هدف از مدیریت سبد خدمات چیست؟
اگر هدف سازمان شما ارائه خدمات کسب و کاری و فناوری اطلاعات مناسب به مشتریان، چه مشتریان درونی و چه مشتریان بیرونی است؛ مدیریت سبد خدمات، گامی حیاتی در جهت برآورده ساختن الزامات حکمرانی و ارائه این ارزش است. از لحاظ بهین روشهای در دسترس، «مدیریت سبد خدمات» بخش مهمی از ITIL بوده و فرآیندی است که سازمان ها باید به آن توجه نمایند.
مدیریت سبد خدمات در ظاهر ساده به نظر می رسد و شامل تمام خدمات کسب و کار و فناوری اطلاعات ارائه شده به مشتریان است. همچنین هدف آن کمک به توجیه کسب و کاری خدمات به وسیله حصول اطمینان از ارائه بیشترین ارزش در محدوده ریسک و هزینه کنترل شده است. این فرآیند، مزایای فراوانی دارد، اما با این حال هنوز توسط سازمان ها در بیشترین ظرفیت خود به کار نرفته است.
تعریف مدیریت سبد خدمات
در ITIL، مدیریت سبد خدمات، مدیریت مجموعه ای از خدمات است که این مجموعه، شامل اطلاعات مربوط به خدمات، وضعیت فعلی آن ها و تاریخچه هر کدام است. معمولاً سبد خدمات شامل سه بخش است:
- کاتالوگ خدمات که دیدی کلی از تمام خدمات مشهود و قابل خرید توسط مشتری را ارائه می دهد.
- خط سیر خدمت که وضعیت هر خدمتی که هنوز به مشتری ارائه نشده (معمولاً به دلیل اینکه سرویس، پیشنهادی بوده و یا در دست طراحی است) را ارائه می دهد. همچنین این بخش از سبد خدمت، جزئیات مربوط به توسعه آینده هر خدمت را نیز نشان می دهد.
- کاتالوگ خدمات از رده خارج شده که در آن تمام سرویس هایی که از رده خارج شده اند و تاریخچه مورد نیاز هر کدام را ارائه می دهد.
هدف از ذخیره و نگهداشت این اطلاعات، این نیست که صرفاً یک سبد خدمت داشته باشیم. ارزش واقعی مدیریت سبد خدمات، توجیه نیاز به این خدمات بر اساس ارزش کسب و کاری که ارائه می دهند، است.
این اطلاعات، مدیران را قادر می سازد تا کیفیت خدمات و هزینه های مربوطه را مورد ارزیابی قرار دهند. در بهترین حالت، مدیران می توانند تصمیم بگیرند که مشتریان در حال حاضر از چه خدماتی استفاده می کنند، نیاز آتی آن ها را پیش بینی کرده و دریابند که به چه خدماتی دیگر نیاز ندارند.
مدیریت مطلوب سبد خدمات در پاسخ به پرسش های زیر کمک خواهد کرد:
- چرا مشتری باید این خدمت را خریداری نماید؟
- چرا مشتری باید این خدمت را از سازمانِ ما خریداری نماید؟
- نحوه قیمت گذاری و سیستم پرداخت چگونه است؟
- نقاط قوت، ضعف، اولویت ها و ریسک های ما چه مواردی است؟
- نحوه اختصاص منابع و قابلیت های ما به چه صورت است؟
مدیریت سبد خدمات در مقابل مدیریت سبد محصولات
برخی از سازمانها از مدیریت سبد محصولات استفاده کرده و فرض می کنند با مدیریت سبد خدمات، مفاهیمی مشابه بوده و توجیه کسب و کاری مشابهی را ارائه می دهند.
متأسفانه، این پیشفرض صحیح نیست. زیرا، همانطور که از نام آنها مشخص است، تفاوت هایی میان محصولات و خدمات وجود دارد و استفاده از آن ها به جای یکدیگر، ارائه ارزش به مشتری و درآمد شرکت را دچار مشکل می نماید.
محصولات کالاهایی هستند که به صورت مشهود ارائه و خریداری می شوند. در حوزه فناوری اطلاعات، یک موجودیت مشهود معمولاً ابزاری دیجیتال مانند یک نرم افزار است. از سوی دیگر، خدمات، حداقل درجه ای از ارزش نامشهود را ارائه می دهند. درحالی که یک محصول ممکن است نرم افزاری باشد که یک مشکل خاص را حل می کند، خدمت می تواند شامل خدمات مشتری، کمک به گذار از یک مرحله و مدیریت باشد. همچنین یک خدمت ارائه نتیجه و خروجی که مشتری خواهان آن است را تسهیل می کند.
مدیریت سبد خدمات در مقابل مدیریت سبد پروژه
هر خدمت جدید یا تغییر در یک خدمت موجود، باید به وسیله نیازهای کسب و کاری شفاف توجیه گردد تا بتواند ارزشی را ارائه دهد. مدیریت سبد خدمات نیز باید این سرمایه گذاری ها را در طول چرخه عمر خدمت، از طراحی خدمت تا از رده خارج شدن آن، رصد کند. همچنین باید بر استراتژی کسب و کار برای خدمت و توانایی اجرای این استراتژی، از منظر شفافیت و پویایی، نظارت داشته باشد.
قطعاً در این میان، شباهت هایی با مدیریت سبد پروژه وجود دارد…
به طور مثال مدیریت سبد خدمات، خدمات را رصد می کند و مدیریت سبد پروژه نیز به همین شیوه، پروژه ها را رصد کرده و تصمیمات لازم را در خصوص سرمایه گذاری ها اتخاد می کند. اما مسئله اصلی در مدیریت سبد پروژه این است که پس از اتمام پروژه، پایان می یابد و به محض اینکه خدمت برای ارائه به مشتریان آماده شد، ارزیابی ارزش ارائه شده نیز متوقف می شود.
این موضوع، در صورت وجود تفاوت میان انتظارات کسب و کار از خروجی پروژه و آنچه در نهایت مشتری دریافت می دارد، ممکن است منجر به بروز شکافی میان توسعه نرم افزار و عملیات فناوری اطلاعات شود.
بنابراین سازمان ها باید از ارتباط مدیریت سبد خدمات و مدیریت سبد پروژه و نقش هر دو در استقرار موفقیت آمیز ITIL، آگاه باشند. در این خصوص، متخصصان این حوزه عنوان کرده اند که مدیریت سبد خدمات باید نقش مدیریت سبد پروژه را تعیین کند؛ نه بر عکس.
مزایای به کارگیری مدیریت سبد خدمات
به کارگیری مدیریت سبد خدمات ممکن است نیازمند تغییر کلی تمام واحدهای درگیر باشد، اما مزایای آن و مزایای کاتالوگ شفاف خدمت، چشمگیر و قابل اندازه گیری هستند:
- مشتریان به طور دقیق خواهند فهمید که شما به عنوان یک ارائه دهنده خدمت چه خدماتی را ارائه می دهید.
- شفافیت کامل از بدو تولد خدمت تا زمان از رده خارج شدن آن درباره ارزش، هزینه ها و ریسک های آن وجود دارد.
- می توان بر سرویس های در حال انتظار ارائه و سرویس های عملیاتی نظارت نمود.
- به توجیه اقتصادی خدمات پیشنهادی و تغییرات عمده در خدمات موجود کمک می کند.
در نهایت، رصد ارزش، هزینه و ریسک هر خدمتی که سازمان شما ارائه می دهد نیز به جایگاه یابی آن خدمت به عنوان ضرورتی برای مشتری کمک می کند.
منبع: www.itsm.tools
با نشکر از مطلب جالبی که ارائه نمودید.