گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • چرا مدیریت رویداد به رضایت کاربران منتهی می‌شود؟

وبلاگ گروه فناوری پرند

چرا مدیریت رویداد به رضایت کاربران منتهی می‌شود؟

توسط پروین اشرفی پور / یکشنبه, 12 آبان 1398 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
پروین اشرفی پور زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

در گذشته کارشناسان فناوری اطلاعات همیشه در انتظار تماس از جانب کاربران برای اعلام مشکل و قطعی بودند و بعد از تماس، مشکل آن‌ها را بررسی و سرویس را به مدار باز می‌گرداندند.

در این بین، شرکت‌های بزرگ تولید کننده محصولات برای رفع این کاستی، ابزارهای مانیتورینگ طراحی کردند تا بتوانند پیش از اعلام کاربر متوجه مشکلات سیستم شوند.

این ابزارها به صورت خودکار عملکرد سیستم‌های فناوری اطلاعات را بررسی می‌کنند و گزارش و هشدارهای مربوط به هر سیستم را در اختیار مدیران مربوطه قرار می‌دهند تا قبل از وقوع اختلال، اقدامات مقتضی صورت پذیرد. این راهکار به شناسایی، کنترل و نهایتاً کاهش رویدادها کمک شایانی می‌کند.

مدیریت رویداد برای رضایت کاربران

رویدادها تغییراتی هستند که برای مدیریت یک CI یا سرویس فناوری اطلاعات دارای اهمیت است و فرآیند مدیریت رویداد، شامل کنترل و مدیریت هر رویدادی است که ممکن است در طول عملکرد سرویس رخ دهد.

این فرآیند یکی از پرکاربردترین فرآیندهای چارچوب ITIL است که با طراحی و استقرار بهینه آن در سطح سازمان می‌توانید تاثیرات شگرفی در بهبود کیفیت خدمت‌رسانی و نهایتاً رضایت کاربران ایجاد کنید.

از جمله وظایف فرآیند مدیریت رویداد، شناسایی رویدادها به صورت خودکار و تجزیه و تحلیل آنها و انجام اقدامات کنترلی مناسب است.

البته باید در نظر داشته باشیم زمانی که کاربر اعلام مشکل می‌کند، یک «رخداد» اتفاق افتاده است و دیگر رویداد نیست.

برای درک این موضوع، به مثال زیر دقت کنید:

تصور کنید ساعت ۱۲، ابزارهای مانیتورینگ، مشکلی روی یکی از سرویس‌های سازمان ثبت می‌کنند و کارشناسان فناوری اطلاعات شروع به بررسی و رفع مشکل می‌کنند. ولی کاربر استفاده کننده ساعت ۱۴ متوجه قطعی سیستم می‌شود و مراتب را ثبت می‌کند و مطابق SLA در انتظار رفع قطعی در مدت ۴ ساعت است.

در این شرایط، کارشناسان فناوری اطلاعات با تشخیص زود هنگام رخدادها زمان بیشتری برای برطرف نمودن آن‌ها در اختیار دارند. در نتیجه شاهد بهبود و افزایش زمان پاسخ‌دهی به رخدادها و همچنین کاهش زمان وقفه خواهیم بود و با توجه به ثبت خودکار، بهبود زمان تشخیص نیز حاصل می‌شود.

با توجه به مثال فوق و ثبت خودکار وقایع و مشخص‌شدن زمان دقیق قطعی سرویس، می‌توان گزارش دقیقی از مدت‌زمان قطعی سیستم (downtime) و مدت‌زمانی که سیستم به طور صحیح کار کرده است (uptime) را در اختیار داشت.

تشخیص رویداد، انتخاب مسیر بعدی

با توجه به گزارشات انبوه سیستم‌های مانیتورینگ مراکز داده در خصوص فعالیت‌های مهم یا امنیتی سرورها مانند تشخیص نفوذ، زمان اعتبار لایسنس‌ها، تغییر شرایط محیط مانند تغییر دما، افزایش یا کاهش رطوبت و یا تأثیر افزایش غلظت هوا در اثر دود و… این سؤال پیش می‌آید که چگونه این حجم از داده را مدیریت کنیم؟ کدام یک از داده‌ها برای ما حائز اهمیت است؟ کدام یک از رویدادها را ثبت و اعلام نماییم و چه اقداماتی در مواجه با رویدادهای کلیدی انجام دهیم؟

برای پاسخ به سؤالات فوق، ITIL رویدادها را به سه دسته تقسیم می‌کند:

