داستان کوتاهی درباره آنکه IT در مواجهه با سه تفنگدار چه باید بکند و اصلاً چرا IT در وسط این ماجراجویی است؟!!
کسی است که با داستان معروف سه تفنگدار آشنایی نداشته باشد؟! دارتن یان، جوان بی تجربه و مغرور، راهی پاریس می شود تا به تفنگداران زبده سلطنتی بپیوندد. او بعد از ارزیابی های مختلف و سختی های که زیادی که می کشد به تفنگداران ملحق می شود و همراه با دوستان خود آتوس، پارتوس و آرامیس در راه دفاع از تاج و تخت فرانسه، بر مشکلات زیادی غلبه می کنند.
این رمان در سال 1844 میلادی توسط نویسنده فرانسوی «الکساندر دوماس» نگاشته شده و با اقتباس از داستان آن، تاکنون فیلم های زیادی ساخته شده است. اگر شما هم این داستان را خوانده یا یکی از این فیلم ها را دیده باشید، حتماً شعار معروف سه تفنگدار را به یاد دارید: «یکی برای همه، همه برای یکی». این شعاربه صورت عجیبی به IT مربوط می شود! بله ! IT در وسط یک ماجراجویی بزرگ در رسیدن به توانمند ساز کسب و کار قرار دارد که جایگاه آن را در سازمان در بلند مدت تغییر خواهد داد.
یکی برای همه…
برای مدتی، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات به شکل سنتی برای بیشتر فرآیندهای مدیریت جامع خدمات سازمانی، تکامل یافته می نمود. اما اکنون برای ارائه خدمات شناخته شده و ضروری IT نیز کافی نیست و شما لاجرم ناچار به ارائه خدمات پشتیبانی از طریق بخش های دیگر سازمان خواهید شد: کنترل دارایی ها، فرآیند های بهینه سازی و مهمتر از همه خودکارسازی آن ها.
تمام این ها، خواسته های جدیدی است که معطوف به واحد فناوری اطلاعات سازمان هاست.
هدف این است که، به صورت استراتژیک و عملیاتی، واحد خدمات رسانی را طوری تنظیم کنیم تا به روشی سریع، انعطاف پذیر و موثر، تمامی خواسته های کسب و کار را پوشش دهد.
در این راه، IT از یک ارائه دهنده ساده خدمات IT به یک «توانمندسازِ کسب و کار» تبدیل می شود که فعالانه در ایجاد رقابت در سازمان همکاری کرده و بستر خلاقیت را فراهم می کند.
IT به عنوان قهرمانِ داستان!
بی شک IT قهرمانِ داستان است. همانطور که دارتن یان بود، قهرمانِ رمانِ الکساندر دوماس، اصیل زاده ای که خانه و کاشانه خود را رها کرد تا به تفنگداری بزرگ تبدیل شود.
هر دو درباره تغییر هستند، تغییری مثبت!
در طول قرن ها، تبدیل و تغییر از پایه های داستان نویسی بودند. جوزف کمبل، نویسنده و پروفسور آمریکائی که در طول سال ها «ساختار جهانی اسطوره» را تدریس می کرد، عقیده داشت: داستان ها در طول نسل ها سینه به سینه منتقل می شوند.
یکی از مهم ترین نتایج تحقیقات او، شناسایی الگوی روایت جهانی بود که به عنوان «سفرِ قهرمانانه» شناخته می شود. سفرِ قهرمانانه بر اساس سکانس های شرایط معمولی و کاراکترهای داستان مشخص می شود که منجر به تغییر مثبت قهرمانِ داستان و دنیای او خواهد شد.
این دقیقاً مشابه سفرِ قهرمانانه ای است که IT خودش را پیدا کرد! سفری با سختی ها، کارآموز ها و مشاورانی که IT را دقیقاً در وسطِ ماجراجویی قرار داد.
استقبال از ماجراجویی
در ابتدای تمام سفرهای قهرمانانه، عاملی وجود دارد که «استقبال از ماجراجویی» خوانده می شود. هنگامی که خواسته ها بیان می شوند و ایرادات مشاهده می شود و فراتر از همه، فشار هزینه، مطالبات رو به رشد و تصویری از مشکلات وجود دارد، برای قهرمانِ داستان ما «استقبال از ماجراجویی» فرا رسیده است. واضح است که این مسائل به استراتژی کلی کسب و کار و جهت گیری آن بر میگردد و IT تنها مجری آن است. ولی هنگامی که IT نه تنها به عنوان یک عامل هزینه بر، بلکه به عنوان یک شریک ضروری که خالقِ نوآوری است، در نظر گرفته شود، زمانِ تغییر IT به سمت توانمند ساز کسب و کار فرا خواهد رسید.
مشکلات
هر قهرمانی در ماجراجویی خود با مشکلات متفاوتی روبرو می شود. در حالی که تفنگدار باید با نگهبانان کاردینال و توطئه ای آشکار، دوئل می کرد، IT در راه تبدیل به توانمند ساز کسب و کار باید با رویه های مختلف و برنامه نویسانی که مسیری بلند را به سختی مدیریت می کنند، به توافق برسد.
تغییرات دیجیتالی، انقلاب صنعتی چهارم و اینترنت اشیاء به طور کلی خواسته های مرتبط با IT را دگرگون خواهد ساخت. محیط سیستم ها پیچیده تر خواهد شد و دسترسی دائمی به سرویس ها حتی بیشتر و گسترده تر خواهد شد. رشد حجم داده ها باید کنترل و آنالیز شده و برای اشخاص، واحد ها و اهداف گوناگون در سازمان، قابل استفاده شوند.
علاوه بر این، IT با مشکلات دیگری نیز روبرو خواهد بود: هماهنگی با بودجه، کمبود منابع انسانی، زیر ساخت های قدیمی، فقدان حمایت توسط مدیر و حجم گسترده ای از موارد و خواسته های روزانه. یک مسیر واقعاً دشوار! که البته در آن امیدی هست!
کارآموز ها و مشاوران (mentors) پشتیبانان رسیدن IT به یک توانمند ساز کسب و کار
با تمام این تفاسیر، راه های مختلفی برای IT وجود دارد تا با کمک و تکیه بر آن ها، تغییر مثبت IT را شاهد باشیم. به عنوان نمونه، بازاریابی به عنوان یک مشاور. معنای ساده «بازاریابی»، «مشتری مداری» است. بازاریابی تمام آن چیزی است که به عنوان گرایش شما در معیارها و فعالیت هایتان روی بازار و عملی ساختن خواسته ها و نیازهای مشتریان، اثر می گذارد. IT باید با این اصول در سفارشات هماهنگ شود تا شاهد تغییر مثبت آن باشیم.
در اغلب اوقات، ارتباطات به عنوان یکی از اصول بازاریابی مطرح می شود که کلید اصلی موفقیت خواهد بود. در اینجا از یک سو، IT در وهله نخست باید از طریق یک واحد تخصصی که امکانات مورد نیاز را مشخص می کند، ارتباطات را بهبود بخشد. واحدی که باید مورد توجه و درک قرار گیرد تا بتواند تجهیزات را مطابق آنچه نیاز دارد، سفارش دهد. و تنها هنگامی که تجهیزات مورد نیاز کاملاً مهیا شدند، پیاده سازی راهکارهای سازنده، امکان پذیر خواهد بود.
از سوی دیگر، ارتباطات داخلی یکپارچه و واضح، رشد پایدار ادراک را در سازمان، امکان پذیر خواهد ساخت. اگر IT همواره خدمات را شفاف ساخته و ارتباطات را در سازمان به روشی قابل فهم ارائه دهد، تصویر IT و جایگاه آن، رو به بهبود خواهد رفت.
در این راه، مشکلات مالی و بودجه مربوط به IT نیز با جذب اسپانسرهای مالی یا در تصمیمات آینده شرکت، مرتفع خواهد شد.
تنها زمانی تغیرات و ارائه خدمات میسر می شود که ابزارها و تجهیزات مورد نیاز برای کار فراهم باشد. مسلم است که تجهیزات بسیار کارآمد خواهند بود. برای مثال، پیاده سازی راهکاری سریع و منعطف برای اتوماسیون اداری در واحدی از سازمان که تجهیزات به روز و سریع را ندارند، تقریباً ناممکن است. در این حالت، امکانِ ادغام در تجهیزات بسیار حیاتی است. امکانی که موجب دسترسی کارکنان به اطلاعات در هر زمان و هر مکان خواهد شد.
در نهایت، مهمترین عاملی که در راه تبدیل IT به یک توانمند ساز کسب و کار مهم است، کارکنانی هستند که با IT سر و کار دارند. افرادی که شبانه روز با درخواست های متنوعی در سیستم خود روبرو شده و آن ها را تکمیل می کنند. تا زمانی که چنین کارمندانی پشتوانه و سرمایه مدیران شرکت ها باشند، دستیابی به اهداف پروژه ها میسر خواهد شد و هر کاری ممکن است. و نباید فراموش کرد که شرایط کاری ایده آل باید فراهم باشد، مواردی نظیر فراهم ساختن ابزارهای لازم متناسب با هر پروژه در آغاز آن. شفافیت و اطلاعات ضامن درک و تعهد هریک از افراد خواهد بود. دقیقاً مطابق با شعار «یکی برای همه، همه برای یکی».
منبع: www.wendia.com