گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • نسخه کرک شده نرم افزارها، ابزار انهدام سازمان

وبلاگ گروه فناوری پرند

نسخه کرک شده نرم افزارها، ابزار انهدام سازمان

توسط مدیر سایت / سه شنبه, 04 آبان 1400 / منتشر شده در مقالات, مقاله کاربردی
نسخه کرک شده زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

بدون استفاده از ابزار توسعه سازمان کسب‌وکارها امکان بقا و توسعه ندارند اما در فرهنگ عمومی کشور ما، دارایی فناوری اطلاعات برای سازمان‌ها صرفا سخت‌افزار و تجهیزات را شامل می‌شود و سازمان‌ها از هر روشی برای کاهش یا عدم پرداخت هزینه در خصوص نرم‌افزار استفاده می‌کنند. اما استفاده از نسخه های کرک شده ویندوز، آفیس و نرم‌افزارهای ویرایش تصویر یک سطح از مخاطرات را دربر دارد اما استفاده از نرم‌افزارهایی که امنیت زیرساختی و اطلاعاتی و حتی ثبات کسب‌وکار یک سازمان را به مخاطره جدی خواهند افکند، سطح دیگری از مخاطره را بیان می‌کند و در این فضا، برخی از ابزارها به‌خصوص وقتی به‌عنوان زیرساخت اطلاعاتی و گردش اطلاعات شرکت نقش ایفا کند، از لحاظ امنیت و اهمیت از توجه بسیار بیشتری برخوردار می‌شود.

اگر بخواهیم با مثال‌هایی موضوع را روشن کنیم، اگر آفیس شما به‌واسطه استفاده از نسخه کرک با مشکلی مواجه شود، شما می‌توانید با نصب نسخه دیگری مشکل را مرتفع کنید، اما وقتی موضوع به آنتی‌ویروس کرک شده می‌رسد، ممکن است باج‌افزار یا تروجان، مشکلات غیرقابل حلی را به شما تحمیل کند.

نکته بسیار عجیب در این میان سازمان‌های پیشرو فناوری اطلاعات مانند بانک‌ها و شرکت‌های دارای داده‌های بااهمیت در حوزه انرژی، حمل‌ونقل و… است که از ابزارهای کرک استفاده می‌کنند که در این یادداشت تعدادی از متداول‌ترین این موارد را بررسی می‌کنیم.

به‌عنوان‌مثال چند سالی یک شرکت ایرانی، زیرساخت BPMS شرکت Bizagi، یکی از برترین‌های دنیا را بدون اطلاع تولیدکننده نرم‌افزار به فروش می‌رساند، شرکت‌هایی که از این محصول کرک شده که لایسنس کرک شده آن به فروش می‌رسید، استفاده می‌کردند در هنگام بروز مشکلات به علت عدم دسترسی فروشنده به پشتیبانی واقعی تولیدکننده نرم‌افزار قادر به حل مشکل و برگشت داده‌ها نبودند.

اخیرا همچنین مشاهده می‌شود شرکت‌هایی که مدعی استفاده از بهروش‌ها و چهارچوب بسیار مترقی ITIL هستند هم در سازمان‌هایی با داده‌های بسیار بااهمیت مالی، مانند بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت الکترونیک از ابزارهایی مانند ManageEngine ServiceDesk Plus یا JIRA به‌صورت کرک استفاده می‌کنند. در واقع تمام داده‌ها، فرآیندها، اطلاعات ساختار و سازمان خود را در ابزاری که امکان خرید نسخه قانونی آن میسر نیست قرار می‌دهند، بدون اینکه متوجه مخاطرات جدی امنیتی و مانایی این محصولات وقتی به‌صورت نسخه کرک شده استفاده می‌شوند، باشند.

فقدان قانونی کپی رایت یا فقدان یک فرهنگ؟

اینکه خود این سازمان‌ها و مسئولان امنیت شبکه و نرم‌افزار آن به این مخاطرات جدی توجه ندارند یک بحث است، اینکه قانون مشخصی در خصوص کپی‌رایت در دنیای امروز که مبتنی بر فناوری اطلاعات است بحثی دیگر! متأسفانه قانون نرم‌افزار در کنار قانون پدیدآورندگان آثار هنری و موسیقی دسته‌بندی‌شده است. صنعت پیشرو نرم‌افزار، بحث دیگری است ولی سوال اساسی این است که مرکز ملی فضای مجازی، مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست‌جمهوری و بسیار ارگان‌های عظیم و طویل دیگر ناظر بر این امر چرا نقش اساسی خود در آگاهی‌سازی و ممانعت از بروز چنین اتفاقاتی در بسترهای اصلی اطلاعاتی کشور را ایفا نمی‌کنند و صرفا به جداسازی اینترنت و اینترانت بسنده کرده‌اند و متاسفانه در خصوص این زیرساخت‌ها و استفاده از نسخه‌های کرک BPMSها و ITSM ها در آنها هشدار و یا فرهنگ‌سازی درستی با وجود شرکت‌هایی که در داخل کشور، نرم‌افزارهای آزموده شده با تاییدات بین‌المللی و در سطح Enterprise را تولید کرده‌اند مشاهده نمی‌شود. از نگاه نگارنده اگر چنین اقداماتی صورت گیرد نه‌تنها این مخاطرات می‌تواند کاهش جدی یابد بلکه ایران عزیزمان می‌تواند به قطب صادرات خدمات نرم‌افزاری در حوزه BPMS و ITSM در منطقه با پتانسیلی که در آن وجود دارد، تبدیل شود. به امید آن روز.

منبع: peivast.com

برچسب ها: BPMS, ITIL

درباره مدیر سایت

گروه فناوری پرند ارائه دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و دارای بیشترین تجربه استقرار ITSM در ایران است. می توانید در صفحه «چرا پرند» بیشتر با ما آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا