گروه فناوری پرندگروه فناوری پرند
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقاله
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • اخبار و اطلاعیه
با ما تماس بگیرید
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ پرند
  • مقالات
  • مطالعه موردی
  • استفاده از عملکرد مالکیت در POB برای جلوگیری از تغییر غیرمجاز اطلاعات

وبلاگ گروه فناوری پرند

استفاده از عملکرد مالکیت در POB برای جلوگیری از تغییر غیرمجاز اطلاعات

توسط علی هاشمی / شنبه, 25 آذر 1396 / منتشر شده در مطالعه موردی, مقالات
مالکیت اطلاعات POB زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

امروزه سازمان ها نیازمند اتوماسیون هرچه بیشتر فرآیندهای کسب و کارشان هستند و این امر تقاضای بیشتری را برای مدیریت اطلاعات ایجاد می کند.

هنگامی که داده ها در دسترس و مورد استفاده بیش از یک سیستم قرار می گیرد، این سوال اساسی به وجود می آید که چه کسی مالک اطلاعات است و چه کسی می تواند از آن استفاده کند؟

 

اطمینان حاصل کنید که تنها مالک  اطلاعات، آنها را تغییر می دهد.

تغییر در اطلاعات باید تنها در سیستمی که مالک آنهاست، ممکن باشد. در این راستا، تعیین دسترسی صحیح سایر سیستم ها، از اهمیت زیادی برخوردار است، به نحوی که در صورت لزوم بتوانند از اطلاعات استفاده کنند، اما قادر به ایجاد هیچ تغییری در آن ها نباشند.

تبادل اطلاعات میان سیستم های سازمان، به روش های متفاوتی انجام می پذیرد. وب سرویس یا API که در آن، تغییر در داده ها مستقیما انجام می پذیرد و انتقال اطلاعات که اطلاعات به صورت برنامه ریزی شده مبادله می شوند، از رایج ترین این روش ها هستند.

تعدادی از مشتریان ما، از تنظیمات امنیتی استفاده می کند تا تغییر در داده ها توسط سیستمی که مالک آنها نیست، غیر ممکن شود. این کار با غیرفعال کردن چند فیلد در یک پنجره یا تمام پنجره ها، انجام می شود. مابقی افراد، در سمتِ مقابل قرار دارند و چنین محدودیت هایی را تنظیم نکرده و با ریسک تغییر غیر مجاز در اطلاعات روبرو هستند. در واقع ما هیچ کدام از این روش ها را توصیه نمی کنیم و استفاده از عملکرد مالکیت اطلاعات یا POB Owner را، راه حلی مناسب می دانیم.

 

مالکیت اطلاعات POB یا POB Owner، عملکردی برای تضمین دسترسی صحیح به اطلاعات

به عنوان یک مثال عملی، با هم به افراد تماس گیرنده در POB نگاهی می اندازیم:

به طور معمول، اطلاعات افراد تماس گیرنده از سیستم ها و منابع متفاوتی به دست می آید:

  • سیستم منابع انسانی که حاوی اطلاعات کارمندان سازمان است.
  • سیستم CRM که حاوی اطلاعات اشخاص خارجی سازمان مشتمل بر مشتریان است.
  • اکتیو دایرکتوری که حاوی اطلاعات مشاوران خارجی سازمان است.
  • گاهی اوقات اطلاعات شخص تماس گیرنده خاصی به طور مستقیم از سیستم های دیگر به دست نمی آید، در این حالت این اطلاعات به طور دستی در POB وارد می شود.

این موارد در هر سیستم و بسته به نوع اطلاعاتی که از هر شخص تماس گیرنده موجود است، متفاوت می باشد، بنابراین فیلدهای متفاوتی نیز در جدول اطلاعات شخص تماس گیرنده تعریف می شود. در این مثال، آشکارا مشخص است که استفاده از تنظیمات امنیتی برای محدود کردن دسترسی به فیلدها در POB، راه درستی برای این منظور نیست و عملکرد مالکیت POB می بایست مورد استفاده قرار گیرد.

 

تنظیم مالکیت در سه گام عملی

گام نخست: سه نوع مالک POB در جدول شخص تماس گیرنده ایجاد کنید.

الف) سیستم منابع انسانی

ب) سیستم CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)

ج) اکتیو دایرکتوری

مالکیت اطلاعات POB

 

گام دوم: تعیین کنید کدام ستون ها مربوط به کدام مالک است. (تصویر نشان می دهد که کدام ستون ها مربوط به سیستم منابع انسانی است)

مالکیت اطلاعات POB

گام سوم: در نهایت، اطمینان یابید که در بارگزاری داده های مربوطه از یک ID مالکیت POB استفاده می کنید.

مالکیت اطلاعات POB

 

فیلد مالکیت در POB غیرفعال خواهد شد

پیرو تنظیمات فوق، ردیف هایی که متعلق به مالک POB با عنوان «HR» یا منابع انسانی است در پنجره شخص تماس گیرنده و تنها برای ردیف هایی که از سیستم منابع انسانی می آید، غیر فعال خواهد شد. اگر یک کاربر سعی در تغییر یکی از این فیلدها داشته باشد، پیام «فیلد مالک» به نمایش در می آید:

مالکیت اطلاعات POB

 

بدین ترتیب، مالکیت اطلاعاتی که از سیستم های مختلف می آیند، حفظ خواهد شد. دقت داشته باشید که هنوز امکان تغییر سایر اطلاعاتی که تحت مالکیت هیچ سیستمی نیست و شما می توانید به صورت دستی آن ها را به شخص تماس گیرنده اضافه نمایید، وجود خواهد داشت.

در صورتی که علاقمندید پیرامون عملکرد مالکیت POB یا به صورت کلی راهکار POB، اطلاعات بیشتری کسب نمایید می توانید با گروه فناوری پرند (نماینده انحصاری وندیا در ایران) به نشانی اینترنتی www.parand.ir و یا با ایمیل info@parand.ir در تماس باشید.

 

 

عملکرد مالکیت POB یک راه حل فوق العاده است تا اطمینان یابیم که اطلاعات فقط توسط مالک آنها قابل تغییر هستند. این مثال در رابطه با اطلاعات شخص تماس گیرنده توسط آقای نیلسن نوشته شده است.

او اکنون مشاور ارشد وندیا در نروژ است و تجربه عظیمی در مدیریت خدمات IT دارد.

 

 

 

منبع: وب سایت wendia.com

ترجمه و بازنویسی: گروه فناوری پرند

برچسب ها: نرم افزار POB

درباره علی هاشمی

زمینه اصلی فعالیت من، گرافیک و تبلیغات هست. علاقه مند به فناوری اطلاعات هستم و در طول سال های همکاری با گروه فناوری پرند، مطالعاتی در زمینه ITIL داشته ام و مقالات تدوین شده تیم تولید محتوا را ویرایش کرده و نشر می دهم.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

  • علیرضا بزرگمهری مشاور هیات مدیره گروه فناوری پرند

    رهنمون هایی برای همه کشورها حتی ایران، همسویی ITIL با بهروش ها

  • صنعت فین‌تک در دنیای پس از کرونا

  • هشت قابلیت که برای انتخاب ابزار ITSM سازمان خود باید در نظر بگیرید

  • وضعیت مدیریت خدمات در سال ٢٠٢١

  • داستان پذیرش ITIL توسط بانک مرکانتیل / از ایجاد نقش ITIL بپرهیزید، مگر آنکه واقعاً به آن نیاز باشد

  • چهار ویژگی ضروری انتخاب راهکار ITSM

    چهار ویژگی ضروری ابزار ITSM

  • اتوماسیون پیشخوان خدمت

    آیا توفان اتوماسیون در حال نزدیک‌شدن به پیشخوان خدمت است؟

  • وضعیت خدمات سلف سرویس

    وضعیت موفقیت خدمات سلف‌سرویس فناوری اطلاعات

برچسب های مطالب

B2B BRM CRM GDPR IT ITIL ITIL4 ITSM VeriSM Wendia استاندارد ایزو استراتژی خدمت امنیت اینفوگرافیک بانکداری بهبود مستمر خدمت تحلیل تأثیر بر کسب و کار تحول دیجیتال خودکارسازی دواپس راه پرداخت صنعت پرداخت عصر تراکنش فرآیند انجام درخواست فروش مدیریت انتشار و استقرار مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات مدیریت تغییر مدیریت خدمات سازمانی مدیریت دارایی و پیکربندی مدیریت دانش مدیریت دسترس پذیری مدیریت رخداد مدیریت رویداد مدیریت ریسک مدیریت سطح خدمت مدیریت ظرفیت مدیریت مالی مدیریت مشکل مدیریت پرداخت مدیریت پروژه نرم افزار POB پیشخوان خدمت چابک کارکردهای حیاتی کسب و کار

بی‌خبر نمانید!

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا پربازدیدترین محتواهای وبلاگ گروه فناوری پرند را در ایمیل خود دریافت کنید.

گروه فناوری پرند

  • چرا پرند؟
  • همان پرند هستیم
  • وبلاگ پرند
  • ارتباط با گروه فناوری پرند
  • مشتریان ما
  • داستان موفقیت مشتری
  • درخواست جلسه دموی اختصاصی
  • فرصت‌های شغلی

صفحات پر بازدید

  • آشنایی با نرم‌افزار Wendia POB G6
  • مدیریت پیشخوان خدمات
  • مدیریت دارایی و پیکربندی
  • مدیریت تغییر و پروژه
  • مدیریت انبار و خرید
  • مدیریت سطح خدمات
  • مدیریت زمان و منابع
  • مدیریت صورتحساب و امور مالی
  • یکپارچگی با نرم‌افزارها
  • راهکار Bank On
  • راهکار شرکت‌های پرداخت
  • راهکار صنعت بانکداری
  • راهکار صنعت مخابرات
  • راهکار صنعت رایانه و فناوری‌های وابسته
  • گواهینامه‌های بین‌المللی پشتیبانی از ITIL
  • کارکردهای نرم‌افزار در حوزه ESM و ITSM

ارتباط با ما

  • نشانی: تهران، خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه دوم، پلاک ۲۱، واحد ۴
  • تلفن: ۸۸۵۰۱۳۵۷
  • فکس: ۸۸۵۰۱۳۵۸
  • پست الکترونیک: info[at]parand.ir
ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL

ایده شکل‌گیری «گروه فناوری پرند» با گردهم آمدن افکاری جوان و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و با هدف ارائه راهکارهای نوین مدیریت فناوری اطلاعات، پرورش یافت. و در مرداد ماه ۱۳۸۴، با کسب مجوز از شورای عالی انفورماتیک، گروه فناوری پرند تأسیس شد. و به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآمد. بهبود فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در کشور، از اولین اهدافی بود که با پیوست جوانان متخصص به این گروه، پیگیری شد. و همکاری با سازمان‌هایی نظیر مرکز داده سامانه هوشمند سوخت، بانک انصار، بیمه سامان، شرکت توزیع برق مشهد، شرکت برق منطقه‌ای تهران و... از دستاوردهای دهه اول فعالیت بود.
در دهه دوم فعالیت با تمرکز فعالیت‌های شرکت بر راهکارهای مدیریتی مبتنی بر ITIL و ارائه راهکاری بومی‌سازی شده و مبتنی بر استانداردهای جهانی، منجر شد تا همکاری با سازمان‌هایی نظیر بانک ملی ایران، بانک ملت، بانک مسکن، بانک آینده، سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن تکنو، شرکت بهسازان ملت، شرکت مخابرات ایران، شرکت به پرداخت ملت و... نیز به افتخارات گروه فناوری پرند افزوده شود.

  • حقوق محتوای تمام صفحات (متون، تصاویر، فایل‌های ویدئویی) محفوظ است و کپی‌برداری از آنها بدون ذکر نام «گروه فناوری پرند» مجاز نیست.
بالا