از سال 1990 میلادی که چارچوب ITIL به عنوان یک استاندارد در مدیریت خدمات IT یا همان ITSM شناخته شد، تا به امروز بهترین رویکرد بوده است و شکی نیست که این چارچوب به هزاران سازمان در دنیا کمک کرده است.
با این حال، آخرین نسخه از ITIL بیش از 6 سال پیش عرضه شده است و با وجود انتشار مقالاتی نظیر «راهنمای تخصصی ITIL» و مقالات کمکی از شرکت Axelos، دنیای ITSM هم اکنون نیاز به توسعه، به هم پیوستگی و راهنما دارد.
در دنیای ITSM، شش سال زمان زیادی به نظر می رسد، همانطور که تغییرات زیادی نیز اتفاق افتاده است. در سال های گذشته نه تنها پذیرش هرچه بیشتر رایانش ابری را شاهد بودیم، بلکه رشد DevOps و پذیرش این موضوع که «اثر مصرف کننده» در محل کار به چیزی بیش از استفاده از دستگاه های شخصی، اپلیکیشن ها و سرویس های ابری اعمال می شود را نیز شاهد بوده ایم.
امروز ITIL از جهات بسیاری، متفاوت از آن چیزیست که در سال 2011 نگاشته و منتشر شد. اگرچه هنوز هم ITIL 2011 بسیار کاراست، ولی متخصص ITIL شما چگونه باید مسائل جدید را تطبیق دهد؟ او از کجا می تواند راهنمای مناسبی برای مسائلی که در ITIL 2011 گنجانده نشده اند، بیابد؟
توجه به اهمیت بهین روش ITSM فعلی
نتایج نظرسنجی جدید وب سایت ITSM.tools به نام «آینده ITSM» نشان می دهد که«تنها 24درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که بهین روش ITSM فعلی با تغییرات IT و رویکردهای کسب و کار همسو است.»
تاخیر در همگام سازی یا تجدید راهکارهای ITIL 2011، شکافی را ایجاد نموده است تا سایر ارائه دهندگان بهین روش ها از این فرصت استفاده کرده و راهکارهایی را ارئه دهند تا به عنوان جایگزین یا همسو با ITIL به کار گرفته شود.
علاوه بر آن، اغلب شرکت ها تنها یک زیرمجموعه کوچک را در نظر گرفته اند که شاید یک سوم TIL 2011 را شامل می شود.
البته در حال حاضر مجموعه ای گرانقدر از رویکردهای ITSM به طور مشخص وجود دارند، من جمله:
- COBIT: چارچوب و راهکاری برای مدیریت IT و دولت ها
- ISO/IEC 20000: استانداردی بین المللی برای ITSM
- Microsoft Operations Framework: چارچوب عملیاتی مایکروسافت
- IT4IT: یک ساختار مرجع برای ارائه راهنمایی های کلی برای پیاده سازی قابلیت های مدیریت فناوری اطلاعات
تصور نیازمندی های متخصصین ITIL در سال 2017 و پس از آن
بر اساس تحقیقات و نظرسنجی های به عمل آمده، ما شاهد یک فاصله میان بهین روش های ITIL 2011 و نیازمندی های خدمات IT در دنیای امروز هستیم.
آموزش ها و مشاوره های مفیدی وجود دارند که می توانید در میان مقالات چاپ شده، مطالب وبلاگ ها یا منابع دیگر جستجو کنید. به طور مثال، همین امروز در رابطه با مدیریت خدمات ابری جستجو کنید و به معلومات خود بیافزایید.
اگرچه با وجود بهین روش های مفید سال های اخیر ، باز هم پرسش ما در رابطه با دوام و پایداری ITIL 2011 در سال 2017 و پس از آن به قوت خود باقیست و هنوز هم فاصله ای میان عناصر ITSM در سازمان ها و چارچوب ITIL وجود دارد که باید رفع شود.
چگونه VeriSM راه حل این مشکل می باشد؟
بازاریابی VeriSM تا به امروز با شعار «مدیریت خدمات برای عصر دیجیتال»، خود را اینگونه می شناساند:
- یک رویکرد مدیریت خدمات، بخصوص برای حمایت از سازمان ها در راستای موفقیت در جهان خدمات دیجیتال
- کمک به استفاده سازمان ها از تمامی قابلیت های بالقوه از فناوری اطلاعات و بازاریابی گرفته تا امور مالی و خدمات مشتریان در راستای کسب ارزش ها
- آشنایی سازمان ها با چگونگی هماهنگ سازی راهکارهای مدیریتی با روشی انعطاف پذیر برای ارائه کالا یا خدمتی مناسب در بهترین زمان به مخاطبان خویش
با مراجعه به وب سایت VeriSM اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد، از جمله ریشه حروف نام آن:
- ارزش محور (Value-driven)
- تکامل (Evolving)
- پاسخگو (Responsive)
- همگام و مجتمع شده (Integrated)
- خدمت (Service)
- مدیریت (Management)
اما راز ساده ای پشت این نام پنهان شده است که با جستجو در گوگل بدان پی میبریم:
«ورایسم (Verism) یکی از سبک های هنری با موضوعات روزمره معاصر است که در تقابل با قهرمان پردازی و افسانه ها در هنر و ادبیات است، در واقع ورایسم برگرفته از واقع گرایی یا همان رئالیسم است.»
این نام نمی تواند اتفاقی باشد و حسی از جنس واقع گرایی منتقل می کند که در بیانِ سایر بهین روش ها، از آن غفلت شده است. در واقع، کتابی از راب انگلند با مضمون مقدمات مدیریت خدمات، مبنایی برای رویکردهای VeriSM شده است.
از VeriSM چه انتظاری داشته باشیم؟
از 12 اکتبر، تلاش های قابل توجهی برای مارکتینگ در شبکه های اجتماعی صورت گرفته است و نسخه کم حجمی از تیزر آن در verism.global موجود است، ولی تاریخ های دقیق برای دریافت اطلاعات کامل VeriSM از این قرار است:
- 11 دسامبر 2017: راه اندازی نسخه رسمی VeriSM
- 1 ژانویه 2018: اولین آزمون VeriSM
بنا به اطلاعاتی که در کنفرانس های بین المللی VeriSM بیان شده است، تا تاریخ های فوق، تبلیغات رسمی انتشار و آزمون های مربوطه انجام می شود.
در مورد محتوای دقیق VeriSM، کارایی و کیفیت آن و اینکه چه چیزی را فراتر از رویکردهای موجود ارائه خواهد داد، زمان پاسخ می دهد. باید صبر کنیم و ببینیم. اما قطعا این زمان برای ITSM فرا رسیده است و احتمال وقوع این رقابت بین دو اسب مسابقه ای (برای بهین روش های ITSM) تنها برای کسانی مفید خواهد بود که به دنبال مشاوره و کمک برای ارائه خدمات IT و قابلیت های پشتیبانی هستند.
منبع: وب سایت blog.sysaid.com
ترجمه و بازنویسی: گروه فناوری پرند