گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • چرا به بازگشت سرمایه فکر می‌کنیم؟

وبلاگ گروه فناوری پرند

چرا به بازگشت سرمایه فکر می‌کنیم؟

توسط hajisami / سه شنبه, 16 مهر 1398 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
الهام حاجی سامی زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

ما می‌توانیم با مدیریت مالیِ کارآمد، تعریف دقیق‌تری برای ارزش و دارایی‌های مورد استفاده خدمتی که به مشتریانمان ارائه می‌دهیم، داشته باشیم. یک سازمان را در نظر بگیرید، برای اینکه بتوانیم دست‌آورد مشارکت فناوری اطلاعات در لایه‌های بالایی و پایینی سازمان را ارزیابی کنیم، چه راه‌هایی وجود دارد؟ آیا روش‌های اثبات‌شده و شفافی برای درک بازگشت سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد؟

بازگشت سرمایه – شاخصی برای درک میزان ارزش سرمایه گذاری

بازگشت سرمایه (Return On Investment) شاخصی برای درک میزان ارزش سرمایه‌گذاری است. معمولاً بازگشت سرمایه میزان سودمندی سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. این شاخص با توجه به هزینه‌ها و سود سرمایه‌گذاری اندازه‌گیری می‌شود. بازگشت سرمایه یک ابزار فعال برای سازمان‌های فناوری اطلاعات به‌شمار می‌آید، زیرا با استفاده از این ابزار می‌توانیم میزان کاهش هزینه‌ها، بهبود کارایی و افزایش بهره‌وری را اندازه گیری کنیم. همچنین ROI ارزش ریسک کاسته شده را نیز مشخص می‌کند.

می‌توانیم با درک درستی از بازگشت سرمایه در کسب‌وکار خودمان، سرمایه‌گذاری را هدف‌مندتر اولویت‌بندی کنیم. البته گاهی کمبود شفافیت محاسبه بازگشت سرمایه، باعث شکست تلاش‌ها برای ایجاد ارتباط میان ارزش‌ها و کسب‌وکار می‌شود. وقتی ROI شفافیت لازم را نداشته باشد، اولویت‌بندی درستی روی سرمایه‌گذاری‌هایمان نمی‌توانیم انجام دهیم. با درک عمیق از فرایندها، منابع، اهداف، چالش‌ها و خلاءِ توسعه می‌توانیم ROI را کمیت‌دهی کنیم؛ یا حداقل انتظار داشته باشیم که ارزش‌های کسب‌وکاریمان را تحقق ببخشیم.

از طرفی می‌دانیم که چالش مقداردهی ارزش، در پروژه‌های کسب‌وکاری، یک چالش الزام‌آور از سوی مدیریت ارشد سازمان است، زیرا به افزایش اثر همکاری میان ما و مشتریانمان منجر خواهد شد.

چهار عامل اصلی

برای استفاده از مدل و محاسبه شاخص بازگشت سرمایه در حوزه  فناوری اطلاعات، بهتر است به چهارعامل  زیر توجه کنیم:

قابل اعتماد (Credible): هنگامی‌که داده‌های مربوط به بازگشت سرمایه را تحلیل می‌کنیم بهتر است سؤالات زیر را مدنظر قرار دهیم:

  • داده‌ها از کجا آمده‌اند؟
  • آیا می‌توانیم داده‌ها را با روش‌های آماری بازیابی کنیم؟
  • آیا مدلی که استفاده می‌کنیم به‌صورت مستقل اعتباردهی شده‌است؟ اگر پاسخ بله است، چگونه؟
  • آیا شرکت‌های دیگری مشابه ما از این مدل استفاده کرده‌اند؟ اگر بله، نتایج به‌دست آمده از پیاده‌سازی ROI با نتایج محاسباتی دوره قبلی‌ اعتباردهی شده‌است؟

محافظه‌کاری (Conservation): مدل بازگشت سرمایه که قرار است استفاده کنیم، می‌بایست ریسک‌های بالقوه را مورد توجه قرار دهد. بهتر است سودها را متناظر با فازهای پیاده‌سازی سرمایه‌گذاری، مشخص کنیم. حتی اگر در لحظه نتوانیم سود لحظه‌ایِ پیاده‌سازی را به‌صورت دقیق محاسبه کنیم، باید مطمئن باشیم که مدل، به‌صورت مستقیم سود و هزینه سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود.

مستندسازی و ایجاد نسخه‌های پشتیبان، مربوط به مراحل پیاده‌سازی مدل را فراموش نکنیم.

تمرکز بر مشتری (Customer Focused): بهتر است اثر سرمایه‌گذاری را روی درآمد کسب‌وکار خود تحلیل کنیم. مثلاً اگر خروجی مطلوب از دید کسب‌وکار ما فقط سوددهی باشد، باید مدلی که استفاده می‌کنیم نشان‌دهنده چگونگی سرمایه‌گذاری با هدف افزایش سوددهی باشد نه چگونگی کاهش هزینه‌ها.

همه‌جانبه (Comprehensive): از لایه‌های پایینی سازمانمان برای اطمینان از هزینه‌های در نظر گرفته شده استعلام بگیریم. یعنی حواسمان باشد هزینه‌هایی که در نظر گرفته‌ایم، شامل موارد زیر باشد:

  • همه مولفه‌های مهم خرید (به‌عنوان مثال، گواهی‌نامه نرم‌افزار، سخت‌افزار مورد نیاز، هزینه‌های نگهداری، آموزش، مشاوره و هر هزینه داخلی دیگر)
  • کاستن ریسک (مانند، پیش‌بینی سود دقیق‌تر، ثبات عملیاتی بیشتر)

 

این یادداشت در رسانه اینترنتی راه پرداخت نیز منتشر شده است.

برای مطالعه سایر یادداشت های گروه فناوری پرند در رسانه اینترنتی راه پرداخت، اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: مدیریت مالی

درباره hajisami

مبحث فناوری اطلاعات در سال های اخیر جزء علایق اصلی من بوده و سعی می کنم همیشه در جریان تازه های این دنیای جذاب باشم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا