حتما تاکنون پیش آمده که با تصویری از حروف و اعداد که عمداً کج و ناواضح و گاها نامفهوم رسم شده‌اند برخورد کنید و از شما خواسته شده تا آن را به طرز صحیح بخوانید و با دقت در یک جعبه متن وارد نمایید.
اگر چنین است با یک کپچا سر و کار داشته‌اید.
عبارت CAPTCHA برگرفته از جمله Completely Automated Public Turing Test To Tell Computers and Humans Apart بوده و به معنی “آزمایش اتوماتیک عمومی برای تشخیص انسان از کامپیوتر” می باشد. کپچا در سال ۲۰۰۰ ساخته شد و برای اولین بار یاهو در سایتش از این تکنولوژی استفاده نمود.
CAPTCHA یا همان کپچا نرم افزاریست آنلاین جهت تولید سوالات و آزمون هایی که انسان براحتی می تواند آن ها را پاسخ دهد ولی کامپیوترها در حال حاضر قادر به تشخیص و پاسخ به آنها نیستند.

جلوگیری از نظرات اسپم و غیر مرتبط در وب سایت و وبلاگ

اکثر مدیران و صاحبان وب سایت یا وبلاگ ها با نرم افزارهای اتوماتیک آنلاین که نظرات اسپم منتشر می کنند آشنایی دارند که به طور معمول جهت افزایش رنک و بهبود سئو و بهینه سازی سایت اسپمر بکار می رود. با استفاده از کپچا تنها انسان ها قادر به انتشار نظر در بخش وبلاگ یا هر قسمت دیگر از سایت شما خواهند بود و بنابراین نیازی به عضویت در سایت یا وبلاگ شما برای جلوگیری از نظرات اسپم نیست.

اهمیت کپچا در قسمت عضویت سایت

بسیاری از سایت ها در دنیا اقدام به ارائه خدمات به صورت رایگان می کنند که نیاز به عضویت و ساخت اکانت از طرف کاربران دارند. مهمترین آنها سیستم های ایمیل یاهو و گوگل هستند. تا مدتی پیش و قبل از بکارگیری کپچا بزرگترین مشکل آنها ساخته شدن تعداد زیادی اکانت توسط روبات های اینترنتی بود که می توانستند در عرض زمان کوتاهی چندین ایمیل بسازند. استفاده از کپچا (KAPTCHA) این امکان را بوجود آورد که تنها انسان ها قادر به تکمیل فرم و ثبت نام نهایی باشند و امروزه به یک اصل مهم و ضروری در سیستم های رایگان مبدل گشته است.

کپچا در نظرسنجی های آنلاین در سایت ها

در نوامبر ۱۹۹۹ یک نظر سنجی آنلاین جهت تعیین برترین دانشگاه در زمینه علوم کامپیوتر و برنامه نویسی برگزار گردید. با توجه به عدم وجود سیستمی شبیه به کپچا در آن زمان با بررسی و ثبت IP رای دهندگان از نظر دادن افراد تکراری جلوگیری می کردند. با این حال این سیستم قدرت و دقت کپچا را نداشته و تعدادی از دانشجویان دانشگاه Carnegie Mellon برنامه ای جهت ثبت نظر اتوماتیک ساخته و اجرا کردند، روز بعد این دانشگاه با اختلاف زیادی در رتبه اول ایستاد. بلافاصله پس از آن دانشجویان دانشگاه MIT نیز برنامه ای مشابه راه اندازی کردند و نهایتاً این نظرسنجی به جنگ روبات های اینترنتی تبدیل گشت. در اتمام رای گیری دانشگاه MIT با ۲۱۱۵۶ رای رتبه نخست را بدست آورد و Carnegie Mellon با ۲۱۰۳۲ رای در رتبه دوم ایستاد، حال آنکه سایر مجموعه ها و دانشگاه ها هرکدام کمتر از ۱۰۰۰ رای داشتند. امروزه برگزاری نظرسنجی عمومی در فضای اینترنت بدون به کار گیری کپچا کاری عبث و اشتباه است.

جلوگیری از هک شدن پسورد

در گذشته و پیش از عمومی و همه گیر شدن سیستم کپچا، یکی از روش های رایج برای هک کردن اکانت کاربران و دسترسی به اطلاعات، آزمون و خطا و تست کلمات عبور مختلف بوده است. در این روش هزاران کلمه از روی فرهنگ لغات مختلف برای دسترسی به یک نام کاربری مشخص امتحان می شد. امروزه با چند تلاش اشتباه در ایمیل های مختف مانند یاهو یک کپچا به کاربر نشان داده می شود تا از هک شدن از این طریق جلوگیری شود.

در اکثر وب سایت ها و وبلاگ ها، بکارگیری کپچا تاثیر بسزایی بر کاهش محتوای اسپم و پیشگیری از هک دارد ولی در نقطه مقابل استفاده نادرست از کپچا و عدم رعایت اصول آن می تواند به سادگی موجب کاهش ارتباط کاربران با وب سایت شما گردد. برخی موارد در صفحات اینترنتی با مطالب و تصاویری مواجه می شویم که تشخیص دادن آنها حتی برای انسان بسیار دشوار و زمانبر خواهد بود. در این شرایط کاربران صبور نخواهند بود و وب سایت شما را ترک خواهند کرد. همچنین بکارگیری روش هایی دیگر اعم از شناسایی نظرات اسپم و ذخیره در حافظه سرور می توانند جایگزینی مناسب به جای کپچا در وب سایت های کم بازدید و خلوت باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا