هدیهای در دلِ بحران!
همیشه وقتی در گروه فناوری پرند صحبت از طراحی هدیه میشود، گروهی پر از شوق دست به کار میشوند و ایدههایشان را روی میز میریزند تا کار شروع شود. هدیه نوروز 1400 نیز همین بود، اما با کمی تفاوت!
کرونا بی رمقمان کرده است، از دستدادن نزدیکان و دوستان و همکاران، شوق را از دلمان گرفته است و باید سعی کنیم به خودمان بیائیم! انگار ابتدا لازم داشتیم کسی به خودمان کمی انرژی هدیه بدهد تا بتوانیم میان این بحران، روی زانوهایمان بایستیم. برای همین اینبار کمی زودتر صحبت هدیه عید نوروز 1400 را پیش کشیدیم، چون میدانستیم زمان بیشتری خواهد برد. درست وقتی هدایای یلدای 99 را به مخاطبانمان رساندیم، هنوز نفسمان تازه نشده بود که گفتیم باید خودمان را آماده کنیم برای نوروز 1400!
نوروز، شادی یا آمادگی؟
اما از ابتدای کار خوب میدانستیم که همین بحرانها، رمق همه را گرفته است و بیش از آنکه به تبریک نیاز داشته باشیم، نیاز به کسب آمادگی داریم. بخصوص که نوروز با نوسده همراه است.
قصه نوروز و آمدن بهار، قصه تولد دوباره است و تکرار سالهایی که اعدادشان به یاد نمیمانند، مگر به اتفاقات و رخدادهایی که برایمان مهم و خاطرهساز باشند. یعنی تمام سالهای زیستهمان را که مرور کنیم، شاید به تعداد انگشتانِ دست، سالهای به یاد ماندنی داشته باشیم. همان اعدادی که در خاطر میسپاریمشان، برایشان سالگرد میگیریم و میشود گفت شخصیت ما را شکل میدهند!
اما بعضی از این سالها، هنوز نیامده برایمان مهم هستند. مثلاً سی سالگی! هنوز نیامده به آن فکر میکنیم، دستاوردهایمان را میشماریم، کارنامه شخصی خودمان را مرور میکنیم و آماده میشویم برای دوران پساسیسالگی! انگار برای عبور از این عددِ بحرانی، نیاز به یک کلید داریم. کلیدی که با دستاوردها، آموختهها، خاطرات، اشخاص، تجربیات و… ساخته میشود.
تغییر قرن چیزی شبیه به سی سالگی!
با خودمان که روراست باشیم، تغییر قرن هم چیزی شبیه به سیسالگی است. تغییری که به ندرت ممکن است افرادی دو بار در زندگی تجربه کنند و خیلیها حتی فرصت تجربهاش را پیدا نمیکنند. ولی ما چقدر برای این تغییرِ نادر آمادهایم؟ چه چیزهایی برای ساختِ کلید ورود به قرن جدید، به کارمان میآید؟
اینها همان اندیشهای است که ما میخواستیم با طراحی یک هدیه تبلیغاتی به مخاطبانمان انتقال دهیم.
کلید عمومی: بررسی کارنامه صد ساله فناوری اطلاعات در جهان و ایران
اولین چیزی که برای ساخت کلید ورود به قرن جدید به سراغش رفتیم، حوزه کاریمان، یعنی فناوری اطلاعات بود. تکتک سالهای 1301 تا 1399 را بررسی کردیم که ببینیم کدام دستاوردهای فناوری اطلاعات آنقدر مهم بودهاند که میشود از میانِ تاریخ بیرون کشید و ماندگارش کرد. دستاوردهایی که شاید امروز وجود نداشته باشند، اما نقطه عطفی در تاریخ بودهاند و اگر پای صحبتهای قرن گذشته بنشینیم، راوی تکتک آنها باشد.
راستش ورق زدنِ تاریخ فراموشکار و تقویمِ سالهای رفته، کار آسانی نبود. منابع به شدت زیاد و بعضاً دارای تناقضات فاحشی بود. حتی در بسیاری موارد روایتها سلیقهای بود و «اولین» های زیادی وجود داشت. این شاید مهمترین بخش کار بود که توسط تیم تولید محتوای گروه فناوری پرند انجام شد. همکارانِ ما با قریب به یک ماه کار شبانهروزی، تاریخ را زیر و رو کردند تا کلید ورود به قرن جدید را با دقیقترین دندانهها بسازند!
بعد از گردآوری اطلاعات صدساله، نوبت به افزودن چاشنی خلاقیت و زیبایی بود، تا محتوای تولید شده به بهترین شکل، ارائه شود. چکیده فناوری اطلاعات در هر سال از سده 14 شمسی، در یک صفحه از کتاب جا خوش کرد و «100 سال فناوری اطلاعات از نگاه گروه فناوری پرند» توسط واحد گرافیک متولد شد. کتابی که نتیجه کاری لذتبخش و با هدفی بزرگ بود و برگ زرینی بر کارنامه گروه فناوری پرند شد.
کلید شخصی: مهمترینهای زندگی در قرن چهاردهم
آنچه ما گردآوری کردیم، کلیدی را ساخت که به کار همه میآید، اما یک بخش ماجرا مانده است، هر فردی، کلیدی شخصی نیز دارد! مسلماً مهمترینهای زندگی هر شخص، متفاوت و منحصر به او است. شاید حتی مهمترینهای یکی، بی اهمیتترینهای دیگری باشد. پس ایده «کلید ورود به قرن جدید» با تشویق مخاطبانمان به آمادهسازی کلید شخصی خود، تکمیل شد.
چه چیزهایی در زندگی شخصی میتواند مهم باشد؟ دوستان، دستاوردها، خاطرات، سرمایهها… چه چیزهایی میتواند مهمترینهای زندگی در یک قرن بوده و دندانههای کلید ورود به قرن بعدی را تشکیل دهند؟ مهمترینهایی که اتفاقاً باید کاملاً گزینش شده باشند و حجم کمی اشغال کنند. درست مثل فردی که قرار است به کشور دیگری مهاجرت کند و وسایل و داشتههای تمام زندگیاش را آنقدر گزینش میکند که در یک چمدان جای میگیرد. اگر با این دید نگاه کنیم، شاید تمام سرمایه زندگی یک فرد، عکس مادرش باشد، یا یک موزیک بیکلام، یا یک خاطره که در ذهنش نقش بسته است!
انتقال این ایده هم نیاز به ابزاری داشت که بعد از پیشنهادهای مختلف تیم خلاقیت گروه فناوری پرند، قرار بر این شد که یک کیف کوچک و یک فلش مموری به شکل کلید، وظیفه انتقال این پیام را بر عهده بگیرند. از چند هنرمند از گوشه و کنار ایران، نمونه کارهای کیفهای فانتزی کوچک را دریافت کردیم و در نهایت یک کیف دستساز تلفیق چوب و چرم طبیعی، محصول گالری چرم کورنو انتخاب و سفارش داده شد.
همه چیزی که برای ورود به 1400 نیاز داریم!
همه چیز آماده بود. دستاوردهای 100 ساله فناوری اطلاعات، کلید شخصی هر فرد و فضایی کوچک برای مهمترین و گزینش شدهترین دستاوردهای شخصی! یک کتاب، یک کیف کوچک و یک فلش مموری؛ سه محصولی که شاید در نگاه اول بیربط باشند، ولی اندیشه حاکم بر آنها، پیوندی عمیق میانشان برقرار کرد. بستهبندی این مجموعه با تمرکز بر کتاب «دستاوردهای فناوری اطلاعات» و تقویت پیام «آمادگی برای ورود به قرن جدید»، توسط واحد گرافیک طراحی شد و ترکیبی را پدید آورد که به استناد بازخوردهایی که از مخاطبان و مشتریان گروه فناوری پرند دریافت کردیم، یکی از بهترین هدیههای گروه فناوری پرند به حساب میآید.
اگر شما هم یکی از دریافتکنندگان هدیه نوروز 1400 گروه فناوری پرند بودید، نظرات خود را زیر همین پست با ما در میان بگذارید.