گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • راهنمای اقدامات ITIL ۴ ـ بخش دوم (اقدامات مدیریتی عمومی)

وبلاگ گروه فناوری پرند

راهنمای اقدامات ITIL ۴ ـ بخش دوم (اقدامات مدیریتی عمومی)

توسط شیما فکار / سه شنبه, 09 دی 1399 / منتشر شده در مقالات, مقاله کاربردی
اقدامات مدیریتی عمومی در ITIL 4 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

در بخش اول راهنمای اقدامات ITIL ۴ به مفاهیم، کلیات و انواع اقدامات در ITIL ۴ پرداختیم. و سپس، ۵ اقدام از اقدامات مدیریتی عمومی و اهداف و نقش‌های آن‌ها در ITIL ۴ را معرفی کردیم. در ادامه، به بررسی سایر اقدامات مدیریتی عمومی از مجموع ۱۴ اقدام خواهیم پرداخت.

راهنمای اقدامات ITIL ۴ ترجمه‌ی ITIL ۴ Guide to Practices است که شرکت BMC در مارس ۲۰۲۰ منتشر کرده است و در آن مشخصاً به تفسیر و بررسی مفهوم Practices ـ که ما آن را در این مجموعه مقالات «اقدامات» ترجمه کرده‌ایم ـ و انواع و اهداف آن در ITIL ۴ پرداخته است.

مدیریت تغییر سازمانی (Organizational Change Management)

هدف از مدیریت تغییر سازمانی این است که اطمینان حاصل کند تغییرات در یک سازمان به راحتی و با موفقیت انجام می‌شوند و با مدیریت جنبه‌های انسانی تغییرات، منافع پایدار حاصل می‌شود.

این اقدام به یکی از علل اصلی عدم موفقیت سازمان‌ها در ایجاد تغییر اشاره دارد. به عبارت دیگر، تغییرات در سطح سازمانی نیاز به مراقبت و توجه بیشتری به افراد و چگونگی تأثیر تغییر بر آن‌ها دارد. تغییرات می‌توانند به طور کامل شکست بخورند یا به سادگی با عدم درک پویایی تغییر در افراد، نمی‌توانند منافع از پیش تعیین‌شده را تحقق بخشند.

این مهم است که سازمان‌ها بتوانند افراد تحت‌تأثیر تغییرات سازمانی را شناسایی کرده و با آن‌ها کار کنند تا به پذیرش و حمایت از تغییر کمک کنند. سازمان‌ها اکنون متوجه این موضوع شده‌اند که مهم نیست ماهیت تغییر چیست ـ برای مثال، ساختار فناوری، فرآیند یا خدمات ـ بلکه این افراد هستند که برای موفقیت تغییر حیاتی هستند. مدیریت تغییر سازمانی به هر بخش از سیستم ارزش خدمات کمک خواهد کرد.

برای کار با تغییر سازمانی، باید اطمینان حاصل شود که موارد زیر ایجاد و حفظ می‌شود:

  • اهداف واضح و مرتبط
  • رهبری قوی و متعهد
  • شرکای بااراده و آماده
  • بهبود مستمر

در حالی که همه‌ی موارد فوق برای تغییر سازمانی حیاتی هستند، با این حال مطالعات نشان داده که شایع‌ترین علت شکست سازمان‌ها رهبری تغییرِ ضعیف است.

تعامل زنجیره‌ی ارزش:

این اقدام بیشترین تأثیر را در بهبود خواهد داشت.

مدیریت پورتفولیو یا سبد پروژه (Portfolio Management)

هدف از اقدام مدیریت سبد پروژه این است که اطمینان حاصل شود که سازمان ترکیب مناسبی از برنامه‌ها، پروژه‌ها، محصولات و خدمات را برای اجرای استراتژی سازمان‌ها در محدودیت‌های منابع و بودجه‌ی خود دارد.

مدیریت سبد پروژه هم به بازگشت سرمایه و هم بازگشت ارزش مرتبط است، و تضمین می‌کند که مثل همیشه، تصمیمات استراتژیک درستی، برای مدیریت تعادل بین تغییر سازمانی و کسب‌وکار، گرفته می‌شود. مدیریت سبد پروژه نحوه‌ی استفاده و استقرار منابع در سازمان ITSM را درک کرده و بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد و همسویی منابع و قابلیت‌ها با نتایج مورد نیاز مشتری را، به منزله‌ی بخشی از اجرای استراتژیک با سیستم ارزش خدمت، تسهیل می‌کند.

تعامل زنجیره‌ی ارزش:

این اقدام بیشترین کمک را به طرح‌ریزی خواهد کرد.

مدیریت پروژه (Project Management)

هدف از اقدام مدیریت پروژه، اطمینان از تحویل موفقیت‌آمیز کلیه‌ی پروژه‌های سازمان است. پروژه‌ها نحوه‌ی مدیریت و ارائه‌ی تغییرات قابل توجه به سازمان هستند و به این ترتیب، می‌توانند تأثیر بسزایی بر عملکرد، ایجاد ارزش خدمات و محصولات و همچنین، روحیه و عملکرد کارکنان و مشتریان داشته باشند. پروژه‌ها ماهیتی موقتی دارند و برای اطمینان از ارائه‎ی نتایج مطابق با الزامات تعریف‌شده و توافق‌شده، با توجه به مقررات مورد کسب‌وکار ایجاد می‌شوند.

متداول‌ترین روش‌ها برای تحویل پر%

برچسب ها: ITIL4

درباره شیما فکار

فارغ‌التحصیل رشته‌‌ی طراحی صنعتی و علاقه‌مند به حوزه‌‌ی فناوری اطلاعات هستم و در حال حاضر، در سِمت کارشناس محتوا، با گروه فناوری پرند همکاری می‌کنم.

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا