سئو (SEO) خلاصه ی عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است. هدف اصلی عملیات سئو در طراحی وب سایت، بهینه کردن بخش های مختلف وب سایت برای نمایش بهتر در موتورهای جستجو نظیر گوگل می باشد.

در واقع، موتورهای جستجو (که مهمترین آن ها گوگل است) برای نمایش دادن وب سایت ها در نتایج جستجوی کاربران، قواعدی را در نظر گرفته اند. هر اندازه که وب سایت های مختلف، این قواعد را بهتر و بیشتر رعایت کنند، رنکینگ یا امتیاز آن ها در گوگل بالاتر رفته و نتیجه ی مفیدتری برای جستجوی کاربران به شمار می رود.

خیلی ساده است! فرض کنید همکارتان از شما یک مداد صورتی می خواهد. شما درب کمد خود را باز می کنید تا به دنبال آن بگردید. در کمد شما تعدادی جعبه وجود دارد که همگی تا حدودی شبیه به هم هستند. راه حل طولانی و دیربازده این است که تک تک جعبه ها را باز کرده و محتویات آن را مشاهده کنید. راه حل بهتر این بود که پیش از این جعبه ها را نام گذاری کرده و محتویات هریک را روی آن می نوشتید تا جستجوی هرچیزی ساده تر باشد.

در مثال بالا، همکار شما نقش کاربر اینترنت، «مداد صورتی» نقش کلیدواژه، کمد همانند دنیای اینترنت، جعبه ها در نقش وب سایت های مختلف و شما در نقش موتور جستجو بودید. همانطور که دریافتید، شما با دادن اطلاعات مفید محتویات داخل وب سایت به موتورهای جستجو، کار آن ها را ساده تر می کنید و به طور غیرمستقیم به کاربران اینترنت کمک می کنید تا راحت تر به آن چیزی که به دنبالش می گردند، دست یابند.

در صدر جستجوها باشید...

مشتری ها به دنبال شما می گردند !

دنیای سئو، بازی پر رقیبی است

موتورهای جستجو در بازه های زمانی متناوب، وب سایت ها را مورد بررسی و آنالیز قرار می دهند. در طول این بازه های زمانی، وب سایت باید مرتب به روز شده و بر قدرت کلید واژه های خود افزوده باشد. بازدید وب سایت، لینک دهی از سایت های دیگر در سطوح دامنه و صفحات، مطالب مرتبط با کلید واژه ها، ویژگی های فنی صفحات، داده های مربوط به ترافیک و بازدید وب سایت، شاخصه های برندینگ، کلیدواژه در سطح دامنه، ویژگی های فنی دامنه، شاخصه های شبکه های اجتماعی و... گزینه هایی است که موجب بالا رفتن رنکینگ سایت می شود. از این رو معمولاً عملیات سئو نیز در بازه های زمانی متناوب انجام می شود.

در مرحله ی اول پایه ریزی و عملیات اولیه روی صفحات موجود سایت انجام می پذیرد و در مراحل بعدی، این پایه ریزی ها تقویت شده و رتبه ی وب سایت نیز بالاتر می رود. تا آنجایی که وب سایت در یک یا چند کلیدواژه در مقام اولین گزینه ی موتورهای جستجو قرار میگیرد.

گفتنی است که حتی پس از قرارگیری وب سایت در رتبه اول، باز هم نباید عملیات سئو را پایان یافته تلقی کنیم. همانطور که گفتیم آنالیز گوگل در بازه های زمانی متناوب صورت گرفته و در صورتی که سایت به روز رسانی نشده و یا تغییری در مفاهیم و عملکرد آن اتفاق افتاده باشد و یا حتی در بازخوردهای کاربران، غیرمفید قلمداد شود، در گوگل نیز سقوط خواهد داشت.

دنیای سئو، بازی پر رقیبی است و از آنجایی که هزاران و میلیون ها کاربر دیگر برای بهتر شدن رتبه ی سایت خود در تلاش هستند، باید بدانیم دقیقاً چگونه و با چه ابزاری وارد این بازی شویم. انتخاب درست کلیدواژه ها و تلاش برای رعایت تمامی قوانین سئو، مهمترین گامی است که باید در ابتدای این امر انجام پذیرد.

تجزیه و تحلیل

اولین اقدام، تجزیه و تحلیل وب سایت

این تجزیه تحلیل از زمینه ی کاری مشتری آغاز شده و تمامی جوانب آن نظیر رقبا، زمینه های کاری، شرایط توسعه و گسترش، عوامل موفقیت و شکست و استخراج کلمات کلیدی را شامل می شود. ما بر این عقیده ایم که برای شناخت کلمات کلیدی در هر وب سایت، باید اشراف کاملی به زمینه ی کاری آن داشت. باید خود را در مقام مشتری و مخاطب آن وب سایت قرار داد و به دنبال کلماتی بود که بیشترین کاربرد را در آن حرفه دارند.

بعد از یافتن کلمات کلیدی، پروپوزال اجرای عملیات سئو نگاشته می شود. در این طرح، تمامی فرآیندهای و ابزارهای مورد نیاز در این بخش بررسی شده و به صورت زمان بندی شده لیست می گردند. یکی از مهمترین نکات در تقویت سئو، متون حاوی کلمات کلیدی است، این متون نباید از منابع دیگر در اینترنت کپی شده باشند. گروه فناوری پرند با بهره گیری از نیروهای متخصص در ادبیات و نویسندگی، اقدام به نگارش مجدد متون وب سایت و خلق نوشته های جدید می نماید. این امر تاثیر بسزایی در افزایش رنکینگ وب سایت داشته و از علائم بارز سایت های موفق است.

علاوه بر انتخاب کلمات کلیدی دقیق و موثر و نگارش متون مرتبط با آن ها، میبایست وب سایت به صورت کلی پاسخگوی نیاز کاربر باشد. در واقع اگر شما به طور مثال کلمه ی کلیدی فردوسی را انتخاب کرده اید، باید در وب سایت خود کلیه ی اطلاعات مفید در زمینه ی آن را قرار دهید و کاربر پاسخ تمامی سوالات خود در این زمینه را بیابد. همه ی ما با وب سایت هایی روبرو شده ایم که در 10 ثانیه ی اول مشاهده، آنها را خواهیم بست. در حالیکه شاید مطلبی که به دنبال آن بوده ایم، در وب سایت مذکور وجود داشته باشد، اما به دلایل گوناگون، آن را غیرمفید تشخیص داده ایم.

عملیات سئو می تواند از یک ماه تا سه سال به طول بیانجامد. عوامل مختلفی در مدت زمان این پروژه تاثیرگذار هستند. مهمترین عامل، هدفی است که در پی آن هستیم. میخواهید گزینه ی اول گوگل باشید؟ باید زمان بگذارید!

اینکه وب سایت و کسب و کار شما چقدر گسترده است، عامل مهمی در گستردگی پروژه ی سئو نیز می باشد. در واقع هر میزان کلمات کلیدی و گستره ی مفاهیم و خدمات قابل ارائه ی شما بزرگتر باشد، باید بیشتر تلاش کنید تا خود را در میان رتبه اولی ها قرار دهید. بعضی کسب و کارها هستند که عموماً به دلیل سطح کاری و نوع برخورد مخاطبین با آن ها، شرکت های بزرگ با سئوی قوی هستند. اگر میخواهید میان آن ها باشید، باید هزینه کنید. بعضی از کلمات کلیدی، به خودی خود از گستردگی زیادی برخوردارند. کلماتی که حجم مطالب مرتبط با آن ها زیاد است و برای مرجع بودن در آن زمینه، باید اطلاعات بسیار زیادی را گردآوری کرده و مدیریت کنیم. این عامل نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر طول مدت پروژه است.

بالا