دسته اول (information): رویدادهایی که بر عملکردهای عادی و منظم دلالت دارد و صرفاً از جنس اطلاعات است. مانند ورود و خروج کاربر به یک سیستم نرم‌افزاری و یا تهیه موفقیت‌آمیز تهیه نسخه پشتیبان

دسته دوم (Warning): رویدادهایی که نشان‌دهنده نزدیک‌شدن یک سرویس یا سیستم به آستانه توافق‌شده است. در این شرایط قبل از قطعی سیستم به صورت پیشگیرانه اقدام به ثبت یک Proactive Problem می‌نماییم تا قبل از اینکه بر خدمت تأثیر گذارند، مسئولین مربوطه آن را رفع کنند.

دسته سوم (Exception): جدی‌ترین نوع رویداد است که بیانگر اختلال یا توقف در روند ارائه سرویس است که در این شرایط با توجه به نوع مشکل یکی از فرآیندهای Incident Management یا Problem Management یا Change Management آغاز می‌شود. رویدادها اصولاً ورودی فرآیندهای دیگر هستند.

به طور مثال تصور کنید میزان استفاده پردازشگر یک سیستم به ۵۰ درصد رسیده باشد. در این شرایط فقط یک پیام اطلاع‌رسانی دریافت می‌کنید، یعنی رویدادی از جنس اطلاعات، اما اگر در فرآیند مدیریت رویداد آستانه‌ای برای این مورد تعریف کرده باشید (مثلاً ارسال پیام در صورت استفاده ۷۰ درصدی پردازشگر) این رویداد از جنس هشدار است و می‌بایست به صورت پیشگیرانه اقدامی صورت گیرد. اما اگر به هر علتی اقدامی صورت نپذیرفت یا اقدامات انجام شده کافی نبود و پردازشگر به ۸۰ درصد برسد، سیستم متوقف و یا به شدت کند می‌شود که این رویداد از جنس استثنا بوده و می‌بایست فرآیند مدیریت رخداد آغاز شود.

چرخه حیات رویداد

در ادامه برای درک بهتر فرآیند رویداد، چرخه حیات آن را با هم بررسی خواهیم نمود. این فرآیند شامل فعالیت‌های زیر است:

  • نظارت بر سرویس‌ها
  • تشخیص و ثبت رویدادها
  • فیلتر کردن رویداد (رویدادهایی که از جنس اطلاعات هستند و باید نادیده گرفته شوند را فیلتر می‌کنیم.)
  • تحلیل رویدادها
  • پاسخ به رویداد (صرف نظر از نوع رویداد، باید تمام آن‌ها ثبت و در صورت لزوم، بر اساس شدت و نوع رویداد به افراد یا تیم‌های مربوطه جهت رسیدگی ارجاع شود. در شرایط وقوع استثناهای شدید که سیستم متوقف می‌شود به صورت خودکار یک رخداد، مشکل یا تغییر ایجاد شود.
  • بستن رویداد (در فرآیند مدیریت رویداد پس از ثبت و اقدام به ارجاع به فرآیند رخداد، مشکل یا درخواست تغییر، رویداد مربوطه در سیستم مدیریت رویداد بسته می‌شود.)

حرف آخر

رویدادها به صورت روزانه به وقوع می‌پیوندند و استفاده از یک ابزار مانیتورینگ مناسب جهت ثبت و گزارش‌گیری از آن ضروری است. در این بین ابزارهای ITSM برای پیاده‌سازی مدیریت رویداد می‌توانند با این ابزارهای مانیتورینگ یکپارچه شوند و به شما این امکان را بدهند که با مشاهده عملکرد کل دارایی‌های IT و اطلاع از اتفاقات، بیش از وقوع رخداد به صورت پیشگیرانه اقدام نمایید و شاهد کاهش رخدادها باشید.

 

این یادداشت در رسانه اینترنتی راه پرداخت نیز منتشر شده است.

برای مطالعه سایر یادداشت های گروه فناوری پرند در رسانه اینترنتی راه پرداخت، اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: مدیریت رویداد

درباره پروین اشرفی پور

من در رشته مهندسی فناوری اطلاعات تحصیل کردم و با توجه به علاقه ای که به مباحث مدیریت خدمات فناوری اطلاعات دارم، به کسب تجربه در این حوزه و ارتباط با مشتریان پرداختم و در حال حاضر در تیم توسعه بازار گروه فناوری پرند، مشغول فعالیت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok