دانیم تمام رخدادهای ثبت‌شده اولویت یکسانی ندارند. برخی موارد ممکن است بلافاصله بررسی شود، مانند رخدادهای مربوط به سامانه‌های عملیات بانکداری، ولی برخی موارد را می‌توانید در ساعات آتی مورد بررسی قرار دهید.

در این بین فرآیند مدیریت رخداد به شما این امکان را می‌دهد که اولویت موارد ثبت‌شده را مشخص کنید. این اولویت بسته به دو معیار فوریت (Urgency) و دامنه تاثیرات (Impact) تعیین و در همان زمان ثبت رخداد بر اساس دستورالعملی از پیش نوشته شده در خصوص میزان فوریت در حل رخداد و دامنه تاثیرات آن بر کسب و کار مشخص و ثبت می‌شود.

همچنین متخصصین فناوری اطلاعات از طریق فرآیند مدیریت رخداد می‌توانند رخدادهای تکراری را شناسایی و راه‌حل‌های آن‌ها را از پیش تعیین و در یک پایگاه دانش ذخیره کنند. این پایگاه دانش می‌تواند در اختیار کاربران نیز قرار گیرد تا آن‌ها بتوانند پیش از ثبت مورد، اقدام به حل رخداد و از ثبت رخدادهای تکراری پرهیز کنند و در نتیجه تعداد تماس با تیم IT کاهش یابد.

با پیاده‌سازی فرآیند مدیریت رخداد و تعیین کاربر مسئول برای رخدادها و همچنین مشخص بودن SLA های مربوطه و با وجود پایگاه دانش می‌توانیم انتظار داشته باشیم که زمان پاسخ‌گویی به مشکلات کاهش یابد و با استقرار فرآیند مدیریت رخداد به عنوان یکی از اولین فرآیندهای پیاده‌سازی شده در حوزه ITSM، مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند سرویس‌های عادی خود را در اسرع وقت بازگردانند و سریع‌تر و ساده‌تر ارزش مدیریت رخداد را برای واحدهای کسب و کار سازمان نشان دهند.

کسب رضایت مشتری با ارزش واقعی مدیریت رخداد

مواردی که تا اینجا مطرح شد، ما را متقاعد می‌سازد، برای بازگرداندن سرویسی که دچار رخداد شده در کم‌ترین زمان و بطوریکه کمترین تأثیر را بر کسب و کار سازمان داشته باشد، باید فرآیند مدیریت رخداد را در سازمان جاری کنیم. ولی ارزش مدیریت رخداد در بازگرداندن سرویس خلاصه نمی‌شود. رفع رخداد و بازگرداندن سرویس به تنهایی برای مشتری شما ارزشی خلق نمی‌کند.

اگر شما به دنبال رضایت مشتریان خود هستید باید داده‌های با ارزشی که در طول فرآیند مدیریت رخداد تولید می‌شود را جمع‌آوری کنید و با تحلیل این داده‌های ارزشمند و شناسایی دلایل وقوع رخدادها باعث کاهش تعداد رخداد و بهبود زمان بازیابی شوید و همچنین زمینه‌های بهبود سرویس را شناسایی کنید.

کارشناسان فناوری اطلاعات می‌توانند با شناسایی دلایل وقوع رخدادها، تغییری را اعمال کرده و یا ثبت مشکل کنند و با از بین بردن عوامل وقوع آن‌ها باعث کاهش رخدادها شوند.

پیاده‌سازی مدیریت رخداد در سازمان و انجام مراحل فوق، دستیابی به این اهداف را منجر می‌شود:

  • بالا بردن کیفیت سرویس‌دهی
  • بازگرداندن سرویس در اسرع وقت
  • کاهش زمان خرابی (Downtime)
  • افزایش قابلیت اطمینان (Reliability)
  • بهبود بهره‌وری و کارایی کارکنان
  • بهبود رضایت‌مندی مشتری و کاربران
  • افزایش دسترس‌پذیری (Availability)
  • کمک به رسیدگی بهتر جهت رخدادهای احتمالی آینده

به صورت کلی پیاده سازی فرآیند مدیریت رخداد شامل مراحل زیر است:

۱. شناسایی رخداد

رخدادها می‌توانند از جانب کاربران به وسیله تلفن، ایمیل و یا پرتال کاربران ثبت شوند و یا از جانب کارشناسان و یا سیستم‌های مانیتورینگ ایجاد شود. در این مرحله کارشناسان لایه یک در خصوص اینکه آیا مورد ثبت‌شده یک رخداد محسوب می‌شود یا خیر، تصمیم‌گیری خواهند کرد.

۲. ثبت رخداد

پس از شناسایی رخداد، کارشناسان لایه یک مورد را به عنوان یک رخداد ثبت خواهند کرد و جزییاتی همچون نام کاربر، اطلاعات تماس و شرح رخداد را تکمیل خواهند کرد.

۳. دسته‌بندی رخداد

بعد از ثبت مورد باید طبقه‌بندی انجام شود، این مرحله به کارشناسان کمک خواهد کرد که راحت‌تر رخدادها را مرتب و مدل‌سازی کنند.

۴. اولویت‌بندی رخداد

اولویت‌بندی حوادث یک مرحله اساسی در فرآیند مدیریت رخداد است که بر اساس دو المان فوریت و دامنه تاثیرات مشخص می‌شود.

۵. حل رخداد

در این مرحله کارشناسان، راه حلی موقت یا دائم برای حل رخداد، کشف و اعلام خواهند کرد.

۶. بستن رخداد

یک رخداد پس از حل و تأیید و رضایت کاربر می‌تواند بسته شود.

 

این یادداشت در رسانه اینترنتی راه پرداخت نیز منتشر شده است.

برای مطالعه سایر یادداشت های گروه فناوری پرند در رسانه اینترنتی راه پرداخت، اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: مدیریت رخداد

درباره پروین اشرفی پور

من در رشته مهندسی فناوری اطلاعات تحصیل کردم و با توجه به علاقه ای که به مباحث مدیریت خدمات فناوری اطلاعات دارم، به کسب تجربه در این حوزه و ارتباط با مشتریان پرداختم و در حال حاضر در تیم توسعه بازار گروه فناوری پرند، مشغول فعالیت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا