گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • آیا آینده پورتال کاربران در نسل چهارم، هوشمند می گردد؟

وبلاگ گروه فناوری پرند

آیا آینده پورتال کاربران در نسل چهارم، هوشمند می گردد؟

توسط علی هاشمی / چهارشنبه, 08 شهریور 1396 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
پرتال کاربران زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

قابلیت های پورتال کاربران در مسیر توسعه صنعت فناوری اطلاعات ادامه می یابد، تا دستیابی به خواسته های کاربران و تکنولوژی لازم حاصل شود و بیاموزد که چه چیزی موثر است و چه چیزی نیست!

 

نسل های متفاوت پورتال کاربران

پروسه پورتال کاربران تاکنون سه نسل از قابلیت ها را شامل بوده است:

نسل اول: به طور تقریبی 10 سال پیش اولین نسل از پورتال کاربران متولد شد. (البته بدون شک می توان تاریخ دقیقی را بیان کرد.) اساساً این فقط یک آینه از مدیریت خدمات IT (ITSM) و صفحه نمایش تماس ها بدون فیلدهای اضافی بود که به کاربر ارائه می شد.

نسل دوم: این مرحله شامل تعجیل در راه اندازی درخواست های سرویس مشترکین به موازات توانایی مشترکین در ارسال تیکت پشتیبانی بود. دید کلی و حس کاربری بسیار تقویت شد و قابلیت بازگردانی کلمه عبور همچون توانایی در خرید یک لپ تاپ جدید در تبلیغات فروشندگان جا خوش کرده بود! (که از منظر فردی، احتمالاً بدترین نمونه استفاده معمول از توانایی های پورتال کاربران در تاریخ است…. گرچه در ساخت ظاهری جذاب و خوب، بی تاثیر نیست.)

نسل سوم: اینجا نقطه ای بود که پورتال کاربران به سمت تبدیل شدن به «فروشگاه یکپارچه» حرکت کرد! با لیست کاملی از خدمات خارج از دنیای IT، یعنی رویکردی از مدیریت خدمات سازمانی. برای نمونه؛ لطفاً حباب لامپ را عوض کنید، من نیاز به یه پروژکتور دارم، منوی نهار امروز را به من نمایش بده و…

این اولین چیزیست که در حال حاضر باعث نگرانی می شود! قطعاً تهیه یک سیستم یکپارچه یا به عبارتی، دوختن یک پیراهن برای تمام خدمات کار ساده ای است ولی می تواند منجر به سردرگمی کاربران در لایه های متفاوتی از خدمات باشد.

 

پیچیدگی های ناخواسته در نسل سوم پورتال کاربران

به عنوان نمونه ای از پیچیدگی های بالقوه نسل سوم پورتال کاربران؛ فرض کنید به دنبال یک مناقصه برای دانشگاه هستید و پورتال کاربران نیز از خدمات IT پشتیبانی می کند: خدمات کتابخانه، محل اقامت، انتظامات محوطه، تیم بحران، آزادی اطلاعات (FOI)، ایالت ها، امور مالی، منابع انسانی (HR) و خدمات دانشجویی. بعلاوه آنکه مسلماً تمام این موارد عناوین دسته ها هستند!

هدف پورتال کاربران IT این است که کاربر نهایی بتواند در سریعترین زمان راهنمایی شده و پاسخ خود را بیابد و در این مورد، بعید است که این «همه چیز به جز سینک آشپزخانه» بتواند به این هدف برسد و حتی کمکی بکند! حتی با اینکه ما اعتقاد داریم نیازی نیست کاربر بداند از کدام سرویس دهنده خدمات میگیرد و پورتال کاربران باید به او کمک کند.

 

حل پیچیدگی های ناخواسته در نسل سوم پرتال کاربران

یک راه حل می تواند تعیین نقش کاربر در پورتال باشد. مانند دانشجو، استاد، کارمند، پشتیبان IT و… که هریک با ورژن های مختلف و کاربردهای متفاوتی از پورتال روبرو شوند و قابلیت های پورتال متناسب با نقش کاربر تغییر کند. پورتال های کاربری اینچنین با کاربردهای متفاوت، در حال حاضر نیز وجود دارند.

از جهات بسیار، ایده فروشگاه یکپارچه پورتال کاربران فوق العاده خواهد بود، به شرط آنکه بتوانیم پیچیدگی های موجود در آن را مرتفع کرده و موارد خدمات اضافی را بسته به نوع کاربر حذف کنیم. اکنون زمان آن رسیده تا شروع کنیم از تکنولوژی های جدید هیجان انگیز به شکل عاقلانه تری استفاده کنیم.

 

ما به نسل چهارم پورتال های کاربری نیاز داریم

در اغلب موارد، ما معمولاً اطلاعات را بر مبنای مشتریانمان ذخیره می کنیم که از پروفایل آن ها در اکتیو دایرکتوری، اطلاعات موجود در سیستم های منابع انسانی، اطلاعات سخت افزار ها و نرم افزارهای موجود، اطلاعات تاریخچه تماس ها در مرکز پشتیبانی و یا داده هایی از سایر منابع استخراج می شود. (به طور بالقوه از آنالیز نرم افزارهایی که توسط کاربران استفاده می شود به دست می آید.)

چرا ما از این اطلاعات استفاده نمی کنیم تا پورتال خدمات هوشمندی را ایجاد کنیم که خدمات مورد انتظار یک کاربر را پیش بینی می کند؟ استفاده از هوش مصنوعی در قالب یادگیری ماشینی امروزه در زندگی شخصی ما خیلی شایع است.

مثلا اگر قبلاً از سایت آمازون یک تیشرت خریده باشید و وارد این سایت شوید، بلافاصله کالاهایی مشابه آن به شما پیشنهاد می دهد که سایر کاربران آن ها را هم خریده اند و ممکن است شما هم علاقه مند به خرید آن باشید. می توان فرآیندی مشابه این یادگیری ماشینی را تصور کرد که در خدمات رسانی خودکار استفاده می شود، تجربه خدماتی منحصر به فرد برای هر شخص و نه بر اساس صفت های کلی یا گروه های کاربری در پورتال. بدین ترتیب، بدون توجه به مرکز پشتیبانی شرکت های بزرگ، هر شخص، خود مرکز توزیع منحصربه فرد خدمات و پشتیبانی هایی است که نیاز دارد.

این حتی می تواند منجر به تولید یک ربات پشتیبان فعال شود (با فرض اینکه این نیاز واقعی ما نیست!) برای نمونه: «سلام، ما متوجه شدیم که سیستم عامل موبایل شما به روز نیست، تمایل دارید در همین حین، آن را آپدیت کنید؟» یا «ما می دانیم که شما از سیستم طراحی رایانه ای (CAD) استفاده می کنید و ممکن است دوست داشته باشید بدانید که سه شنبه صبح برای نگهداری، برنامه ریزی شده است.»

 

قطعاً زمینه های زیاد دیگری نیز وجود دارند که می تواند به بهبود سیستم های مدیریت خدمات کمک کند، این مطلب تنها اشاره کوچکی بود به اصل موضوع. شما چطور فکر می کنید؟ خلاء نرم افزارهای مدیریت خدمات کجاست و چگونه می توان تجربه کاربری را بهتر نمود؟

 

منبع: وب سایت ITSM

ترجمه و بازنویسی: گروه فناوری پرند

برچسب ها: پیشخوان خدمت

درباره علی هاشمی

زمینه اصلی فعالیت من، گرافیک و تبلیغات هست. علاقه مند به فناوری اطلاعات هستم و در طول سال های همکاری با گروه فناوری پرند، مطالعاتی در زمینه ITIL داشته ام و مقالات تدوین شده تیم تولید محتوا را ویرایش کرده و نشر می دهم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا