گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • بررسی مدیریت دانش در زنجیره موفقیت سازمان‌ها

وبلاگ گروه فناوری پرند

بررسی مدیریت دانش در زنجیره موفقیت سازمان‌ها

توسط الناز شاروان / دوشنبه, 04 شهریور 1398 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
الناز شاروان زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

در دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، اقتصاد به سمت دانش‌محور شدن حرکت کرده و بسیاری از معادلات پیشین سازمان‌ها را با چالش مواجه ساخته است. در این فضای نوین رقابتی، یکی از شاخه‌های فرعی اقتصاد، دانش است.

سازمان‌های پیشرو که بر محور فناوری اطلاعات طراحی شده‌اند، برای درک، انطباق پذیری و مدیریت تغییرات محیط کسب‌وکار، اهمیت بیشتری قائل هستند و در این راستا، به کارگیری مدیریت دانش و اطلاعات روزآمد عنصر کلیدی بهبود عملیات، خدمات، محصولات و در نهایت رضایتمندی مشتریان خواهد بود.

مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان‌ها یاری می‌رساند، اطلاعات مهم را جمع آوری، گزینش، سازماندهی، منتشر، ذخیره و به‌روزرسانی کنند و از آزموده‌ها، مهارت‌ها و دانش افراد به مفیدترین شکل ممکن بهره‌مند شوند.

چرا به مدیریت دانش نیازمندیم؟

  • انتشار دانش که شامل اطلاعات مرتبط با تخصص، نگاه، ایده و تجارب افراد و گروه‌های مختلف است با هدف ایجاد رشد و حرکت به سمت بلوغ سازمانی صورت می‌گیرد.
  • دانشی که حاصل از تجربیات افراد است، دریچه‌ای برای دسترسی به اطلاعات نهان و ارزشمندی است که می‌تواند مسیر رسیدن به اهداف سازمانی را کوتاه‌تر و آسان‌تر کند.
  • مدیریت دانش امکان اخذ تصمیمات مناسب با قابلیت اطمینان بالاتر و در زمان کوتاه‌تر را فراهم می‌کند.
  • مدیریت دانش با کاهش نفر ساعت مورد نیاز برای جست‌وجوی راه حل مشکلات، به کاهش هزینه‌های سازمان منجر خواهد شد.
  • با نشر دانش حوزه کاری هر سازمان، آگاهی مشتریان نسبت به مزایای خدمات و محصولات ارائه شده افزایش خواهد یافت.

مدیریت دانش چه کاربردی خواهد داشت؟

بالارفتن کیفیت: با کاهش زمان پاسخگویی به دلیل استفاده از دانش‌های ثبت‌شده قبلی، سرعت و کیفیت سرویس به میزان قابل قبولی افزایش پیدا خواهد کرد که منجر به افزایش رضایت کاربران داخلی و خارجی خواهد شد.

جلوگیری از تکرار رخدادها: با ثبت دانش کسب شده از علل وقوع و راه‌حل‌های موفقیت‌آمیز رفع رخدادهای پیشین، بانک اطلاعاتی ارزشمندی جهت اقدامات پیشگیرانه مقابله با رخدادها کسب خواهیم کرد.

مدیریت محتوا: کاربران مختلف می‌توانند محتواهای مورد نظر را در پایگاه داده دانش سازمان به راحتی جست‌وجو کنند.

انتقال دانش خبرگان: استخراج و انتقال تجربیات و مهارت‌های خبرگان، به عنوان یکی از باارزشترین انواع دانش که طی سالیان طولانی کسب شده است، سرعت و کیفیت یادگیری نیروهای تازه‌کار و همچنین توانمندی مدیران رده‌بالا در تصمیم‌گیری‌های سازمانی را در پی خواهد داشت.

کاهش بار کاری واحد پشتیبانی: کاربران در سطوح مختلف داخلی و خارجی می‌توانند با استفاده از دانش موجود در بانک‌های اطلاعاتی سازمانی، بسیاری از ابهامات، اشکالات و سؤالات خود را بدون نیاز به تماس با کارشناسان پشتیبانی رفع کنند.

طبقه‌بندی اطلاعات: با ذخیره و طبقه‌بندی اطلاعات مختلف در بانک‌های اطلاعاتی مختص به خود، کاربران در هر سطح با توجه به نیازها و مجوزهای دسترسی مشخص می‌توانند به دانش موجود در سازمان دسترسی پیدا کنند. این امر باعث سهولت در جست‌وجو و در عین حال حفظ محرمانگی و امنیت اسناد مختلف خواهد شد.

برای تحقق مدیریت دانش چه مراحلی را باید بپیماییم؟

  • تدوین استراتژی مناسب با کمک بازخوردهای به دست‌آمده از مشتریان، گزارش‌های رخدادهای تکراری، لیست هزینه‌های سیستم‌های پشتیبانی و… جهت شناسایی اطلاعاتی که باید در طول مدیریت دانش مورد پردازش قرار بگیرند.
  • جمع‌آوری، مدیریت اطلاعات و تشخیص چگونگی تبدیل این اطلاعات به دانش، با هدف سازمان‌دهی در روال‌ها و ذخیره آن در کتابچه‌های راهنما جهت دسترسی سریع در مواقع ضروری.
  • انتقال دانش در بین اعضای تیم و نیز دپارتمان‌های مختلف بر اساس یک طرح ارتباطی، با هدف انتشار اطلاعات در کل سازمان به صورت مفید و کنترل‌شده.
  • ایجاد سیستم مدیریت دانش سرویس (SKMS) به عنوان مجموعه‌ای از سیستم‌ها، ابزارها، پایگاه داده‌های مورد نیاز مدیریت دانش، جهت ذخیره، به‌روزرسانی و ایجاد طبقه‌بندی و سطوح دسترسی مختلف به اطلاعات سازمان، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

هدف ITIL از تعریف فرآیند مدیریت دانش، استفاده مؤثر و کارآمد از کلیه دانش‌ها و اطلاعات در دسترس سازمان به نفع مشتری و در نهایت به سود سازمان است.

شما با پیاده‌سازی این فرآیند، با جلوگیری از آزمون و خطاهای تکراری و استفاده از تجارب و دانش قبلی موجود در بانک‌های اطلاعاتی خود، امکان تولید ثروت از دانش یا سرمایه فکری خود را فراهم می‌کنید. این امر در دنیای رقابت امروز می‌تواند برگ برنده سازمان شما در کاهش هزینه‌ها، افزایش مهارت، بهبود سرعت پاسخ‌دهی و در نهایت افزایش رضایت مشتریان باشد.

 

این یادداشت در رسانه اینترنتی راه پرداخت نیز منتشر شده است.

برای مطالعه سایر یادداشت های گروه فناوری پرند در رسانه اینترنتی راه پرداخت، اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: مدیریت دانش

درباره الناز شاروان

دوره کارشناسی در رشته نرم افزار تحصیل کردم و با کسب تجارب کاری در حوزه فروش تجهیزات فناوری اطلاعات، رشته مدیریت فناوری اطلاعات را برای دوره ارشد انتخاب کردم.

2 دیدگاه برای “بررسی مدیریت دانش در زنجیره موفقیت سازمان‌ها”

  1. بهبود مدیریت دانش شهرداری هرنینگ، با پیاده‌ کردن راهکار POB | راه پرداخت می گوید:پاسخ
    2 دی 1398 در 12:01 ب.ظ

    […] پاسخ چالش‌های پیشِ رویشان را در راهکار مدیریت دانش کاملا یکپارچه POB پیدا […]

  2. بهبود فرآیند مدیریت دانش شهرداری هرنینگ، با پیاده‌ کردن راهکار POB - گروه فناوری پرند می گوید:پاسخ
    2 دی 1398 در 2:30 ب.ظ

    […] چالش‌هایی را که با آن‌ها روبه‌رو بودند، در راهکار مدیریت دانش کاملاً یکپارچه‌ی POB پیدا […]

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok